• Złącza: komponent x 1, HDMI x 2 (3D, Deep Color, kompatybilny z CEC), analogowe RGB (PC) x 1, RS-232C x 1, LAN x 1, trigger x 1, pilot x 1 3D x 1, PC x 1 Najnowsza seria projektorów do kina domowego JVC obejmuje 3 modele: DLA-X30, DLA-X70R oraz DLA-X90R. Identycznie jak w przypadku poprzedniej serii, projektory różnią się parametrami technicznymi, komponentami użytymi do produkcji oraz rozwiązaniami technicznymi. Pierwszym parametrem (chociaż nie jedynym, ani nie najważniejszym) odróżniającym 3 projektory od siebie jest kontrast. Najniższy model oferuje kontrast na poziomie 50 000:1, podczas gdy model ze "średniej półki" już 80 000:1. Model najwyższy, z racji na najlepsze komponenty użyte do produkcji oraz kilka unikalnych technologii posiada najwyższy obecnie kontrast natywny spotykany w urządzeniach domowych - określony na imponującym poziomie 120 000:1. DLA-X30 z racji, że otwiera ofertę urządzeń kinowych został pomyślany o klientach poszukujących dobrego projektora w dobrej cenie. Klientach, którzy nie skorzystają z kalibracji i bardziej niż zaawansowane ustawienia i możliwości precyzyjnego ustawienia parametrów obrazu - zależy im na prostym i komfortowym użyciu projektora do oglądania filmów i telewizji. Modele wyższe DLA-X70R oraz DLA-X90R z kolei przeznaczone są dla osób wymagających, którzy wymagają wysokiej jakości, wiernego i naturalnego obrazu. Projektory te posiadają certyfikat ISF oraz THX ponieważ dają możliwość profesjonalnej kalibracji parametrów obrazu. Dzięki specjalistycznemu oprogramowaniu w 2 najwyższych modelach można odblokować tryby ISF dzień oraz ISF noc. X70 i X90 posiadają zaawansowany system zarządzania kolorami CMS, działający na identycznej zasadzie jak modele z poprzedniej serii X7 i X9. Funkcja ta dla wymagających użytkowników jest "obowiązkowa". W kwestii wzornictwa, mamy do czynienia z tą samą obudową co modele zeszłoroczne. Jedyna różnica dotyka DLA-X30, który zamiast błyszczacej obudowy ma wykończenie matowe oferowane w kolorze białym i czarnym. Wersje wyższe są dostępne tylko w czarnym wysokim połysku. Tabela poniżej przedstawia zestawienie najważniejszych parametrów wszystkich 3 modeli kinowych. Widać m.in różnice w wyposażeniu i funkcjach. JVC już kilka lat temu osiągneło bardzo wysoki poziom projekcji 2D. Poprzednia seria niewiele nowego wniosła do trybu standardowego 2D za to umożliwiła wyświetlanie obrazu w standardzie 3D. Tym razem wszyscy wiemy, że można się spodziewać doskonałej jakości w 2D (ponieważ już wcześniej była znakomita). Spore niespodzianki dotyczą formatu 3D, który w poprzednim roku pojawił się po raz pierwszy w projektorach kinowych JVC. Przez ostatni rok JVC skrupulatnie pracowało nad wyeliminowaniem części niedoskonałości i jednoczesnym ulepszeniu technologii projekcji 3D. W wyniku tych prac pojawiły się nowe funkcje: - cross talk canceller W skrócie polega na obniżeniu dyskomfortu spowodowanego efektem "przenikania" się informacji przeznaczonych dla oka lewego do prawego i odwrotnie. Procesor analizuje klatki przeznaczone dla każdego oka oddzielnie i aplikuje stosowny algorytm. W efekcie niwelowany jest efekt przenikania bez jednoczesnej utraty jakości obrazu. - parallax adjustment Funkcja regulująca przesunięcie obrazu dla lewego i prawego oka w poziomie, co przekłada się na preferowany tryb głębii 3D. Fukcje obrazu 3D są dostępne bezpośrednio z pilota. JVC od kilku lat posiada w swojej ofercie profesjonalny procesor umożliwiający w czasie rzeczywistym konwersję sygnału 2D w 3D. Rozwiązanie to było przeznaczone na rynek profesjonalny oraz najbardziej zaawansowanych instalacji kinowych. Cena procesora kilkukrotnie przekracza cenę najwyższego modelu JVC DLA-X90R. Na całe szczęście dla klientów JVC, forma zaimplementowała część rozwiązań zdobytych podczas prac nad zaawansowanym procesorem konwersji 2D do 3D w swoich najnowszych projektorach kinowych. Dzięki temu użytkownicy podczas oglądania tradycyjnych audycji telewizyjnych oraz filmów 2D mogą włączyć funkcję konwersji do 3D i cieszyć się obrazem trójwymiarowym. W ten sposób klienci nie będą ograniczeni tylko do oglądania filmów, które zostały wydane w formacie 3D. Dodatkowo widzowie mają wpływ na przebieg procesu konwersji z 2D do 3D, to od nich zależy na ile efekt 3D ma być intensywny. Według JVC istotną poprawę jakości w trybie 3D uzyskano dzięki "oryginalnemu" podejściu do adresowaniu klatek. W wyniku zabiegu mniejsza ilość światła podlega filtracji, a obraz 3D jest jaśniejszy i barwniejszy niż przy technologiach stosowanych przez konkurencję. W związku z problemami ze zbieżnością, która dotyka wszystkie konstrukcje bazujące na układzie 3 paneli (DiLA/LCD/3xDMD) JVC wprowadził nowy i oryginalny system korekcji zbieżności. W modelu podstawowym DLA-X30 korekcja jest możliwa na poziomie 1 piksela, podczas gdy w modelach wyższych dochodzi ona do 1/16 piksela. Dzięki temu osiągnięcie najwyższej ostrości możliwe jest w modelacj JVC DLA-X70R oraz X90R. System umożliwia podział ekranu na wiele części, a następnie przeprowadzenie korekcji w każdej części po kolei. Nowa generacja rzutników Video według japońskiego producenta oferuje znaczący przyrost jasności w stosunku do poprzedniej generacji. Dzięki zmianom w układzie optycznym, lepiej dobranym komponentom udało się dla przykładu w modelu DLA-X30 uzyskać jasność ponad 50% wyższą jasność w trybie 3D oraz w trybie 2D po kalibracji do punktu bieli D65. Oba te obszary były piętą achillesową urządzeń z rocznika 2011 (DLA-X3/DLA-X7/DLA-X9). Projektory kinowe nowej serii posiadają nie tylko większą wydajność świetlną, ale także wyższy kontrast. Po raz kolejny udało się obniżyć barierę poziomu czerni, który w roku 2012 schodzi do zaskakująco niskiego poziomu. Prawdopodobnie w wyniku sygnałów od konsumentów, JVC zdecydowało się wprowadzić funkcję pamięci ustawień obiektywu. Do dyspozycji otrzymujemy 3 banki pamięci, w których można zapisać ustawienia dla wielkości ekranu, ostrości oraz ustawienia położenia obiektywu (przesunięcie). Dzięki prostemu zabiegowi bardziej wymagający użytkownicy mogą dostosować swoje systemy pod projekcję w formacie 2.35:1. To najprostrzy i zarazem najtańszy sposób na oglądanie filmów w formacie kinowym na specjanym ekranie przeznaczonym do projekcji filmów panoramicznych 2.35:1. Droższą alternatywą jest zastosowanie soczewki anamorficznej, którą oczywiście wspiera nowa seria. W menu wystarczy wybrać opcję projekcji anamorficznej. Prawdopodobnie JVC postawi na promocję nowej, oryginalnej funkcji dzięki której reklamuje swoje projektory jako 4K i odnosi się do rozdzielczości wyższej niż HD. W odróżnieniu od rzeczywistych projektorów 4K, projektory JVC DLA-X70R oraz JVC DLA-X90R (model podstawowy nie jest wyposażony w tę funkcje) posiadają matryce DILA o natywnej rozdzielczości 1920x1080. Cały zabieg polega na funkcji „e-shift”. Specjalne szkło jest zainstalowane pomiędzy obiektywem a szkłem pryzmatu. Szkło „e-shift” pod wpływem napięcia elektrycznego zmienia współczynnik załamania światła, co powoduje przesunięcie piksela w bok i do góry. W ten sposób liczba pikseli zwiększa się dwukrotnie z 1920 na 3840, a 1080 na 2160. Na potrzeby systemu „4K” inżynierowie opracowali algorytmy skalowania sygnału do rozdzielczości 4K, po to aby optymalnie wykorzystać potencjał tkwiący w technologii. Z racji, że przez dłuższy czas zapewne w zastosowaniu domowym nie będziemy mieli do czynienia z materiałem 4K, rzutniki nie są przystosowane do przyjmowania materiału 4K na wejściu. Mogą jedynie sygnał niższej rozdzielczości skalować do 4K. Funkcja ta działa tylko przy materiałach 2D, przy oglądaniu 3D nie można skorzystać z nowej technologii 4K. |