"JOHANN SEBASTIAN BACH: MUZYK I UCZONY"
CHRISTOPH WOLFF
WYDAWNICTWO: Lokomobila
ROK WYDANIA: 2011
OPRAWA: twarda
ILOŚĆ STRON: 700
FORMAT: 24 cm x 17 cm
STAN: książka nowa
Niezwykła biografia J. S. Bacha - Nadwornego Kompozytora Króla Polskiego - autorstwa prof. Christopha Wolffa, najwybitniejszego badacza życia i twórczości geniusza Baroku. Wydanie polskie zawiera specjalny wstęp autora z sierpnia 2011, prolog, 12 rozdziałów i epilog, oraz osobno ponad 800 przypisów. Ponadto 4 rozbudowane aneksy (szczegółowa chronologia, mapa miejsc, koszty życia w 1. poł. XVIII w., luterański kalendarz liturgiczny), bibliografia, indeksy dzieł (tematyczny i alfabetyczny) oraz indeks osobowy. Okładkę stanowi linoryt barwny Janiny Kraupe-Świderskiej z 1965 roku: Koncert Jana Sebastiana Bacha (praca ze zbiorów Muzeum Narodowego w Poznaniu).
(Tylko do polskiego wydania dołączono dodatek z zespołem historycznych rycin ze zbiorów polskich (Muzeum Narodowe w Warszawie, Kolekcja Królewska Gabinetu Rycin Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie) oraz ilustrowany tekst Jakuba Sity: August Mocny, August III i ich ministrowie - promotorami architektury i sztuki w osiemnastowiecznej Warszawie.)
Spis treści Skróty Podziękowania Spis ilustracji Wstęp Aktualizacja stanu badań na rok 2011 Prolog: Bach i pojęcie „nauki muzycznej” 1. Źródła talentu muzycznego i kształtowanie zainteresowań EISENACH, 1685–1695 Ambrosius Bach i jego rodzina Atmosfera domu, miasta, dworu, szkoły i kościoła 2. Fundamenty OHRDRUF, 1695–1700 Pod opieką starszego brata Muzyczne początki Sebastiana 3. Kształcenie akademickie zamiast nauki rzemiosła OD LÜNEBURGA DO WEIMARU, 1700–1703 Chórzysta w Szkole świętego Michała w Lüneburgu Böhm, Reinken i kapela dworska w Celle Okres przejściowy: rekonesans w Turyngii Pierwsze osiągnięcia muzyczne 4. W drodze do sławy ORGANISTA W ARNSTADT I MÜHLHAUSEN, 1703–1708 W Nowym Kościele w Arnstadt „Pierwsze owoce” i spotkanie z Buxtehudem W kościele świętego Błażeja w Mühlhausen 5. „Wypróbować wszystko, co możliwe w sztuce obchodzenia się z organami…” NADWORNY ORGANISTA I CAMMER-MUSICUS W WEIMARZE, 1708–1714 Sześć pierwszych lat na dworze książęcym Wirtuoz instrumentów klawiszowych i ekspert organowy 6. Poszerzanie horyzontów muzycznych KONCERTMISTRZ W WEIMARZE, 1714–1717 Wybór drogi zawodowej Muzyka dla „Niebiańskiego Zamku” „Myślenie muzyczne”: dojrzewanie kompozytora Wzloty i upadki 7. Uskrzydlony „muzycznym pojedynkiem o pierwszeństwo” KAPELMISTRZ W KÖTHEN, 1717–1723 Mecenat książęcy Podróże i ekspertyzy Kanon praw i przesuwanie granic 8. Nowa definicja dostojnego urzędu KANTOR I DYREKTOR MUZYCZNY W LIPSKU: LATA DWUDZIESTE Kapelmistrz u Świętego Tomasza Głównie kantaty Wielka Pasja i jej kontekst 9. Muzyk i uczony KONTRAPUNKT TEORII I PRAKTYKI Wykonawca, kompozytor, nauczyciel, uczony Dyrektor muzyczny Uniwersytetu Koledzy-profesorowie i studenci Uniwersytetu Materiały i metafizyka 10. Przekraczając granice konwencji NOWE, NIETYPOWE ZADANIA: LATA TRZYDZIESTE Na rozdrożu Dyrektor Collegium Musicum i Królewski Kompozytor Nadworny Projekt Clavier-Übung Przy biurku kompozytora 11. Śpiewający ptaszek i goździki dla pani domu ŻYCIE OSOBISTE I ZAWODOWE Rodzina i dom Oficjalne obowiązki i prywatne interesy 12. Rozważając przeszłość, teraźniejszość i przyszłość OSTATNIA DEKADA: LATA CZTERDZIESTE Na uboczu, lecz nie bezczynny Kunst der Fuge, Msza h-moll i miejsce w historii Koniec Majątek i spuścizna muzyczna Epilog: Bach i idea „muzycznej doskonałości” Przypisy Aneksy 1. Chronologia 2. Miejsca działalności J. S. Bacha 3. Pieniądze i koszty utrzymania 4. Luterański kalendarz kościelny Bibliografia Indeksy 1. Indeks tematyczny utworów J. S. Bacha 2. Indeks tytułowy kompozycji 3. Indeks osobowy Dodatek wydawcy polskiego: Kontekst polski w muzyce i sztuce czasów J. S. Bacha 1. Ilustracje ze zbiorów polskich 2. Jakub Sito, Sztuka w kręgu polskiego dworu Wettinów 3. Spis ilustracji zamieszczonych w dodatku wydawcy polskiego
szlachetny papier, twarda oprawa, 700 stron, ilustracje, przypisy, aneksy bibliografia oraz dodatek wydawcy