Autor: Hyam Maccoby
Tytuł: Jezus i żydowska walka wyzwoleńcza.Rok wydania: 1999, wydanie ILiczba stron: 235Wymiary: 11x17.6 cm
Waga: 0.25 kgISBN: 83-[zasłonięte]763-0-4Okładka: MiękkaIlustracje: Nie
Spis treści
Słowo wstępne
Wprowadzenie
Problem Barabasza
Kiedy nadeszli Rzymianie
Administracja rzymska
Rzymianie i Żydzi
Religia i rewolta: faryzeusze
Sekty żydowskie
Mesjasz
Realizm i mistycyzm
Co wydarzyło się naprawdę
Jezus, rabbi i prorok
Królestwo Boże
Król Żydów
Dzień Pański
Pojmanie i proces
Barabasz
Powstanie ewangelii I. Historia żydowska po śmierci Jezusa II. Kościół chrześcijański po śmierci Jezusa III. Tworzenie ewangelii
Dualizm Nowego Testamentu
Załącznik
Bibliografia
Indeks cytatów biblijnych
Skorowidz nazw
Hyam Maccoby, dr filologii, jest profesorem historii starożytnej ze specjalizacją: historia żydowska na Uniwersytecie w Leeds (Wielka Brytania), a przedtem był przez dłuższy czas bibliotekarzem w londyńskim Instytucie im. Leo Backa. Jego przetłumaczone na liczne języki dzieła dotyczące genezy chrześcijańskich i żydowskich mitów, a szczególnie obejmujące tysiąclecia badania dotyczące ludzkich ofiar »The Sacred Executioner« (»Święty egzekutor«) znalazły oddźwięk przede wszystkim w świecie anglosaskim. Jego sztukę pt. »Dysputa« wystawiono z ogromnym sukcesem w wielu miastach Stanów Zjednoczonych.
Jezus i żydowska walka wyzwoleńcza.
"Ponieważ Polska w okresie całej swojej długiej i poprzez następstwa liberum veto na ogół przepełnionej cierpieniem historii zaklinowana była między dwoma obcymi wyznaniami chrześcijaństwa - między ortodoksją, od której po długich konsekwentnych przygotowaniach w 1054 roku kościół katolicki się odłączył, i luteranizmem, który z kolei w spektakularnych warunkach w 1530 roku odłączył się od kościoła katolickiego - narodowa wola potwierdzenia tożsamości Polski zwrócona przeciwko jej zaciekłym wrogom, z których tylko najbardziej południowy i jednocześnie najbardziej niewinny podzielał jej wyznanie, połączyła się z wprawdzie subiektywnie ciągle ogromnym, jedynym w swoim rodzaju, mającym sukcesy, lecz regionalnie raczej wyizolowanym, odrębnym wyznaniem. Stąd w Polsce krytyka religii mogła być łatwiej niż gdzie indziej odbierana jako kwestia delikatna ze względów narodowych i dlatego rozwijała się ona przez stulecia wolniej i słabiej niż w dużych państwach sąsiedzkich (tym bardziej pominąwszy małe Czechy, swoją narodową tożsamość łączące z krytyką religii, której promienistym i godnym podziwu punktem wyjścia był jak wiadomo narodowy bohater i męczennik - Jan Hus). Jednak poza wszelką religia i nacją stoi rozsądek - a wobec wydarzeń historycznych: prawda. Ta znajduje się pod stertą wielu starych dokumentów i przesądów, na które wpływ miały różnorodne interesy, a jej odkrycie jest najczęściej trudne, a czasami nawet niemożliwe.
Najbardziej spornymi i jak świat szeroki najmniej lubianymi naukami tego stulecia były bez wątpienia marksizm i psychoanaliza; z powodu niełatwych do przyjęcia implikacji częściowo politycznych,, częściowo seksualnych nie mogą być one przez nikogo przyjęte neutralnie i spokojnie, nieważne czy występują w formie autentycznej, czy też, jak to się częściej zdarza, silnie zafałszowanej. Ale w międzyczasie pojawiła się inna grupa ideologicznie niepożądanych poglądów i zataczała coraz szersze kręgi, podobnie jak pewne odkrycia biologii - w Polsce wprawdzie ze szczególnym opóźnieniemze względu na wymienione przyczyny. Umożliwiła ona wypracowanie konturu historycznego wydarzenia ukrytego pod stertą hagiografii Nowego Testamentu, wydarzenia będącego jaskrawym przeciweństwem pierwotnych mitów chrześcijaństwa i wielu dogmatycznych retuszów jakich dokonano w bardzo długim czasie; jest wyłuskanie realnej istoty chrześcijańskiej postaci Jezusa, istoty, która nie wykazuje do postaci mitologicznej żadnego większego podobieństwa, czy też nie ma z nią wewnętrznych powiązań, poza zbieżnością nazw i kilkoma dogmatycznie irrelewantnymi biograficznymi pozostałościami, podobnie jak to się dzieje z Kryszną czy Zeusem... Maccoby pokazał nam, »jak wszystko się zaczęło«; jak antyimperialistyczna wojowniczość przeinaczona została przez oportunistyczny pacyfizm, a walka o wyzwolenie Żydów spod rzymskiego jarzma w złośliwą wrogość wobec Żydów; poznajemy, na ile pozwalają na to źródła, historyczną prawdę, dowiadujemy się ponadto przynajmniej o części historycznej dynamiki jako całości. A jest to ważne dla każdego, kto pragnie być ziarnem piasku, a nie kroplą oleju w mrocznym mechanizmie historii." Fritz Erik Hoevels
Więcej na www.ksiegarniaswit.pl