DOROTA FOX KABARETY I REWIE MIĘDZYWOJENNEJ WARSZAWY Z PRASOWEGO ARCHIWUM DWUDZIESTOLECIA
wyd. Katowice 2007, stron 276 + wklejka ilustr., bibliogr., indeks, wklejka, fot., summ., rés., oprawa miękka matowa, format ok. 14,5 cm x 20 cm Nakład tylko : 250 + 50 egz. !!! Z notatki wydawniczej : W swojej książce autorka dokonała prasowej recepcji kabaretów i rewii międzywojennej Warszawy. Fenomen popularności nadscenek złotego okresu XI muzy, który przypadł na lata 1918 — 1939, nie został w pełni wyjaśniony. Ukazujące się do tej pory publikacje dotyczące kabaretów i rewii okresu międzywojennego miały charakter „cząstkowy”. Ich autorzy skupiali się na ujęciu zjawiska w jednej perspektywie, w pewnej izolacji od wpływającej na jego kształt i percepcję krytyki. Dorota Fox, inspirując się badaniami socjologiczno-literackimi, przedstawiła kontekst kulturalno-instytucjonalny, który pozwolił zarówno na określenie miejsca i kształtu teatru kabaretowego i rewiowego — forpoczty zjawisk masowych w Polsce, jak również na przedstawienie stanu krytyki pewnego typu teatru, jej świadomości, warsztatu i dylematów wynikających ze zmieniającej się roli sztuki na rozwijającym się rynku konsumpcji dóbr kulturalnych. Wypowiedzi prasowe: artykuły, recenzje, notki, inseraty (swoista magma publicystyczna) rozproszone w rocznikach gazet, stanowią nietypowe, ale i jedyne archiwum teatrzyków rewiowych i kabaretów lat międzywojennych. Skompletowanie i opracowanie materiałów tego rodzaju było podstawą opisu i charakterystyki zmieniających się form kabaretowo-rewiowej twórczości, a także różnorodnych funkcji krytyki i publicystyki „kabaretowej”. SPIS TREŚCI : Wykaz skrótów Wprowadzenie — Rekonesans — Entrée kabaretu Część pierwsza NA ORBICIE PRASY Panorama prasy Prasowy sztab Formy wypowiedzi prasowych Na cenzurowanym W ryzach codziennej praktyki Style odbioru i strategie recenzenckie Gry z publicznością Część druga W RECENZENCKIM OBIEKTYWIE Skala ostrości Swojsko czy światowo ? Magia tytułu Przegląd programu Konferansjerka i Járosy Piosenka Szmonces Numery taneczno-muzyczne Część trzecia NA KABARETOWO — REWIOWYM FIRMAMENCIE Poeci i tekściarze Gwiazdy i planety zespołów, goście Miedzy rzemiosłem a sztuką Część czwarta W PRZESTRZENI ŻYCIA KULTURALNEGO Stan zagrożenia Między operą i operetką Kino — wróg czy sprzymierzeniec ? Funkcje teatrzyków kabaretowo-rewiowych Zakończenie Bibliografia Indeks osobowy Summary Résumé Wykaz skrótów : ABC — „ABC" Com. — „Comoedia" E i S — „Ekran i Scena" Gaz.pol. — „Gazeta Polska" Gaz. War. — „Gazeta Warszawska" Głos pol. — „Głos Polski" Głos praw. — „Głos Prawdy" Il. Przegl. Teatr. i Kin. — „Ilustrowany Przegląd Teatralny i Kinowy" Kur.codz. — „Kurier Codzienny" Kur.pol. — „Kurier Polski" Kur.por. — „Kurier Poranny" Kur.warsz. — „Kurier Warszawski" Myśl nar. — „Myśl Narodowa" Nasz przegl. — „Nasz Przegląd" Pol.zbr. — „Polska Zbrojna" Pzm — „Prosto z mostu" Rob. —„Robotnik" Rzeczp. — „Rzeczpospolita" Scena pol. — „Scena Polska" Skam. — „Skamander" Sow. — „Sowizdrzał" Trub.pol. — „Trubadur Polski" Trub.warsz. — „Trubadur Warszawski" Wiad.lit. — „Wiadomości Literackie" Wieczór — „Wieczór Warszawski" KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość.
|