Wstęp
Rok 2001 był przełomowym w dziejach istniejącej od 1791 Sing-Akademie zu Berlin. W tym właśnie roku powróciły do Berlina archiwa nutowe Akademii, pamiętającej czasy Karla Friedricha Fascha, Ludwiga van Beethovena czy Feliksa Mendelssohna-Bartholdy5ego. Powróciły z Kijowa, dokąd trafiły w lutym 1945 roku. Na skutek grabieżczej polityki prowadzonej przez władze sowieckie, z okupowanej wschodniej części Berlina wywieziono wtedy do Związku Radzieckiego wiele cennych kolekcji, zbiorów bibliotecznych, dzieł sztuki i materiałów nutowych. Wśród nich także zbiory rękopisów berlińskiej Sing-Akade-mie. W 1945 roku przyjęcie i odpowiednie zabezpieczenie tych bezcennych archiwów stanowiło nie lada problem dla leżącego w gruzach Kijowa. Kolekcja zawierała ponad 5000 manuskryptów. Szczęśliwie jednak wszystkie partytury znalazły miejsce w bibliotece kijowskiego konserwatorium, a potem w archiwum państwowym. Stamtąd właśnie w 2001 roku przetransportowane zostały do Berlina.
By uświadomić sobie skalę wartości zachowanych partytur wystarczy wspomnieć, że znajdują się wśród nich m.in. manuskrypty Pasji według świętego Mateusza oraz innych dzieł Johanna Sebastian Bacha, setki kompozycji Georga Philippa Telemanna, Georga Friedricha Haendla, Johanna Adolpha Has-sego, a także twórców żyjących później, wśród nich Ludwiga van Beethovena, Felixa Mendelssohna-Bartholdy5ego, Carla Friedricha Rungenhangena, czy księcia Antoniego Radziwiłła. Najważniejszym jednak elementem bezcennego zbioru jest potężna kolekcja nieznanych i nigdy wcześniej nie wykonywanych dzieł wokalno-instrumentalnych Carla Philippa Emanuela Bacha.
Tytuł:
Zapomniane kantaty kościelne Georga Antona Bendy ze zbiorów Sing-Akademie zu Berlin
Autor: Wiesław Delimat
Wydawnictwo i rok wydania: Kraków 2008
Stan: -bdb
Oprawa: miekka
Ilość stron: 276 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: posiada
Spis treści:
Spis treści
Wstęp 9
Rozdział I
Źródła. Sing-Akademie zu Berlin 15
Historia instytucji 15
Archiwum 51
Losy kolekcji 51
Zawartość archiwum 61
3. Miejsce muzyki Georga Antona Bendy w archiwum Sing-Akademie 76
Rozdział II
Georg Anton Benda (1[zasłonięte]722-17). Twórca i dzieło 83
Kompozytor zapomniany 83
Dzieje rodu Bendów 84
Życie Georga Antona Bendy 88
Lata dziecięce i młodzieńcze 88
Pobyt u Jezuitów w Kosmonosach i Jićinie 91
Powody emigracji Bendów. Wyjazd do Berlina 93
Lata spędzone w Berlinie 94
Służba na dworze w Gotha 97
Pierwsza podróż do Italii 103
Związek twórczości scenicznej Bendy z działalnością Grupy Seylera 104
Zakończenie służby na dworze w Gotha. Ostatnie lata życia 106
8 Spis treści
Rozdział III
Kantaty kościelne Georga Antona Bendy 109
A. Charakterystyka ogólna 109
Czas powstania. Funkcja 109
Wzorce i inspiracje 113
Miejsce kantat kościelnych w dorobku twórczym kompozytora 116
B. Analiza i interpretacja 120
1. Forma kantat 120
Informacje ogólne 120
Charakter i rola chórów wstępnych 124
Inne chóralne ogniwa kantat 131
Indywidualny rys recytatywów 132
Arie jako centrum utworu 143
Inne formy solowe 151
Opracowania melodii chorałowych 154
Teksty i autorzy librett 156
Faktura i jej rodzaje 173
Obsada wykonawcza 178
Melodyka. Repertuar motywów 181
Rytmika i jej znaczenie dla kształtowania formy i wyrazistości tekstu słownego... 191
Harmonika. Repertuar akordów i zwrotów harmonicznych 205
Dynamika. Repertuar oznaczeń dynamicznych 214
Artykulacja i jej związek z rytmiką i akcentacją 216
Agogika. Znaczenie tempa dla przekazu treści libretta 219
Tonacje kantat i ich związek z teorią afektu muzycznego 219
Nadrzędna rola słowa. Retoryka 226
Programowość. Malarstwo dźwiękowe 244
C. Wartość i styl 257
Miejsce kantat Bendy w historii gatunku 257
Indywidualne cechy stylu muzyki kościelnej Bendy 259
Zakończenie 263
Aneks 267
Bibliografia 271
Indeks nazwisk 273
Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.