Sylwia Jakubiec
Aktywność estetyczna dziecka w zintegrowanym systemie nauczania
- Wydawnictwo: Impuls
- Rok wydania: 2004
- Format: B5
- Stan: NOWA
- Okładka: miękka
- Ilość stron: 224
Nasza cena: 23,00 PLN
OPIS:
Celem rozważań teoretycznych Autorki oraz badań eksperymentalnych jest próba określenia wpływu aktywności estetycznej wprowadzonej do nauczania zintegrowanego, na rozwój dzieci w młodszym wieku szkolnym, a przede wszystkim na ich rozwój twórczy (wyobraźni i myślenia twórczego, aktywności twórczej), estetyczny (wrażliwości estetycznej i zasobu pojęć z dyscyplin artystycznych), społeczny (w zakresie funkcjonowania w zespole). Podstawy do określenia wartości proponowanej i zastosowanej przez Autorkę formy pracy z dziećmi, stał się trzyletni eksperyment pedagogiczny (zatwierdzony przez MEN), którego efekty zostały zaprezentowane w prezentowanej publikacji. Książka powinna znaleźć adresatów wśród nauczycieli klas I-III, nauczycieli studiujących i zajmujących się innowacjami i eksperymentami oraz studentów kierunków pedagogicznych.
SPIS TREŚCI
Podziękowania
Wprowadzenie
1. Wybrane aspekty rozwoju psychicznego dziecka w młodszym wieku szkolnym
1.1. Pojęcie rozwoju psychicznego
1.1.1. Podstawowe czynniki rozwoju
1.1.2. Aktywność jako główny wyznacznik rozwoju
1.2. Rozwój twórczy
1.2.1. Znaczenie pojęcia twórczość
1.2.2. Cechy myślenia twórczego
1.2.3. Czynniki i metody rozwijania wyobraźni
1.2.4. Istota twórczości dziecięcej
1.2.5. Aktywność twórcza dziecka
1.2.5.1. Ekspresja jako przejaw aktywności twórczej
1.2.5.2. Warunki sprzyjające rozwijaniu aktywności twórczej
1.3. Rozwój estetyczny
1.3.1. Rozwijanie wrażliwości estetycznej
1.3.2. Wzbogacanie zasobu pojęć estetycznych
1.4. Rozwój społeczny w zakresie funkcjonowania w zespole
2. Stymulowanie rozwoju dziecka
2.1. Oddziaływania wychowawcze sprzyjające podejmowaniu różnorodnych form aktywności twórczej
2.2. Pedagogiczne koncepcje wychowania estetycznego jako wychowania przez sztukę i do sztuki
2.3. Istota zintegrowanego nauczania i wychowania
2.4. Estetyczna aktywność dziecka w systemie nauczania zintegrowanego
2.5. Wpływ estetycznej aktywności dziecka na jego rozwój twórczy, estetyczny i społeczny
3. Metodologia badań własnych
3.1. Założenia badawcze
3.1.1. Cel badań
3.1.2. Problemy badawcze
3.1.3. Hipotezy robocze
3.1.4. Zmienne
3.2. Metody badań i narzędzia badawcze
3.2.1. Eksperyment pedagogiczny
3.2.2. Opis wskaźników i narzędzi badawczych
3.3. Organizacja i przebieg badań
3.3.1. Próba badawcza
3.3.2. Poszczególne fazy eksperymentu
3.3.2.1. Faza diagnostyczna
3.3.2.2. Faza właściwa
3.3.2.3. Faza końcowa
3.4. Kierunek analizy wyników – badania ilościowe i jakościowe
4. Charakterystyka działań pedagogicznych w grupie eksperymentalnej
4.1. Organizacja i przebieg pracy uczniów w klasie eksperymentalnej
4.2. Scenariusze zajęć w klasie eksperymentalnej
4.3. Wybrane przykłady ćwiczeń stosowanych w klasie eksperymentalnej
5. Przedstawienie wyników eksperymentu
5.1. Wyniki badań rozwoju twórczego
5.1.1. Poziom wyobraźni i zdolności do twórczego myślenia
5.1.1.1. Płynność myślenia
5.1.1.2. Giętkość myślenia
5.1.1.3. Wyobraźnia i oryginalność myślenia
5.1.2. Wyniki badań w zakresie aktywności twórczej
5.1.2.1. Ekspresja ruchowo-mimiczna (dramatyczna)
5.1.2.2. Ekspresja plastyczna
5.1.2.3. Ekspresja słowna
5.2. Wyniki badań rozwoju estetycznego
5.2.1. Poziom wiedzy pojęciowej z zakresu plastyki i muzyki
5.2.2. Wyniki badań wrażliwości estetycznej
5.3. Wyniki badań rozwoju społecznego w zakresie funkcjonowania w zespole klasowym
5.4. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Aneksy
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy