Karol Kossak - [Głowy końskie] (tytuł oryginalny nie znany) 1931 akwarela
Stan akwareli dobry + (lekkie uszkodzenia w prawym górnym rogu)
Akwarela sprzedawana z ramą, stan ramy dst
Wymiary w świetle ramy 370 x 275 mm
Wymiary ramy 440 x 345 mm
Akwarela oryginalna z sygnaturą autora.
Karol Kossak (ur. 2 maja 1896 we Lwowie, zm. 1975 w Ciechocinku) – polski malarz, ilustrator, wnuk Juliusza, bratanek malarza Wojciecha i stryjeczny brat Jerzego Kossaka.
Szkołę średnią ukończył we Lwowie, gdzie pierwsze lekcje malarstwa i rysunku pobierał u Zygmunta Rozwadowskiego i Stanisława Kaczora-Batowskiego. Wybuch I wojny światowej i powołanie do wojska austriackiego przerwały jego studia w Wiedniu; po wojnie kontynuował kształcenie w Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie pod kierunkiem Ignacego Pieńkowskiego i Władysława Jarockiego (lata 1919–1923). Uczył się też pod okiem stryja w czasie swoich pobytów w Kossakówce – krakowskim, rodzinnym domu Kossaków. Po studiach pracował jako nauczyciel rysunku w jednym z lwowskich gimnazjów. W 1927 roku ożenił się z Antoniną Wandą Czerkawską i zamieszkał w Dziedziłowiu, majątku swojej żony. W 1934 przyszła na świat jego jedyna córka - Teresa. Rodzina Kossaków przeniosła się do własnego domu w Tatarowie nad Prutem, na Huculszczyźnie. Po pożarze domu zaczęła się tułaczka Kossaka, która miała kres w 1948 w Ciechocinku, gdzie artysta zamieszkał wraz z rodziną przy ulicy Traugutta, naprzeciwko parku Zdrojowego. Od 1950 był członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków.
Malował głównie sceny z motywami koni (powozy, zaprzęgi, jeźdźcy), także o tematyce fantastycznej, bajkowej. Jego ulubioną techniką była akwarela. Wydał we Lwowie cykl pocztówek-reprodukcji swoich akwareli z huculskimi widokami. Ilustrował książki Zofii Kossak-Szczuckiej (Kłopoty Kacperka, góreckiego skrzata, Ku swoim). W czasie wojny rysował otaczającą go rzeczywistość – w Ciechocinku, dodatkowo, scenki z życia kuracjuszy.
Stanisław Komornicki napisał:
...z żelazną konsekwencją malował od godziny dziewiątej do pierwszej, a w plenerze praca zajmowała mu codziennie wiele godzin. Malował do ostatnich dni – oczywiście ukochane konie.
Twórczość Karola Kossaka nie jest tak znana, jak obrazy jego dziadka i stryja; ocalała tylko część dorobku malarza. Znaczna większość obecnie występujących prac pochodzi z okresu pobytu artysty w Ciechocinku.
Za Wikipedią