Dzierżymir Jankowski
Pedagogika kultury Studia i koncepcja
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2010, wydanie II
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 288
Nasza cena: 31,00 PLN
OPIS:
Książka włącza się w naukowe poszukiwania wiedzy o edukacji kulturalnej. Autor koncentruje się na edukacji kulturalnej rozumianej jako wychowanie do uczestnictwa w kulturze symbolicznej i wspomaganie wielostronnego rozwoju osobowego człowieka w toku rozwijanej przez niego całożyciowej aktywności kulturalnej.
W 11 rozdziałach publikacji poruszono następujące główne tematy: pojęcie edukacji kulturalnej, aktywność i działalność kulturalna, klaryfikacja wartości w drodze uczestnictwa kulturalnego, upowszechnianie kultury i animacja kulturalna, czas wolny a kultura, permanentna edukacja kulturalna, autoedukacja jako warunek podmiotowego uczestnictwa kulturalnego jednostki, człowiek dorosły jako współkreator swojego środowiska edukacyjnego i kulturalnego, ewolucja i przydatność domu kultury. Książka jest zaopatrzona w liczne przypisy bibliograficzne.
Odbiorcami książki są nauczyciele akademiccy zajmujący się pedagogiką ogólną, pedagogiką społeczną, socjologią edukacji, socjologią kultury, studenci studiów pedagogicznych, pedagogiczno-artystycznych i kulturoznawczych, pracownicy instytucji upowszechniania kultury i animacji kulturalnej (muzeów, bibliotek, domów kultury, stowarzyszeń społeczno-kulturalnych, samorządów lokalnych), a także nauczyciele szkół artystycznych różnych stopni oraz dziennikarze działów kultury redakcji gazet, radia i telewizji.
SPIS TREŚCI:
Wprowadzenie Pedagogika kultury wiedzą o edukacji kulturalnej
Rozdział I
Edukacja kulturalna wyzwaniem czasu wielkich przyspieszeń i zmian
Geneza zjawiska
Koncepcje i praktyka
Konieczność nowego spojrzenia na edukację kulturalną
Orientacja ku wartościom
Rozdział II
Aktywność kulturalna jako składnik stylu życia
Pojęcie uczestnictwa w kulturze i aktywności kulturalnej
Typologia uczestnictwa w kulturze/aktywności kulturalnej
Modele aktywności kulturalnej preferowane i pożądane
Rozdział III
Działalność kulturalna w trudnym dziele klaryfikacji systemu wartości
Wstęp
Wartości i działalność
Sztuka i aktywność artystyczna wartością czy środkiem edukacji?
Sens rozpoznania paradygmatów działalności kulturalnej
Rozdział IV
Rozumienie i funkcje upowszechniania kultury
Upowszechnianie anachronizmem w czasie ponowoczesnym?
Trzy nurty w upowszechnianiu kultury
Istota procesu upowszechniania kultury w dobie współczesnej
Rozdział V
Animacja kulturalna i animator kultury w dziele
aktywizacji jednostki i środowiska
Animacja a upowszechnianie
Dwa pytania o rozumienie praktyki animacji kulturalnej
Animator kultury – edukatorem?
Przemiana społecznej roli animatora
Autoedukacja koniecznością i szansą
Rozdział VI
Psychologiczne i pedagogiczne implikacje paradygmatu
edukacji kulturalnej
Rozdział VII
Czas wolny istotnym czynnikiem jakości życia i wyzwania dla edukacji kulturalnej
Czas wolny a edukacja kulturalna
Źródła osłabienia pedagogicznego rozpoznawania czasu wolnego
Kontrowersyjność i złożoność współczesnej problematyki czasu wolnego
Zadania nowej pedagogiki czasu wolnego i edukacji kulturalnej
Rozdział VIII
Zaniedbywane obszary permanentnej edukacji
Główne obszary edukacji
Wielość dróg edukacji: możliwość – szansa – konieczność!
Rozdział IX
Autoedukacja warunkiem pełni indywidualnego rozwoju człowieka
Autoedukacja i jej konteksty
Pełny indywidualny rozwój, czyli jaki?
Rozdział X
Człowiek dorosły współkreatorem swojego środowiska edukacyjnego i kulturalnego
Środowisko edukacyjne osoby dorosłej
Złożoność środowiska edukacyjnego człowieka dorosłego
Potrzeba podmiotowego podejścia
Środowisko kulturalne człowieka dorosłego jako istotna
płaszczyzna jego rozwoju osobowego i jakości życia
Rozdział XI
Dom kultury. Ewolucja instytucji i jej współczesna przydatność
Charakterystyka ogólna
Geneza domów kultury w Polsce
Rozwój domów kultury i ich współczesne odmiany
Definicje, wzorce i działalność
Perspektywy
Bibliografia