Dystrybutor: emi music poland
Nośnik: 1 CD
Przesyłka już od 6,49 zł.
Złota Kolekcja - Portrety - opis
Wielka Gwiazda teatru i kina, producentka, reżyserka, autorka błyskotliwych felietonów - nie marzyła o karierze aktorskiej. Chciała studiować grafikę w warszawskiej ASP. Egzamin w szkole teatralnej to czysty przypadek. Przyszła tu ze swoją przyjaciółką i wtedy zauważył ją prof. A. Bardini. Już podczas studiów budziła emocje.
Zbigniew Zapasiewicz powiedział o swojej studentce: "To będzie ktoś wielki, albo... kompletne zero". Zawsze wymykała się wszelkim konwencjom i budziła sprzeczne uczucia - uwielbienia lub rozdrażnienia. Ale już na początku kariery , po brawurowo zagranej roli Agnieszki w "Człowieku z marmuru" okrzyknięto Ją głosem pokolenia. Potem przyszły role w filmach: "Granica", "Bez znieczulenia", "Człowiek z żelaza", "Kochankowie mojej mamy", "Dekalog" i wstrząsające "Przesłuchanie", za które otrzymała Złotą Palmę w Cannes.
Ale aktorstwo, mimo takich sukcesów, nie wystarczyło Jej. Szukając nowych środków wyrazu i własnych dróg rozwoju zaczęła reżyserować sztuki teatralne, m.in.: w teatrze Powszechnym - "Na szkle malowane", dla Teatru Telewizji "Heddę Gabler", "Związek otwarty", "Zazdrość" czy też film "Pestka".
Osobny rozdział, ale paradoksalnie ściśle związany z twórczością teatralną artystki, stanowią piosenki. Dzięki Agnieszce Osieckiej, Magdzie Umer, a także Markowi Grechucie zaistniała w świadomości widzów jako niezrównana interpretatorka z pozoru prostych tekstów.
Krystyna Janda powiedziała w jednym z wywiadów, że nie jest wokalistką i właściwie nie ma prawa śpiewać. Jeśli coś Ją tłumaczy, że sięga po teksty piosenek, to fakt, że ich treść jest istotna. Wielbiciele Jej talentu byli innego zdania. Wędrowali za nią po Polsce, kiedy śpiewała "Białą bluzkę" czy później "Kobietę zawiedzioną". Opowiadała o życiu zwyczajnej kobiety, która kocha, cierpi i denerwuje się na cały świat. Utożsamiała się ze swoimi bohaterkami, grała więcej niż było to zapisane w tekstach. Podobnie była przyjęta Jej interpretacja piosenek Marleny Dietrich w spektaklu "Marlena".
Stworzyła wspaniałe kreacje aktorskie, gdy zaśpiewała podczas koncertu poświęconego Agnieszce Osieckiej na KFPP w Opolu w 1995r. piosenkę "Na zakręcie" lub wiele lat wcześniej na tym samym festiwalu pamiętną "Gumę do żucia". Muzyczny wątek, choć nie słyszymy tu śpiewającej Jandy, pojawia się w kolejnym spektaklu-monologu Marii Callas - "Lekcja śpiewu".
Krystyna Janda potrafi w ciągu 3 minut stworzyć spektakl teatralny, jak często o interpretacji piosenki mówi prof. A. Bardini. Czasami skupiona, z niepokojem w głosie, czasami drapieżna, nagle wybucha, a potem ze łzą kończy frazę, tworzy za każdym razem wspaniałą kreację aktorską. Nieważna jest dla słuchacza skala Jej głosu. Krystyna Janda mówi w piosenkach prawdę, a słuchacz Jej wierzy.
Płyta Polskiego radia to próba stworzenia portretu muzycznego aktorki z pamiętnych interpretacji na festiwalu w Opolu, Przeglądów Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, czy spektakli z piosenkami Agnieszki Osieckiej. To portret jeszcze nie dokończony, bo aktorka jeszcze wiele może nam opowiedzieć w piosence.
Barbara Górak-Czerska
Złota Kolekcja - Portrety - lista utworów
1) Zaproszenie
2) Trzeba chodzić w masce
3) Ramię tancerza; W sieci; Strach
4) Modlitwa
5) Krzyk jazz-bandu
6) Miss Ameryka
7) Ekscentrycy
8) Intermezzo smutne /Pilot/
9) Szukam kogoś na stałe
10) Bo we mnie drzemie tygrysica
11) I love you cię
12) Pijmy wino
13) Kiedyś byłam stara
14) Mówiłam żartem
15) Sama chciała
16) Co to za czas
17) Wariatka tańczy
18) Widzisz mała
19) W malinowym chruśniaku
20) Czarne perfumy
21) Na zakręcie
22) Ogrzej mnie
23) Nie wiem, czy to warto
24) Ach, blond maleństwo (Mein blondes baby)
25) Guma do żucia
WSPÓŁPRACUJEMY Z: