Kiedy już zależy nam na poprawie dynamiki w górnym zakresie obrotów,
powinno się raczej wymienić katalizator ceramiczny na metalowy o mniejszych oporach przepływu.
Metalowy wkład katalityczny wytrzymuje dużo wyższą (o około 300 stopni) temperaturę sięgającą
nawet powyżej 1100 st.C, a ponadto szybciej się nagrzewa .
Jest to więc tym bardziej wskazane działanie w samochodach z daleko posuniętymi modyfikacjami silnika,
które mają tendencję do przegrzewania się, co w konsekwencji może doprowadzić
do nadtopienia ceramicznej struktury katalizatora tradycyjnego.
Pamiętać jednak należy ( biorąc pod uwagę fakt ,że nie każdy serwis tłumikarski
jest do tego odpowiednio przygotowany),
że przy wymianie katalizatora obowiązują określone zasady,
od przestrzegania których zależy osiągnięcie pełnego sukcesu.
Chodzi tu o to aby dobierać katalizator zgodnie z jego przeznaczeniem fabrycznym
tzn. do określonej pojemności silnika.
Inne działania mogą być równie szkodliwe jak samo jego wycięcie.
Przewymiarowanie tego elementu powoduje nie tylko utratę elastyczności silnika,
ale również ze względu na wolniejsze nagrzewanie wydzielanie bardziej trujących frakcji.
Przydatną może być również informacja, że każdy katalizator ma pewną rezerwę przepustowości.
I tak przy ceramicznych rezerwa ta wynosi od 10-15%, a metalowych od 20-25%.
Rezerwy te mogą być doskonale wspomagane przez cały szereg
tak zwanych dynamizatorów przepływu np. strumienic,
które przy zamontowaniu ich za katalizatorem przy swoich właściwościach
wysysających doskonale zwiększają przepustowość wkładu katalitycznego.
Innym rozwiązaniem, jest zastosowanie w miejsce katalizatora komory rezonansowej,
która umieszczona w odpowiednim miejscu układu wydechowego ( harmoniczna)
wywołuje zjawisko odbicia fali i tym samych nie ma utraty momentu
w dolnych zakresach prędkości obrotowych silnika.
Pocieszającym jest fakt ,że coraz więcej naszych i nie tylko naszych klientów
rozumie to zagadnienie
i nie pozbywa się katalizatorów,
a mamy również przypadki ponownego ich montażu w układach wydechowych.