Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Jezus i żydowska walka wyzwoleńcza. Hyam Maccoby

22-03-2015, 10:11
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 20 zł     
Użytkownik ksiegarniaswit
numer aukcji: 5178820323
Miejscowość Tczew
Wyświetleń: 2   
Koniec: 22-03-2015 09:31:30

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 0.25 [kg]
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1999
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Autor: Hyam Maccoby

Tytuł: Jezus i żydowska walka wyzwoleńcza.
Rok wydania: 1999, wydanie I
Liczba stron: 235
Wymiary: 11x17.6 cm

Waga: 0.25 kg
ISBN: 83-[zasłonięte]763-0-4
Okładka: Miękka
Ilustracje: Nie

 

Spis treści 

Słowo wstępne

Wprowadzenie

Problem Barabasza

Kiedy nadeszli Rzymianie

Administracja rzymska

Rzymianie i Żydzi

Religia i rewolta: faryzeusze

Sekty żydowskie

Mesjasz

Realizm i mistycyzm

Co wydarzyło się naprawdę

Jezus, rabbi i prorok

Królestwo Boże

Król Żydów

Dzień Pański

Pojmanie i proces

Barabasz

Powstanie ewangelii
    I.     Historia żydowska po śmierci Jezusa
    II.    Kościół chrześcijański po śmierci Jezusa
    III.  Tworzenie ewangelii

Dualizm Nowego Testamentu

Załącznik

Bibliografia

Indeks cytatów biblijnych

Skorowidz nazw

 


Hyam Maccoby, dr filologii, jest profesorem historii starożytnej ze specjalizacją: historia żydowska na Uniwersytecie w Leeds (Wielka Brytania), a przedtem był przez dłuższy czas bibliotekarzem w londyńskim Instytucie im. Leo Backa. Jego przetłumaczone na liczne języki dzieła dotyczące genezy chrześcijańskich i żydowskich mitów, a szczególnie obejmujące tysiąclecia badania dotyczące ludzkich ofiar »The Sacred Executioner« (»Święty egzekutor«) znalazły oddźwięk przede wszystkim w świecie anglosaskim. Jego sztukę pt. »Dysputa« wystawiono z ogromnym sukcesem w wielu miastach Stanów Zjednoczonych.

 

Jezus i żydowska walka wyzwoleńcza.

"Ponieważ Polska w okresie całej swojej długiej i poprzez następstwa liberum veto na ogół przepełnionej cierpieniem historii zaklinowana była między dwoma obcymi wyznaniami chrześcijaństwa - między ortodoksją, od której po długich konsekwentnych przygotowaniach w 1054 roku kościół katolicki się odłączył, i luteranizmem, który z kolei w spektakularnych warunkach w 1530 roku odłączył się od kościoła katolickiego - narodowa wola potwierdzenia tożsamości Polski zwrócona przeciwko jej zaciekłym wrogom, z których tylko najbardziej południowy i jednocześnie najbardziej niewinny podzielał jej wyznanie, połączyła się z wprawdzie subiektywnie ciągle ogromnym, jedynym w swoim rodzaju, mającym sukcesy, lecz regionalnie raczej wyizolowanym, odrębnym wyznaniem. Stąd w Polsce krytyka religii mogła być łatwiej niż gdzie indziej odbierana jako kwestia delikatna ze względów narodowych i dlatego rozwijała się ona przez stulecia wolniej i słabiej niż w dużych państwach sąsiedzkich (tym bardziej pominąwszy małe Czechy, swoją narodową tożsamość łączące z krytyką religii, której promienistym i godnym podziwu punktem wyjścia był jak wiadomo narodowy bohater i męczennik - Jan Hus). Jednak poza wszelką religia i nacją stoi rozsądek - a wobec wydarzeń historycznych: prawda. Ta znajduje się pod stertą wielu starych dokumentów i przesądów, na które wpływ miały różnorodne interesy, a jej odkrycie jest najczęściej trudne, a czasami nawet niemożliwe.

Najbardziej spornymi i jak świat szeroki najmniej lubianymi naukami tego stulecia były bez wątpienia marksizm i psychoanaliza; z powodu niełatwych do przyjęcia implikacji częściowo politycznych,, częściowo seksualnych nie mogą być one przez nikogo przyjęte neutralnie i spokojnie, nieważne czy występują w formie autentycznej, czy też, jak to się częściej zdarza, silnie zafałszowanej. Ale w międzyczasie pojawiła się inna grupa ideologicznie niepożądanych poglądów i zataczała coraz szersze kręgi, podobnie jak pewne odkrycia biologii - w Polsce wprawdzie ze szczególnym opóźnieniemze względu na wymienione przyczyny. Umożliwiła ona wypracowanie konturu historycznego wydarzenia ukrytego pod stertą hagiografii Nowego Testamentu, wydarzenia będącego jaskrawym przeciweństwem pierwotnych mitów chrześcijaństwa i wielu dogmatycznych retuszów jakich dokonano w bardzo długim czasie; jest wyłuskanie realnej istoty chrześcijańskiej postaci Jezusa, istoty, która nie wykazuje do postaci mitologicznej  żadnego większego podobieństwa, czy też nie ma z nią wewnętrznych powiązań, poza zbieżnością nazw i kilkoma dogmatycznie irrelewantnymi biograficznymi pozostałościami, podobnie jak to się dzieje z Kryszną czy Zeusem... Maccoby pokazał nam, »jak wszystko się zaczęło«; jak antyimperialistyczna wojowniczość przeinaczona została przez oportunistyczny pacyfizm, a walka o wyzwolenie Żydów spod rzymskiego jarzma w złośliwą wrogość wobec Żydów; poznajemy, na ile pozwalają na to źródła, historyczną prawdę, dowiadujemy się ponadto przynajmniej o części historycznej dynamiki jako całości. A jest to ważne dla każdego, kto pragnie być ziarnem piasku, a nie kroplą oleju w mrocznym mechanizmie historii." Fritz Erik Hoevels

 

Więcej na www.ksiegarniaswit.pl