Jezus i jego uczniowie. Model chrześcijańskiej formacji w Ewangelii według św. Marka
ks. Stanisław Haręzga
Dodatkowe informacje
ISBN:[zasłonięte]978-8363-620-0liczba stron: 462Okładka: miękkaWydawnictwo: KULWymiary: 176 x 250 mmRok wydania: 2007 Opis
Spis treści:
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ I
Propozycja formacyjnej drogi z Jezusem (Mk 1,1-15)
1. Droga z Jezusem jako Ewangelia Boga (1,1-13)
1.1. Prezentacja Jezusa
1.2. Propozycja drogi z Jezusem
2. Ewangeliczne orędzie Jezusa (1,14-15)
2.1. Proklamacja królestwa Bożego
2.2. Programowy apel Jezusa
ROZDZIAŁ II
Od powołania do wspólnoty życia z Jezusem (Mk 1,16-3,6)
1. Powołanie pierwszych uczniów (1,16-20)
1.1. Inicjatywa Jezusa
1.2. Odpowiedź powołanych
2. Wobec mocy Jezusowego słowa (1,21-45)
2.1. Nowa nauka z moce
2.2. Zachowanie uczniów
2.3. Przykład trędowatego
3. Jezusowy dar nowego życia (2,1-3,6)
3.1. Dawca nowego życia
3.2. Nowe życie znakiem uczniów Jezusa
ROZDZIAŁ III
W nowej rodzinie Jezusa (Mk 3,7-6,6a)
1. Ustanowienie Dwunastu (3,7-19)
1.1. Nowa inicjatywa Jezusa
1.2. Odpowiedź Dwunastu
2. Nowa rodzina Jezusa (3,20-35)
2.1. Proeklezjalna działalność Jezusa
2.2. Kryterium pokrewieństwa
3. Wobec tajemnicy królestwa Bożego (4,1-34)
3.1. Nauczanie Jezusa w przypowieściach
3.2. Wymagania królestwa Bożego
4. W kręgu zbawczej obecności Jezusa (4,35-6,6a)
4.1. Czyny Jezusowej mocy
4.2. Potrzeba wiary
ROZDZIAŁ IV
Poznawanie mesjańskiej misji Jezusa (Mk 6,6b-8,26)
1. Misja Dwunastu (6,6b-30)
1.1. Jezus inicjatorem misji
1.2. Misja i powrót Apostołów
2. Uczestnictwo w mesjańskiej misji Jezusa (6,31-56)
2.1. Jezus jako objawiciel swej misji
2.2. Rola uczniów w misji Jezusa
3. Zrozumienie istoty misji Jezusa (7,1-37)
3.1. Jezus nauczycielem prawdziwej religijności
3.2. Troska uczniów o czystość serca
3.3. Symboliczne uzdrowienie głuchoniemego
4. Doświadczenie uniwersalnego charakteru misji Jezusa (8,1-26)
4.1. Jezus chlebem dla wszystkich
4.2. Brak zrozumienia ze strony uczniów
4.3. Niewidomy z Betsaidy jako wzór dla uczniów
ROZDZIAŁ V
Droga Jezusa - Syna Człowieczego i naśladowanie Go przez uczniów (Mk 8,27-10,52)
1. Wyznanie wiary w Jezusa Chrystusa (8,27-30)
1.1. Pytanie Jezusa o Jego miejsce w życiu uczniów
1.2. Odpowiedź Piotra
2. Naśladowanie Jezusa na drodze krzyża (8,31-9,29)
2.1. Jezusowe wezwanie do dzielenia z Nim cierpienia i chwały
2.2. Brak zrozumienia i wiary uczniów
3. Społeczny wymiar naśladowania Jezusa (9,30-10,31)
3.1. Instrukcje i przykład Jezusa podstawę postępowania uczniów
3.2. Uczestnictwo uczniów w Jezusowym stylu życia
4. Droga służby na wzór Jezusa - Syna Człowieczego (10,32-52)
4.1. Służba celem życia i misji Syna Człowieczego oraz Jego uczniów
4.2. Trudności uczniów w przyjęciu Jezusowego wzoru życia
4.3. Bartymeusz wzorem ucznia Jezusa
ROZDZIAŁ VI
Jezus Chrystus żywą świątynią spotkania uczniów z Bogiem (Mk 11,1-13,37)
1. Zrozumienie istoty prawdziwego kultu Bożego (11,1-25)
1.1. Profetyczna działalność Jezusa w świątyni jerozolimskiej
1.2. Wspólnota uczniów miejscem kultu Bożego
2. Trwanie we właściwej relacji z Bogiem (11,27-12,44)
2.1. Jezus, jako Syn Boży, objawia misterium Boga Ojca
2.2. Relacja uczniów do Boga w świetle nauki Mistrza
3. W oczekiwaniu na powtórne przyjście Jezusa Chrystusa (13,1-37)
3.1. Zapowiedź chwalebnego przyjścia Syna Człowieczego
3.2. Misja uczniów w perspektywie przyszłej chwały
ROZDZIAŁ VII
Pascha Jezusa źródłem odnowionej wspólnoty uczniów (Mk 14,1-16,8)
1. Męka i śmierć Jezusa jako wydarzenie formacyjne (14,1-15,47)
1.1. Wprowadzenie uczniów w misterium krzyża
1.2. Kryzys powołaniowy uczniów
1.3. Eklezjotwórcza moc Jezusowej śmierci
2. Zmartwychwstanie Jezusa a popaschalna wspólnota uczniów (16,1-8)
2.1. Paschalne orędzie o zmartwychwstaniu Jezusa
2.2. Propozycja nowego początku dla uczniów
2.3. Postawa niewiast wobec paschalnej nowości
ROZDZIAŁ VIII
Markowy model chrześcijańskiej formacji
1. Jezus jako jedyny formator uczniów
1.1. Absolutne pierwszeństwo Boga w formacji
1.2. Osobowy i bezpośredni stosunek do uczniów
1.3. Formacyjny charakter nauczania i cudów
1.4. Wychowanie do ewangelicznego radykalizmu
2. Uczniowie w Jezusowej szkole formacji
2.1. Osobowa i bliska więź z Jezusem formatorem
2.2. Zrozumienie tajemnicy osoby i misji Jezusa
2.3. Naśladowanie Mistrza na drodze krzyża
2.4. Najważniejsze cechy duchowości uczniów
3. Wspólnota Kościoła środowiskiem formacji
3.1. Eklezjalny kierunek formacji uczniów
3.2. Pierwszeństwo miłości jako służby bliźniemu
3.3. Istotne przejawy nowości życia kościelnego
4. Relacja uczniów ze światem
4.1. Misyjny charakter bycia uczniem Jezusa
4.2. Postawa wobec Żydów i judaizmu
4.3. Chrześcijańskie świadectwo wobec przeciwności i prześladowań
ZAKOŃCZENIE
BIBLIOGRAFIA
SUMMARY