Wypisy z polskiej krytyki literackiej XX wieku.
"Kartografowie dziwnych podróży"Autor: Krzysztof Biedrzycki, Jarosław Fazan, Dorota Kozicka, Marta Wyka, Joanna Zach (red.)Miejsce i rok wydania: Kraków 2004Wydawca: UniversitasLiczba stron: 620Wymiary: B5 cmISBN: 83-[zasłonięte]-0223-4Okładka: TwardaIlustracje: NieCena księgarniana: 47,00 złKsiążka, którą proponujemy Czytelnikowi, jest nie tyle tradycyjną antologią, ile zbiorem wypisów z dwudziestowiecznej krytyki polskiej. Autorzy komentarzy, zajmujący się profesjonalnie zarówno krytyką, jak nauczaniem teorii i praktyki owego przedmiotu, dokonali takiego wyboru tekstów, który zgodny jest z ich upodobaniami jako krytyków i zapotrzebowaniami praktycznymi jako dydaktyków. Zachowując pewne przyjęte porządki, pozwalali sobie też na indywidualne od nich odstępstwa. Dobrze wiemy o tym, iż te same teksty ułożone w nowym porządku stają się nową jakością. Mamy zatem nadzieję, iż nasze wybory okażą się wytyczaniem nowych szlaków na powikłanej mapie krytyki – penetrowaniem zarówno jej bezdroży, jak wygodnych traktów.Tytuł wypisów jest cytatem z Głosów w ciemności Stanisława Brzozowskiego : Wszystko, co może stać się motywem działania, i wszystko, co jest w tym działaniu widnokręgiem – należy dla krytyka do natury ludzkiej, nie wyklucza on niczego i jest kartografem dziwnych podróży.
SPIS TREŚCI
Marta Wyka, Świat krytyki (nurty, teksty, osoby). WprowadzenieI. ROZPOZNAWAĆDorota Kozicka, RozpoznawaćKarol Irzykowski, Godność krytykiStanisław Baczyński, O Śmiertelności krytykiKazimierz Wyka, Brzozowskiego krytyka krytykiLudwik Fryde, Drogi współczesnej krytyki literackie)Jerzy Stempowski, Pełnomocnictwa recenzentaIgnacy Fik, W sprawie uprawnień krytykiTymon Terlecki, Krytyka personalistycznaAndrzej Kijowski, Krytyka - twórczość przeklętaJan Błoński, Ofiarny kozioł i koń trojańskiJan Prokop, Krytyk jako stwórcaWlodzimierz Bolecki, Krytyk - semantyk nieliterackiJanusz Slawiński, Za co powinniśmy kochać Jana Błońskiego?Stanisław Rosiek, Mówienie a milczenie. O biografii duchowej krytykaliterackiego w PolsceJerzy Jarzębski, Wartościowania w sieci kulturyPiotr Śliwiński, Inna krytyka?II. REPREZENTOWAĆMaciej Urbanowski, ReprezentowaćStefan Żeromski, Literatura a życie polskieStefan Żeromski, Snobizm i postępWHam Horzyca, „Karmazynowy poemat"[erzy Stempowski, Chimera jako zwierzę pociągoweAndrzej Stawar, „Czarne skrzydła".Karol Irzykowski, Pita marksistycznaZygmunt Wasilewski, Wampiryzm poezji semickiej(an Emil Skiwski, Żeromshi - pisarz i apostołStanisław Piasecki, Chtopy idąWitold Gombrowicz, Atmosfera i kot (W odpowiedzi p. ]. Andrzejewskiemu)s. Teresa Landy, Georges BernanoskVactaw Bojarski, O nową postawę człowieka tworzącegoKazimierz Wyka, Tragiczność, drwina i realizmTadeusz Borowski, Nie gawędzić z wściekłym psemMelania Kierczyńska, Narodziny nowego bohateraAdam Zagajewski, Rzeczywistość nie przedstawiona w powojennej literaturze polskiejJerzy Malewski [W. Sołecki], Poezja bez złudzeńKarol Maliszewski, Co to znaczy dzisiaj być polskim pisarzem?Kinga Dunin, Biedne plemię menówIII. KRYTYKOWAĆJaroslaw Fazan, KrytykowaćKarol Irzykowski, Plagiatowy charakter przełomów literackich w PolsceLudwik Fryde, O „Ferdydurke" GombrowiczaLudwik Flaszen, Nowy Zoil, czyli o schematyzmie. DiagnozaArtur Sandauer, Bez taryfy ulgowejJerzy Kwiatkowski, Imiona prostotyJacek Łukasiewicz, Zuzanna i starcyJan Prokop, Igraszki katastrofisty: Miron BiałoszewskiTomasz Burek, Powieść utajonaJerzy Jarzębski, Bohater naszej krytykiIV. CZYTAĆ I PISAĆJoanna Zach, Czytać i pisaćTadeusz Boy-Żeleński, Teatr Miejski im. Stowackiego: „Wyzwolenie", dramat w 3 aktach Stanisława WyspiańskiegoKarol Ludwik Koniński, Katastrofa wierności. Uwagi o „Polubię" KarolaIrzykowskiegoAlfred Łaszowski, Odczuwanie wiersza. Reportaż krytycznyLudwik Fryde, Dwa pokoleniaKazimierz Wyka, Stefan Napierski, Dwugłos o SchulzuKazimierz Wyka, List do Jana BugajaJarosław Marek Rymkiewicz, Poeta i barbarzyńcyJan Błoński, ZdanieStanisław Baranczak, Impotencja jako najwyższe stadium komunizmuMarian Stalą, Czas, który nastał po czasie marnym. O jednym wierszuTadeusza RózewiczaPrzemysław Czapliński, Piotr Śliwiński, Dlaczego klasycy?V. PISARZ JAKO KRYTYKKrzysztof Biedrzycki, Pisarz jako krytykStanisław Ignacy Witkiewicz, „Wniebowstąpienie" J. M. RytardaWitold Gombrowicz, „Ubu król" - łobuzerska tragedia. Niedojrzałościnie pusz się (Alfred Jarry)Bruno Schulz, „Ferdydurke"Gustaw Herling-Grudziński, „U Gattopardo"Julian Przyboś, Czyżby suma literatury?Stanisław Lem, „Doskonalą próżnia"Józef Mackiewicz, Literatura contra faktologiaWistawa Szymborska, Johann Wolfgang Goethe, „Powinowactwaz wyboru"Stanisław Baranczak, Tablica z Macondo albo: Najkrótsza poetyka normatywna na użytek wiosny, w sześciu literach bez znaków diaktrycznych, z dygresjami motoryzacyjno-metafizycznymiCzesław Miłosz, Przeciw poezji niezrozumiałejNoty o autorachIndeks nazwisk