|
|
Bożena Olszewska „ I W STO KONI NIE DOGONI ..." O ŻYCIU I SZTUCE PISARSKIEJ JANINY PORAZIŃSKIEJ rok wyd. 2007, stron 417, przypisy, indeks osób, miękka oprawa foliowana, format ok. 23,5 cm x 16,5 cm Z notatki wydawniczej : „I w sto koni nie dogoni…” O życiu i sztuce pisarskiej Janiny Porazińskiej" jest pierwszą próbą naukowego przedstawienia osobowości twórczej i całokształtu dokonań literackich jednej z największych polskich pisarek dla dzieci, której twórczość przypada na trzy epoki literackie (Młoda Polska, XX-lecie międzywojenne, współczesność). Oba te fakty sprawiają, że autorka monografii porusza szeroki krąg zarówno zakresu z historii literatury, jak też także historii kultury i oświaty, etnografii, folkloru etc. Nowe odczytania utworów Porazińskiej z perspektywy wielorakich implikacji metodologicznych i kulturowych przybliżają kunszt pisarski i samą osobę tej klasycznej już dziś autorki popularnych utworów dla dzieci. Praca jest adresowana do badaczy literatury dziecięcej, nauczycieli i studentów. Słowo wstępne [fragment] : Leopolda Staffa historycy i krytycy literatury obdarzyli trafnym i czytelnym mianem „poeta trzech epok". O takim przydomku zadecydowały lata twórczości przypadające na: Młodą Polskę, dwudziestolecie międzywojenne i współczesność. Jego pokoleniowym odpowiednikiem w literaturze dziecięcej wydaje się być Janina Porazińska. Podobieństwa dotyczą debiutu, tj. jego zbliżonego czasu (Staff — 1901; Porazińska — 1903), jak i tożsamości drogi artystycznych poszukiwań, ujawniającej się w zależnościach i naśladownictwach obowiązującego wówczas młodopolskiego wzorca stylistycznego, tematycznego i formalnego, oraz twórczej aktywności w kolejnych epokach. Oboje łączy jeszcze jeden szczegół — brak monografii literackiej, wynikający zapewne z trudności, jakie przysparza ona badaczom, niepopularności, ale i wielu sporów narosłych wokół tej formy pisarstwa naukowego (po części też z braku wzorcowej realizacji gatunku), głównie jednak ze specyfiki twórczości danego pisarza. W przypadku Staffa niewykluczone, że kłopot może sprawiać polifoniczność jego liryki, humanistyczna refleksja i antropocentryczne podejście do życia; w przypadku autorki zbiorku W Wojtusiowej izbie — ze względu na zróżnicowanego wiekiem niedorosłego adresata, gatunkową i tematyczną różnorodność — rzecz jest o wiele bardziej skomplikowana. Porazińska jako „pisarka trzech epok" (1882—1971) wymyka się badaczowi spod kontroli zarówno w momencie dokonywania uogólnienia, syntezy, jak i we wstępnej fazie prac przygotowawczych zmierzających do wprowadzenia jednolitego kryterium opisu jej bogatej i niejednolitej formalnie i treściowo twórczości. Trudności mają charakter obiektywny i subiektywny, wynikają bowiem z odmiennych ideałów wychowawczych zależnych od uwarunkowań ekonomicznych i społecznych oraz politycznych danej epoki, od indywidualnego postrzegania, hierarchizowania i wartościowania, wreszcie od pisarskiej kondycji oraz zróżnicowanego wiekowo adresata: dzieci najmłodsze (przedszkolne), młodsze (wczesnoszkolne), młodzież. To adresat decyduje o zakresie tematycznym utworów, o gatunku, sposobie kreowania świata przedstawionego, o modelowaniu wypowiedzi poetyckiej i formy wiersza, o konstrukcji bohatera, języka. Poważnym argumentem przemawiającym za napisaniem monografii twórczości pisarki może być nie tylko brak wyczerpującego opracowania jej utworów (nie licząc udanych przedsięwzięć badawczych), ale przede wszystkim jej wyjątkowość w obszarze literatury dziecięcej mierzona niesłabnącą popularnością w dwudziestoleciu międzywojennym i pierwszych powojennych latach, a utrzymująca się po lata 60. ubiegłego wieku. Porazińska wypowiadała się za pośrednictwem liryki, dramatu, epiki, a bogactwo uprawianych przez nią gatunków i form jest naprawdę imponujące. Pisarka stworzyła też własne gatunki: „gadułka", „pleciuga", „wyśmieszka". Poza tym zastanawia wszechstronność jej zainteresowań, doskonała znajomość zjawisk językowych, naukowa wręcz dociekliwość, wreszcie pedagogiczne wyczucie i intuicja oraz znajomość psychiki dziecka. Wszystko to czyni z niej autorkę niezwykłą, ważną w obiegu literatury dziecięcej i uzasadnia celowość podjętych prac badawczych. Jej wysokiej pozycji literackiej towarzyszy paradoks. Porazińska, której słusznie należy się tytuł klasyka literatury dziecięcej, skazana zostaje na niepamięć, i to nie tyle z winy czytelników, ile wydawców (a może i literaturoznawców), którzy ulegają obowiązującej literackiej modzie. Porazińska jako reprezentantka nurtu ludowego, zapoczątkowanego przez Teofila Lenartowicza, a następnie skutecznie kontynuowanego przez Marię Konopnicką i Zofię Rogoszównę, zdystansowana zostaje przez pisarzy ze szkoły Jana Brzechwy i Juliana Tuwima, programowo dopuszczającej absurd, satyrę i groteskę... SPIS TREŚCI : Słowo wstępne Rozdział I. „...dlaczego piszę tak?" Rozdział II. Poezja folklorem podszyta 1. Magiczno-baśniowe wymiary dziecięcego świata w zbiorku W Wojtusiowej izbie 2. W dziecięcej arkadii, czyli jeszcze o przedwojennych wierszach poetki (Moja Wólka, Pastereczka) 3. Od ludowego pierwowzoru do oryginalnej twórczości (Smyku-smyku, Psotki i Śmieszki, Trzy gadułki, Pleciugowe nowinki, Moja książeczka) Rozdział III. Poemat dziecięcy 1. Bajka w poemacie (Kacperek, Kopciuszek, Jaś i Kasia) 2. W obronie tożsamości narodowej (Była sobie gąska) 3. W stronę folkloru obrzędowego (Wesele Małgorzatki) Rozdział IV. Gadki, bajdurki, baśnie 1. Ezop dla maluczkich 2. Za trzy dziewiątą rzeką... 3. Z życia wiejskiego dziecka (Maciuś Skowronek, Dziewięć płaczek-nieboraczek) Rozdział V. W świecie baśni i fantastyki 1. Baśnie autorskie 1.1. Kichuś majstra Lepigliny jako polska wersja Pinokia Carla Collodiego 1.2. Baśnio-powieść na usługach wychowania i edukacji (Pan Twardowski w Czupidłowie) 1.3. Literackie wymiary nauki ojczystej prehistorii w Tajemniczych butkach 2. Realistyczny i fantastyczny świat dzieci (O Franusiu z Pogwizdowa, Klimcia Straszak, O dwunastu z Zapiecka) Rozdział VI. Podania i legendy 1. Dzieje bajeczne (Starodzieje) 2. Złota legenda polskiego dziecka 2.1. Legendy 2.2. Boża ścieżka królowej Kingi Rozdział VII. Od komedyjki do szopki 1. Komedyjka 2. Obrazek sceniczny 3. Fantazja i baśnie sceniczne 4. Szopka Rozdział VIII. Poetka powieściopisarką 1. Proza biograficzno-wspomnieniowa 1.1. Pamiętnik Czarnego Noska jako przykład stylizacji gatunkowej 1.2. Kto mi dał skrzydła... — powieść o artyście 1.3. Przestrzeń dzieciństwa w autobiograficznej gawędzie I w sto koni nie dogoni 2. „Powieść dworkowa" 2.1. Był dwór. Będzie dwór... (W spalonym dworze) 2.2. Wokół mitów szlacheckiego dworku (Borówka) Rozdział IX. Klasyk odchodzący w niepamięć Utwory literackie Janiny Porazińskiej Nota bibliograficzna Indeks osób KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA PEŁNEJ OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
|