Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Juljusz Payot KSZTAŁCENIE WOLI wydanie 8 przedwoj

30-10-2014, 21:47
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 60 zł     
Użytkownik margarytkaart
numer aukcji: 4720486447
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 3   
Koniec: 30-10-2014 21:44:30
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Juljusz Payot
KSZTAŁCENIE WOLI
Wydawnictwo:
Bibljoteka Dzieł Wyborowych, wydanie ósme (b.r. wydania, ok. 1929)
ilość stron numerowanych:
285
Oprawa:
oryginalna, twarda, płócienna ze złoconymi napisami na grzbiecie i licu oprawy, format 13 x 18 cm
inne informacje:
przełożył J.K. Potocki
Stan:
dobry plus, lekko zagięte i przytarte krawędzie i rogi okładki, niewielkie przybrudzenia płótna, zagięcia niektórych rogów, pożółkły papier, przykurzone krawędzie stron
Opis/Spis treści:
SPIS RZECZY.
Przedmowa do wydania pierwszego
Przedmowa do wydania drugiego
I. CZĘSĆ TEORETYCZNA
KSIĘGA I.
Uwagi wstępne
Rozdział I.
Złe do zwalczenia: rozmaite postacie bezwoli u studenta i pracownika umysłowego.
Atonia; rozpraszanie się; odraza do wysiłku osobistego; lenistwo i erudycja, zasady nauczania średniego
Rozdział II .
Cel do osiągnięcia.
Wytężone i uparte wysiłki skierowane ku jednemu celowi
Rozdział III.
Odrzucenie teorji zniechęcających i fałszywych o kształceniu woli.
§ 1. Teorja, uważająca charakter za rzeca niezmienną.
§ 2 Teorja wolnej woli; zbadanie jej i odrzucenie nowa teorja wolności
KSIĘGA II.
Psychologja woli.
Rozdział I.
Badanie znaczenia wyobrażeń w sprawie woli.
§ 1. Wyobrażenie bezsilne jest w walce skłonności
§ 2. Nasza władza nad wyobrażeniami jest bardzo rozległa.
Mechanizm tej władzy
Rozdział II.
Badanie roli stanów uczuciowych w sprawie woli.
§ 1. Wszechpotęga stanów uczuciowych w stosunku do nas
§ 2. Błahość bezpośredniej władzy nad stanami uczuciowemi.
Przyczyny tej niemocy
§ 3. Możemy zdziałać wszystko z wyobrażeniami, które są bezsilne, zaś nic ze wzruszeniami, które są wszechpotężne; położenie nasze wydaje się rozpaczliwem
§ 4. Ale czas staje się naszym wybawcą
§ 5 Co możemy zdziałać z materjałem wtórnym wzruszenia.
§ 6. Zakończenie rozdziału
Rozdział III
Możliwość panowania inteligencji
§ 1. Celem do osiągnięcia jest mocne związanie wyobrażeń z postępkami
§ 2. Zachowanie się inteligieneji wobec wzruszeń przyjaznych
§ 3 Zachowanie się inteligieneji wobec wzruszeń wrogich
§ 4. Taktyka w wypadku rozszalałej burzy namiętności.
KSIĘGA III
Środki wewnętrzne.
Rozdział I.
Rozmyślanie
§ 1. Cel tegoż: wytworzenie żywych uniesień lub wstrętów
§ 2 Nieodzowność pozostawiania długiego czasu na „krystalizację" czynów świadomych, którym chcemy zapewnić siłę
§ 3. Ogólny program rozmyślania z pożytkiem.
§ 4. Rozmyślanie medytacyjne polega na konkretnem i bardzo szczegółowem oglądaniu rzeczy.
§ 5. Znaczenie postanowień wyraźnych. Dwie wielkie hipotezy metafizyczne. Nawet niewybieranie jest jeszcze wyborem. Postanowienia drugorzędne
§ 6 Czyn każe przypuszczać rozmyślanie uprzednie. Ludzkość prawie wyłącznie składa się z marjonetek. Suggiestje wychowania, rodziny, otoczenia, języka. Język pospolituje wszystko, co wyższe. Próżność. Rozmyślanie pozwala zobojętniać owe suggiestje
§ 7. Wszelka owocna praca ludzkości jest dziełem jednostek medytacyjnych. Ruchliwość nie jest działaniem.
Rozmyślanie wyłącza/wszelką niespodziewaność, uzupełnia braki energji, daje wyraźny plan postępowania.
§ 8. Rozmyślanie daje nam, , zasady kierownicze" postępowania. Znaczenie tych zasad: działają one naprzód wyrazistością swoją, następnie zaś dla tego, że łatwo wywołują wzruszenia, których są znakami
§ 9. Streszczenie
Rozdział II.
Co to jest rozmyślanie i jak należy rozmyślać.
§ 1. Rozmyślać jest to przestać myśleć słowami, zastępując znaki samą rzeczą oznaczoną
§ 2. Pomocnicy rozmyślania. Spójnia myśli ciała
Rozdział III.
Znaczenie czynu w wychowaniu woli
§ 1 Jedynie tylko czyny tworzą w nas jakgdyby uwarstwianie nałogów: rola czynów drobnych w tern uwarstwianiu. Bola działania jako pewnej obowiązującej nas manifestacji. Działanie, jako przyczyna rozkoszy
§ 2. Czas działalności dowolnej jest bardzo krótki. Zaradzamy temu dzięki cudownej potędze skutków drobnych, gromadzących się w ciągu długiego czasu; należy być zawszczynnym. Niedogodności szczegółowych rozkładów zajęć. Nigdy nie brakuje czasu tym, którzy go zażyć umieją którzy stawiają sobie zadania wyraźne, korzystając ze wszelkich dobrych poruszeń i stosując zasadę: age, quod agis
§ 3. Wysoka kultura samolubów budzi nienawiść śmiertelną, arystokracja przyszłości
§ 4 Przeciążenie wogólności nie pochodzi z nadmiaru roboty, ale ze złych nałogów, z chorobliwej miłości własnej, z pracy „ rozproszonej".
§ 5. Streszczenie rozdziału trzeciego
Rozdział IV.
Hygjena ciała, rozważana ze stanowiska kształcenia woli u studenta.
§ 1. Zdrowie, jako istotny warunek panowania nad sobą i pracy wytrwałej Niedogodności, wynikające dla zdrowia ze źle zrozumianej pracy umysłowej. Można zmienić tempe- rament własny. Nieodzowność racjonalnego odżywiania się. Jadamy zadużo. Przeciążanie narządów trawienia. Hygjena oddychania. Dobrodziejstwa ćwiczeń cielesnych.
§ 2. Ćwiczenia fizyczne, jako „Szkoła pierwiastkowa" woli
§ 3 Błędy, dotyczące ćwiczeń cielesnych. Nie potrzeba siiaczów. Niedorzeczne naśladowanie Anglików. Skargi myślicieli angielskich na nadużywanie ćwiczeń gwałtownych. Próżność i ćwiczenia siły
§ 4. Praca umysłowa na wolnem powietrzu
§ 5 Spoczynek. Czem się on różni od lenistwa. Sen. Praca do północy. Praca wczesnych ranków
§ 6. Spoczynek (c. d ). Pożytek "włóczęgi." Jakim warunkom odpowiadać powinny rozrywki pracownika umysłowego
§ 7. Streszczenie rozdziału czwartego
Rozdział V
Rzut oka ogólny
II. CZĘŚĆ PRAKTYCZNA.
KSIĘGA IV.
Rozmyślania poszczególne
Rozdział I
Nieprzyjaciele, których mamy zwalczać: czułostkowość nieokreślona i zmysłowość
§ 1. Po czem można poznać stany wrogie w sprawie panowania nad sobą. Wyłączenie tychże.
§2. Czułostkowość nieokreślona. Przesilenie okresu dojrzewania. Romanse wyobraźni dwudziestoletniej. Małżeństwo późne: następstwa tegoż
§ 3. Zmysłowość. Następstwa jej, przyczyny; towarzystwo i piśmiennictwo działają podniecająco Zdanie Carlyle'a i Manzoniego. Miejsce miłości w życiu. Sofizmaty, dotyczące tego przedmiotu. Środki zwalczania zmysłowości
§ 4 Mierność moralności większej części studentów; są oni ofiarą niedorzecznej próżności. Naiwne ich złudzenia w ocenie uciech z miłości kupowanej
§ 5. Złe nałogi. Skutki, środki zaradcze
Rozdział II
Wrogowie, których mamy zwalczać ; towarzysze i t d.
& 1. Niebezpieczne rodzaje towarzyszów. Stowarzyszenia studenckie i stosunki światowe
Rozdział III
Wrogowie, których mamy zwalczać: sofizmaty leniuchów.
§ 1. Niepodobna się przerobić! Niema czasu! Zajęcia zawodowe i t p.
§ 2. Pracować można tylko w Paryżu! Pożytek prowincji dla pracy umysłowej
§ 3 Streszczenie rozdziału trzeciego
Rozdział IV
Uciechy pracy.
§ 1. Próżniacy są nieszczęśliwi. Praca, jako źródło szczęścia, tak sama w sobie, jak i w następstwach swoich .
§ 2. Streszczenie.
K S i Ę G A V.
Zasoby środowiska.
Rozdział I.
Opinja, profesorowie i t. p.
§ 1. Przednie znaczenie żądzy pochwał. Opina w liceum, na wszechnicy Jaką powinna, byłaby być rola profesora uniwersytetu. Potrzeby studenta. Szlachetne zadanie, któreby przedsięwziąć powinno było nauczanie wyższe.
§ 2. Niedorzeczne, a upowszechnione pojmowanie nauczania waszego. Wyradzanie sie togoż w wyłączną i nadmierną uprawę pamięci. Erudyta nie jest uczonym. Istotne znamiona uczonego, godnego tej nazwy.
Rozdział II
Wpływ, .wielkich zmarłych".
Zakończenie
margarytkaArt