WIEDZA BYT CZŁOWIEK
Z GŁÓWNYCH ZAGADNIEŃ FILOZOFII
Jan Hartman
Traktat filozoficzny, podejmujący fundamentalne zagadnienia epistemologii i metafizyki, a także filozofii człowieka, będący kontynuacją projektu uprawiania filozofii w perspektywie analiz metafilozoficznych, realizowanego w poprzednich książkach Jana Hartmana: Heurystyka filozoficzna oraz Techniki metafilozofii. W swojej nowej książce prof. Hartman prezentuje nowe argumenty na rzecz sceptycyzmu oraz nową, radykalną propozycję obalenia założeń tradycji metafizycznej oraz transcendentalnej. Perspektywa sceptyczna prowadzi autora w kierunku minimalistycznej antropologii. Z recenzji prof. Jozefa Lipca: Nie wykluczam, że Jan Hartman napisał rzecz najistotniejszą w swoim dotychczasowym życiu naukowym, zwieńczoną jednoznacznym credo. Chodzi, po pierwsze, o jawną, zdeklarowaną, apologię sceptycyzmu. Po drugie, o taki jego kształt, który wyrasta wprost z krytyki transcendentalizmu. Pod tym względem książka Hartmana stanowi dokonanie zdecydowanie nowatorskie. Z recenzji prof. Szymona Wróbla: Mamy tu przemyślany, dojrzały projekt programu filozoficznego, który uwzględnia główne dziedziny zainteresowań filozoficznych – epistemologię, metafizykę i etykę, Sceptycyzm jest wspólnym mianownikiem tych trzech pól roboty filozoficznej. Prof. Jan Hartman kieruje Zakładem Filozofii i Bioetyki na Wydziale Nauk o Zdrowiu Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego. Jest autorem dwunastu książek, z których najważniejsze to Heurystyka filozoficzna (1997) oraz Techniki metafilozofii (2001). Zajmuje się metafilozofią, etyką, bioetyką i filozofią polityki. Konsekwentnie buduje program uprawiania filozofii za pomocą narzędzi analizy metafilozoficznej, pozwalającej sprawnie rekonstruować całokształt możliwości teoretycznych, jakie wchodzą w grę w związku z danym problemem poznawczym. W filozofii politycznej oraz w licznych tekstach publicystycznych Jan Hartman broni postaw liberalnych.
SPIS TREŚCI:
Wstęp
CZĘŚĆ I
WIEDZA. REWIZJA ZAGADNIENIA SCEPTYCYZMU
1. Znaczenie kwestii sceptycyzmu i dogmatyzmu w dziejach filozofii
2. Właściwy i niewłaściwy sposób stawiania zagadnienia sceptycyzmu; różnica między zignorowaniem a rozwiązaniem tego zagadnienia
3. Paradoksy pojęcia wiedzy i pojęć z nim związanych, takich jak „prawda” i „filozofia”
4. Psychologiczna subiektywność poznania
5. „Pragnienie wiedzy” i mądrość
6. Eliminacja pojęcia wiedzy
7. Poznanie jako stawianie pytań i dawanie odpowiedzi
8. Spór „realizm – idealizm” i pozorne przezwyciężenie sceptycyzmu metodą transcendentalną
9. Zagadnienie cogito (subiektywności) a sceptycyzm
10. Sceptycyzm optymistyczny
CZĘŚĆ II
BYT. NIEMOŻLIWOŚĆ I MOŻLIWOŚĆ METAFIZYKI
1. Jałowość transcendentalizmu
2. Przeszkody w uprawianiu metafizyki
3. Paradoksy realistycznej teorii substancji
4. Metafizyka wolna od redundancji
5. Poza materializmem i idealizmem
6. Przeżywanie a myślenie: Idea
7. Pojęcie jako rezonans doświadczenia
8. Psychologia abstrakcji a metafizyka
9. Między życiem a Ideą
CZĘŚĆ III
CZŁOWIEK. KU METAFIZYCE MORALNEJ
1. Lekcja Kanta i Schopenhauera
2. Klęska dyskursu moralnego
3. Czego pragnie człowiek?
4. Wola dobra
Indeks
DODATKOWE INFORMACJE:
wydawnictwo: UNIVERSITAS
rok wydania: 2011
oprawa: twarda
format: B5
ilość stron: 260
ISBN: 97[zasłonięte][zasłonięte]242-13-3