CZĘŚĆ PIERWSZA
Literatura a religia ........................... 9
Istota zagadnienia .......................... 9
Dzieje relacji ............................. 16
Izolacja czy przenikanie? Typologia związków ........... 22
Cztery strony sacrum w polskiej literaturze ............ 36
CZĘŚĆ DRUGA
Głos wśród nocy ............................ 47
Drugi, prawdziwy debiut Milosza .................. 54
Młody Miłosz — prozaik bliski personalizmowi .......... 62
Historyczna klęska i szukanie ocalenia ............... 75
Forma i pasja .............................. 89
Poezja pełni istnienia ......................... 103
Miłosz w poszukiwaniu utraconej ojczyzny ............. 118
Powstańcza mironiada ......................... 135
Filozofia „małoznaczącości" ...................... 145
Śmiech to nie grzech ......................... 156
Ocalanie wartości. Aksjologia i epistemologia w dziele Zbigniewa Herberta ............................... 178
Odkrywanie sacrum w labiryncie historii .............. 194
Semantyka ojczyzny i narodu w poezji Karola Wojtyły ..... 218
Jan Paweł II w polskiej kulturze artystycznej ........... 230
Tryptyk rzymski — nowa forma literacka (i kilka uwag ogólnych o wspólczesnym poemacie) .................... 245
CZĘŚĆ TRZECIA
Istnienie jest śpiewem i rytmem. Współczesny orficyzm... .... 259
Od katolickiej beletrystyki do eseju religijno-filozoficznego . . . 273
Wkład polskiego katolicyzmu w religijność XX wieku (na przykładzie wybranych zjawisk) .................... 292
Zakończenie ............................... 309
Nota bibliograficzna .......................... 312
Indeks nazwisk ............................. 314