|
|
e-księgarnia antykwariat PARALALA tel.+48 [zasłonięte]692520 [zasłonięte]@poczta.onet.pl
|
|
| KATEGORIE - kliknij i wybierz: |
|
| 47 1020 [zasłonięte] 5[zasłonięte]0110002 [zasłonięte] 002439

57 1140 [zasłonięte] 2[zasłonięte]0040002 [zasłonięte] 609236

tytułem: nick i nr aukcji
|
|
| 
 ________P O C Z T A _______ I. PRZEDPŁATA NA KONTO:
*1 książka - priorytet 8,50 zł *2 książki - priorytet 9zł *3 i więcej - priorytet GRATIS !
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze):
* 1 książka - ekonomiczna - 12,50 zł - priorytet - 15,50 zł * 2 książki - ekonomiczna - 14,00 zł - priorytet - 17,00 zł *3 książki i więcej - ekonomiczna - 16,00 zł - priorytet - 19,00 zł ____K U R I E R (DHL,UPS)____
I. PRZEDPŁATA NA KONTO: *1 - 3 książek - 14 zł *3 - 10 książek - 18 zł *
II. PRZESYŁKA POBRANIOWA (przy odbiorze): * 1- 3 książek 18,00 zł * 3- 10 książek 22,00 zł * |
|
|
|
| |
| KANT I HEGEL W SPORACH FILOZOFICZNYCH OSIEMNASTEGO I DZIEWIĘTNASTEGO WIEKU
Andrzej J. Noras
[pozycja nowa]
oprawa: twarda format: 170x240 rok: 2007 stron: 288
OPIS
Książka składa się z dwóch części. Część pierwsza poświęcona jest filozofii Kanta, natomiast druga – filozofii Hegla. Taka struktura pracy wyznaczona jest faktem dominacji tych koncepcji w czasach, kiedy się powstały, a zarazem ich żywotnością i siłą oddziaływania. Tak jak do dyskusji całe ówczesne środowisko filozoficzne sprowokowała filozofia Kanta, tak też – a może w jeszcze większym stopniu – filozofia Hegla. W części pierwszej znajdują się analizy poświęcone myśli Kanta, przy czym ma ona stanowić próbę systematycznej analizy samej myśli filozofa z Królewca. Oznacza to podjęcie próby analizy filozofii Kanta bez wikłania się w różne interpretacje. Dopiero później pokazane zostały motywy interpretacyjne filozofii Kanta. Kant nie był idealistą niemieckim, a zatem to interpretacje Kanta doprowadziły do tego, że miejsce krytycznej filozofii systematycznej zajęła zdogmatyzowana filozofia systemowa. Taki był zamysł tych filozofów, którzy kłócili się nie tylko o rozumienie myśli Kanta, ale także o kształt filozofii w ogóle. W ten sposób, za pośrednictwem K.L. Reinholda i S. Maimona, doszło do sformułowania programu filozoficznego Fichtego (jego Wissenschaftlehre). Następnie do głosu doszła, podlegająca wielostronnym wpływom, filozofia Schellinga. Punktem wyjścia części drugiej jest filozofia Hegla, która stanowiła swoiste zwieńczenie idealizmu niemieckiego. Ale zarazem pojawia się rzecz nowa. Filozofia Kanta stała się bezpośrednim przedmiotem namysłu filozofów pokantowskich. Każdy z nich odnosił się do jego myśli, każdy filozofował w perspektywie jego myślenia. Filozofia Hegla budzi żywsze i bardziej różnorodne reakcje: od zapatrzenia do całkowitej krytyki. Z perspektywy analiz zamieszczonych w pracy powoduje to pewną nierównowagę, jeśli chodzi o odniesienia do Hegla wobec tych, jakie zawarto w pierwszej części w odniesieniu do Kanta. W drugiej części równie często tych odniesień brak. Nie wszyscy bowiem filozofują wprost w odniesieniu do Hegla (jak Kierkegaard bądź Schopenhauer).
______________________________________________________________________________________
Spis treści
Wstęp........................ 9
Część pierwsza Filozofia Immanuela Kanta i jej recepcja w osiemnastym i dziewiętnastym wieku
Rozdział pierwszy Problemy filozofii krytycznej Immanuela Kanta........ 19
Rozdział drugi Filozofia Kanta w swych bezpośrednich interpretacjach..... 41
Rozdział trzeci Kant a filozofia idealizmu niemieckiego........... 54
Transformacja krytycyzmu Kanta w ujęciu Fichtego...... 57 Kant a filozofia Schellinga............... 73 Filozofia przyrody................. 76 Schellinga idealizm transcendentalny.......... 79 Schellinga filozofia tożsamości............. 82 Schellinga filozofia wolności.............. 86 Filozoficzno-religijny system późnego Schellinga...... 87 Romantyzm. Schleiermacher.............. 89
Część druga Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla i jej dziewiętnastowieczna recepc)a
Rozdział czwarty Filozofia Georga Wilhelma Friedricha Hegla.......... 97
Problematyczność filozofii Hegla............. 97 Kontekst historyczny filozofii Hegla............ 103 Fenomenologia ducha................. 107 Nauka logiki.................... 120
Rozdział piąty Filozofia pierwszej połowy dziewiętnastego wieku........ 128
Filozofia poheglowska................. 133 Prawica i lewica heglowska. Filozofia marksistowska..... 136 Sorena Kierkegaarda prawda egzystencji.......... 145 Preneokantyzm Artura Schopenhauera.......... 160
Rozdział szósty U źródeł neokantyzmu .................. 177
Rozdział siódmy Pozytywizm...................... 186
August Comte i pozytywizm............... 195 Reforma nauk................... 197 Nauka o społeczeństwie............... 204
Pozytywizm tryumfujący................ 207 Utylitaryzm Johna Stuarta Milla............ 209 Pozytywizm ewolucjonistyczny Herberta Spencera..... 211
Empiriokrytycyzm.................. 216 Idea filozofii naukowej Richarda Avenariusa....... 218 Ekonomia myślenia według Ernsta Macha........ 225
Zakończenie...................... 229 Aneks........................ 235 Filozofia pokantowska — tabela chronologiczna....... 235 Filozofia poheglowska — tabela chronologiczna....... 239 Filozofia pozytywistyczna — tabela chronologiczna...... 242
| |