Płyta zupełnie nowa, oryginalna, nieużywana, zafoliowana.
Porządne, pełnowartościowe zachodnie wydanie.
Dostępna od ręki.
Edycja – plastikowe pudełko.
Folia fabryczna lub dystrybutora.
Bar Kokhba [2CD]
Kod: TZ7108
Producent: Tzadik (USA)
Wykonawca: John Zorn / Masada Chamber Ensemble
Nośnik: 2CD
Kompozytor: John Zorn
Jewish
premiera polska: 1[zasłonięte]997-03
seria wydawnicza: Radical Jewish Culture
kontynent: Ameryka Północna
kraj: USA
opakowanie: plastikowe etui
opis:
Jazz Forum; 1999-09, ocena: * * * * *
"Oto dwie wspaniałe płyty (Masada Quartet "Live In Jerusalem"+Masada Chamber Ensemble "Bar Kokhba") stanowiące prezentację muzyki, jaka znajduje się w centrum zainteresowania Johna Zoma. Dodajmy: Johna Zoma - wybitnego kompozytora i Johna Zorna - człowieka. Na pierwszej z nich lider prezentuje się w roli instrumentalisty, na drugiej wyłącznie jako kompozytor i animator przedsięwzięcia. Jak to wygląda w praktyce, mogli się przekonać uczestnicy "Dnia Zorna" na tegorocznych Warsaw Summer Jazz Days. Obie z nich wypełnia inspirowana "folklorem" żydowskim muzyka improwizowana. Jeśli przyjąć, że Masada Chamber Ensembles (nazwana od tytułu płyty Bar Kokhbą) prezentuje ją wykorzystując rozumiane awangardowo i współcześnie środki muzyki klasycznej i jazzu, to Masada Quartet oddaje ją całkowicie skupiając się na żywiole jazzowym. Grę Kwartetu śmiało można zestawić z podobnymi formacjami Ornette Colemana i późnego Johna Coltrane'a (choć nie ma tu instrumentu harmonicznego). Zorn rozumie muzykę jako świętość, środek komunikacji z Bogiem, sposób żarliwej modlitwy i oddawania Mu czci. Muzyka jest więc niebywale ekstatyczna - temat jest odpowiednikiem tekstu modlitewnika, na bazie którego każdy wielbi Boga tak, jak potrafi najlepiej. Geniusz Zorna nie przejawia się tu tylko w aspekcie czysto muzycznym - wszyscy muzycy, których zaprasza do współpracy, odbierają na tej samej fali. W takim modlitewnym, duchowym pojmowaniu muzyki, telepatyczna komunikacja jest sprawą absolutnie nadrzędną.
W Bar Kokhbie emocja i siła przekazu świadomie została okiełznana formułą wykonawczą -poszczególne kompozycje grane są najczęściej przez tria i duety, rzadko jest to kwartet lub nawet prezentacja solistyczna. Dynamika balansuje na granicy piano i pianissimo, a faktura jest bardzo rozrzedzona, na granicy eteryczności. Pulsująca podskórnie olbrzymia energia znajduje ujście tylko w zdyscyplinowanych improwizacjach. Niekiedy mają one wymiar kolektywny - wtedy mamy do czynienia z free-jazzem w najlepszym wydaniu.
Bar Kokhba najbliższa jest muzyce klezmerskiej w utworach z klarnetem -muzyka żydowska nie jest jednak tylko wzorcem muzycznym, jest drogą duchową, którą wspólnie podąża kompozytor i zespół wykonawców. Pamiętajmy -mamy tu do czynienia z muzyczną modlitwą Żydów z Nowego Jorku, Żydów-muzyków, Żydów-awangardzistów. Uszanujmy to. . ."
autor: Krzysztof Zalewski
muzycy:
Mark Feldman: violin ; Erik Friedlander: cello ; Greg Cohen: bass ; Marc Ribot: guitar ; Anthony Coleman: piano ; David Krakauer: clarinet; John Medeski: organ, piano ; Mark Dresser: bass ; Kenny Wolleson: drums ; Chris Speed: clarinet ; Dave Douglas: trumpet
utwory:
1. Gevurah; 2. Nazikin; 3. Mahshav; 4. Rokhev; 5. Abidan; 6. Sheloshim; 7. Hath-Arob; 8. Paran; 9. Mahlah; 10. Socoh; 11. Yechida; 12. Bikkurim; 13. Idalah-Abal; 14. Tannaim; 15. Nefesh ; 16. Abidan; 17. Mo'ed; 18. Maskil; 19. Mishpatim; 20. Sansanah; 21. Shear-Jashub; 22. Mahshav; 23. Sheloshim; 24. Machin; 25. Karaim
total time - 65:27; 65:22
wydano: 1996
nagrano: 1996