Kapitał intelektualny. Spojrzenie z perspektywy interesariuszy
Dodatkowe informacje
ISBN:837[zasłonięte]0226liczba stron: 288Okładka: miękkaWydawnictwo: Oficyna EkonomicznaWymiary: 155 x 235 mmRok wydania: 2006 Opis
W książce autorzy uzasadniają i przekonują, że współcześnie nie można już łączyć konkurencyjności firmy jedynie z poziomem i efektywnością wykorzystania jej zasobów materialnych i niematerialnych będących w jej dyspozycji. W polskich warunkach jest to zadanie ambitne, ale według autorów jak najbardziej realne, konieczne i pilne.Menedżerowie krajowych firm powinni podchodzić do tego wyzwania przede wszystkim poprzez analizę własnego modelu biznesowego, a także kategoryzowanie i pomiar kapitału intelektualnego dla wewnętrznych interesariuszy oraz wycenę i udostępnianie informacji o kapitale intelektualnym zewnętrznym interesariuszom. Książkę cechuje:- prezentacja sposobu myślenia i działania menedżerów, którzy nie interesują się nowinkami teoretycznymi, ale oczekują praktycznych propozycji, które są dostosowane do warunków ich działania i pozwolą in osiągnąć istotne korzyści biznesowe;- modułowy układ, który pozwala czytelnikowi skoncentrować się na tych elementach, które uzna za najbardziej przydatne i wartościowe;- kompleksowe przedstawienie najnowszych propozycji w zakresie pomiaru i wyceny kapitału intelektualnego firmy oraz formułowanie jasnych wskazówek, jak menedżerowie mogą wykorzystać tę wiedzę w swoich firmach;- przedstawianie licznych przykładów (krajowych i światowych firm), które wprowadzają w tematykę poruszaną w poszczególnych rozdziałach, a także inspirują do poszukiwanie rozwiązań adekwatnych do warunków działania krajowych firm.Książka jest przeznaczona dla kadry menedżerskiej, właścicieli firm, inwestorów, analityków finansowych, członków rad nadzorczych, pracowników naukowych i studentów kierunków ekonomicznych wyższych uczelni.
Spis treści:
Wstęp
1. Nowy model biznesowego działania firm a "Strategia lizbońska"
Stanisław Kasiewicz
Wprowadzenie
Istota, rola i rodzaje modeli biznesowych
Tradycyjny model biznesowy firmy
Elementy nowego modelu biznesowego
Aspekty menedżerskie nowego modelu biznesowego firmy
Cele "Strategii lizbońskiej" a potencjalne korzyści dla polskich firm
2. Zmiana warunków konkurencyjności przedsiębiorstw
Stanisław Kasiewicz
Wprowadzenie
Pojęcie, rola i klasylikacja czynników konkurencyjności
Czynniki konkurencyjności w tradycyjnej firmie
Czynniki konkurencyjności nowoczesnej firmy
Przegląd wyników badań w zakresie konkurencyjności firm
3. Kapitał intelektualny jako generator nowych czynników konkurencyjności
Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Geneza kapitału intelektualnego
Pojęcie kapitału intelektualnego (aktywów niematerialnych)
Interesariusze informacji o kapitale intelektualnym
4. Koncepcja zarządzania kapitałem intelektualnym
Stanisław Kasiewicz, Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Kategoryzacja kapitału intelektualnego
Pomiar kapilału inieleklualnego
Wewnętrzna prezenlacja kapitału inieleklualnego
Polskie doświadczenia w zakresie pomiaru kapitału inieleklualnego
5. Metody pomiaru kapitału intelektualnego
Monika Kicinsku
Wprowadzenie
Kryteria wyboru narzędzi pomiaru kapitału intelektualnego
Najbardziej znane wskaźniki pomiaru kapitału inieleklualnego
Typowe mierniki pomiaru kapitału intelektualnego
Typowe metryki pomiaru kapitału intelektualnego
Typowe systemy pomiaru kapitału intelektualnego
Ocena metod pomiaru kapitału intelektualnego
6. Raportowanie o kapitale intelektualnym interesariuszom zewnętrznym
Waldemar Rogowski
Wprowadzenie
Negatywne skutki braku raportowania o kapitale intelektualnym
Podstawowe założenia systemu raportowania o kapitale intelektualnym
Sposoby raportowania o kapitale intelektualnym
Zawartość raportu o kapitale intelektualnym
Schematy raportowania o kapitale a standardy rachunkowości finansowej
Zalety i wady zewnętrznego raportowania
Praktyka zewnętrznego raportowania o kapitale intelektualnym
7. Światowe standardy wyceny kapitału intelektualnego
Monika Kicinska
Wprowadzenie
Wskaźnik wartości rynkowej do wartości księgowej
Wskaźnik q-Tobina
Metoda CIV
Model KCE
Metoda VAIC
Ekonomiczna wartość dodana
Ocena metod wyceny kapitału intelektualnego
8. Przykłady wyceny kapitału intelektualnego dla wybranych firm krajowych
Monika Kicińska
Wprowadzenie
Wycena kapitału intelektualnego firmy działającej według modelu przemysłowca
Wycena kapitału inieleklualnego firmy działającej według modelu intelektualnego dzierżawcy
Wycena kapitału intelektualnego firmy działającej według modelu dostawcy
Zakończenie
Stanistaw Kasiewicz, Waldemar Rogowski
Załącznik 1
Próba poszukiwania modeli biznesowych firmy Polfa Kutno SA
Slanislaw Kasiewicz
Historia firmy
Produkty i działalności
Analiza rynku i konkurencji
Rozwój rynku produktów farmaceutycznych w Polsce
Ocena zasad konkurowania producentów leków
Konkurencyjność statyczna głównych firm farmaceutycznych
Identyfikacja i opis modeli biznesowych
Załącznik 2
Szczegółowy algorytm zastosowany w metodach wyceny kapitału intelektualnego
Monika Kicińska
Literatura
Indeks