Bogumiła Bogacka-Osińska, Ewa Królicka
Podręcznik, opracowany na podstawie programu nauczania: "Wychowanie komunikacyjne w gimnazjum", jest zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego. Intencją autorek podręcznika nie było to, by uczeń gimnazjum uczył się na pamięć podanych informacji, lecz by zastanowił się nad każdym tematem i wyciągnął wnioski: jak postępować na drodze, jak oszczędnie i bezpiecznie eksploatować pojazd i wreszcie, jaki przykład dawać młodszemu pokoleniu – aby wszyscy uczestnicy dróg byli na nich bezpieczni. Układ treści jest tak pomyślany, że będzie mobilizował gimnazjalistów do wykorzystania zdobytej wiedzy i ukształtowanych postaw w codziennym uczestnictwie w ruchu drogowym. Autorki poprzez stawianie odpowiednich zadań ułatwiają powtórzenie i utrwalenie materiału, jego usystematyzowanie, a tym samym dokonanie samooceny i tzw. wzmocnienia pozytywnego. Podręcznik zawiera zadania do samodzielnego wykonania, które będą zachęcały ucznia do zapoznania się z nowościami w prawie o ruchu drogowym, drogownictwie i motoryzacji.