ROMANTYCY, MYŚLICIELE, INSPIRATORZYELŻBIETA ZARYCH
Oprawa: broszurowa
Ilość stron: 276
Format: 14 x 22 cm
Spis treści
Wstęp 5
ROZDZIAŁ PIERWSZY
Problemy badawcze 9
Emocje i obiektywizm 9
Rozumienie wpływu 21
Filozofia a literatura 26
ROZDZIAŁ DRUGI
Filozofia Immanuela Kanta – między oświeceniem
a romantyzmem 39
Kant – prekursor, patron, przeciwnik 39
Kant – Schiller – Mickiewicz 49
ROZDZIAŁ TRZECI
Johann Gottlieb Fichte – inspirator romantyzmu 61
Fichte a romantyzm polski 61
Filozofia Fichtego a bohater romantyczny 67
ROZDZIAŁ CZWARTY
Johann Gottfried Herder – „przyjaciel Słowian” 75
Ojciec folklorystyki, mesjanizmu i nacjonalizmu 75
Kazimierz Brodziński – „polski Herder” 88
Mickiewicz a Herder 92
Echo poglądów Herdera w twórczości Zygmunta Krasińskiego
i Juliusza Słowackiego 95
ROZDZIAŁ PIĄTY
Friedrich Wilhelm Joseph Schelling – najbardziej
romantyczny z filozofów niemieckich 99
„Schelling – Mochnacki” – Mickiewicz… 99
Schellingiańskie motywy przyrodnicze 106
Poglądy historiozoficzne 119
ROZDZIAŁ SZÓSTY
Georg Wilhelm Friedrich Hegel – filozof rozumu 129
Heglizm, „pseudoheglizm” a romantyzm polski 129
Opinie Mickiewicza o Heglu 134
Krasiński i Hegel 138
Wacława dzieje a filozofia Hegla 152
Hegel a inni twórcy polscy (Słowacki, Żmichowska) 158
ROZDZIAŁ SIÓDMY
„Poeci filozofowie” – Friedrich Schiller i Johann Wolfgang
Goethe 165
Schiller a Goethe – wyobrażenia, klasyfikacja, ocena 165
Friedrich Schiller i Adam Mickiewicz 171
Goethe a romantyzm polski 190
„Polskie Fausty” 194
A. Faust a III część Dziadów 194
B. Faust a dramaty Słowackiego 200
C. Faust a dramaty Krasińskiego 201
D. Faust a Wacława dzieje 202
Zakończenie 207
Przypisy 215
Bibliografia 255
Indeks osób 269
Próba przyjrzenia się powszechnej opinii, że filozofia
niemiecka – zwłaszcza od Kanta do Hegla – wpłynęła na literaturę
polskiego romantyzmu. Autorka pokazuje stopień i przyczyny
zainteresowania tym zagadnieniem od początku XIX wieku aż do dziś,
gromadzi, porządkuje oraz weryfikuje poglądy i metody badaczy, przygląda
się inspiracjom płynącym z konkretnych dzieł i z „ducha epoki”, zwraca
uwagę na pojawiające się przy opracowywaniu tego tematu problemy,
stereotypy, schematy i prawidłowości. Książka udowadnia, że szczegółowe
przyjrzenie się zjawiskom uznanym za oczywiste może odkryć rzeczy nowe i
ciekawe.