Droga od pozbawionej kształtu gliny do gotowej figury kota, aktu czy wizerunku ludzkiej twarzy nie musi być ciężką, żmudną pracą. Książka przedstawia krok po kroku metody rzeźbienia w glinie.
Opisano w niej sposoby przygotowywania gliny, podstawowe narzędzia i techniki rzeźbiarskie.
Ilustracje, wskazówki i podpowiedzi utytułowanego rzeźbiarza z dużym doświadczeniem dydaktycznym wprowadzają w magiczny świat rzeźby
Dążenie do odzwierciedlenia świata przez sztukę jest tak stare, jak sam człowiek, na co wskazuje mnóstwo znalezisk z poprzednich epok. Początkowo wytworami ludzkich rąk były głównie dzieła dwuwymiarowe, jak rysunki czy szkice, lecz z czasem nawet pierwotnym artystom przestały one wystarczać. Zapragnęli dzieł sztuki, które można poczuć, dotknąć i obejrzeć z różnych stron.
Konieczne stało się przejście w trzy wymiary. Aby przekonać się do trójwymiarowego modelowania, najlepiej spróbować sił z gliną. Jest miękkim, nietrudnym do formowania materiałem, który łatwo rozmiękczyć w wodzie i wysuszyć na powietrzu. Poza tym na każdym etapie pracy można jej dodać lub ująć. Dopóki nie zostanie wypalona, da się ją dowolnie kształtować, w razie potrzeby zbierając nadwyżkę do ponownego wykorzystania.
Do obróbki gliny nie są wymagane żadne drogie, specjalistyczne narzędzia. Najważniejsze są sprawne dłonie. Narzędzia służące do dopracowania można w razie potrzeby wykonać nawet samodzielnie.
Książka ta adresowana jest do kreatywnych osób o zainteresowaniach plastycznych. Nie jest przy tym ważne, czy mamy wcześniejsze doświadczenia z trójwymiarowym kształtowaniem. Na początku prac technika manualna nie odgrywa większej roli - najważniejsze to wziąć w ręce glinę i zacząć ją formować. Powstałe kształty wystarczy potem osuszyć i przechować. Warto jednak pamiętać, że zasuszona glina jest bardzo nietrwała i można ją połamać, dlatego też udane rzeźby warto poddać wypalaniu (otrzymując w ten sposób terakotę), by zagwarantować im długą żywotność.
Wprowadzenie
GlinaRodzaje glinyŹródła materiałuPrzechowywaniePodstawowe zasady obchodzenia się z gliną
Miejsce pracyPomieszczenieStołki warsztatowe, koła garncarskie
PodstawyPodstawa płaskorzeźbyPodstawa modelu głowyUniwersalna podstawa małych rzeźb stojącychInne podstawy
NarzędziaGładzikiSzpachelkiPrzyborniki pętloweInne narzędzia
Ćwiczenia praktyczneTwarzKotUrlop na plaży (płaskorzeźba)Akt leżącyPortretDłońStopaUchoAkt stojący
Wykończenie i konserwacjaSuszenieWypalanieNaprawaPatynowanie
Inne możliwości plastycznego kształtowaniaKonstrukcje wydrążoneFormy i odlewyModelowanie w innych materiałach