Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Jednostka w dziejach Europy (średniowiecze)

13-02-2015, 7:34
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 29.90 zł     
Użytkownik stara-szuflada
numer aukcji: 5054724162
Miejscowość jarocin
Wyświetleń: 3   
Koniec: 13-02-2015 07:31:28

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: twarda
Rok wydania (xxxx): 2012
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha













Witaj na aukcji Starej Szuflady



Jednostka w dziejach Europy (średniowiecze)
Autor: Aron Guriewicz
Wydawca: Volumen/Marabut
Ilość stron: 270
książka jest nowa, nieużywana, stan bardzo dobry

[...] w tej epoce jednostka poznawała siebie jakoś inaczej i wskutek specyficznej postawy zauważała inne cechy swojej indywidualności niż te, które są ważne dla nas dzisiaj. By wyrazić siebie, człowiek szukał jakiegoś wzoru, który byłby punktem odniesienia dla jego odrębności i specyfiki. Cenił w sobie zatem nie to, co było w nim niepowtarzalne czy oryginalne – zakładając, że dostrzegł u siebie takie wyjątkowe cechy – lecz przeciwnie, starał się upodobnić do jakiegoś typu. Średniowieczni autorzy stosowali podobną metodę, chcąc scharakteryzować swoich bohaterów: to, co jednostkowe, opisywali poprzez to, co ogólne. Zresztą autorzy biografii (żywotów) wykazywali niekiedy większą zdolność do wyławiania indywidualnych cech osób, o których pisali, aniżeli autorzy „wyznań” czy „autobiografii”, opowiadający o sobie. Jednostka nie poszukiwała wewnętrznego zadowolenia poprzez przeciwstawianie siebie wszystkim innym, ale znajdowała je w jak najdalszym utożsamianiu swojego „ja” z obowiązującym ideałem.

(fragment książki)

Historia jednostki jest zwykle ukryta przed okiem badacza. Guriewicz nie daje jednak za wygraną. Wczytując się w zabytki piśmiennictwa średniowiecznego, przenika do obszaru myśli i wyobraźni nie tylko ówczesnych intelektualistów (jak św. Augustyn, Abelard, Dante i Petrarka), lecz i zwykłego „prostaczka”. Wnikliwie analizując zbiór maniakalnych rysunków i tekstów Opicynusa, dociera nawet do zakamarków średniowiecznej osobowości psychopatycznej. Tak szerokie ujęcie procesu odkrywania przez człowieka średniowiecznego swej ludzkiej natury pozwala dostrzec w nim naszego poprzednika i zarazem kogoś innego, kto jednak nie jest nam obcy.