Jakość, środowisko i bezpieczeństwo pracy w zarządzaniu przedsiębiorstwem (wyd.2, 2010) autorzy: Bożena Gajdzik, Andrzej Wyciślik Wydawnictwo Politechniki Śląskiej, Gliwice 2010 stron: 285 oprawa: miękka format: B5 ISBN:[zasłonięte]978-8335-762-4 Przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej stosują różne sformalizowane systemy zarządzania. Ich głównym zadaniem jest stworzenie warunków do skutecznego podnoszenia efektywności działań, a przez to poprawy konkurencyjności. Coraz powszechniej stosowanymi systemami w przedsiębiorstwie są normatywne systemy zarządzania jakością, środowiskiem oraz bezpieczeństwem i higieną pracy. Przedmiotowe systemy stały się treścią niniejszego podręcznika. Składa się on z czterech rozdziałów. Rozdział pierwszy poświecono zagadnieniom zarządzania jakością, przedstawiono strukturę systemu, według normy ISO 9001, podstawowe metody, techniki i narzędzia doskonalenia, omówiono filozofię TQM, a także zasady benchmarkingu i reengineeringu. W rozdziale drugim analizie poddano system zarządzania środowiskowego, eksponując koncepcję zrównoważonego rozwoju, założenia systemów zarządzania środowiskowego, według normy ISO 14001, rozporządzenia EMAS, strategii Czystszej Produkcji i programu Odpowiedzialność i Troska. Zagadnienia zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy stanowią treść rozdziału trzeciego. Omówiono w nim system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, według założeń normy PN-N 18001. Ostatni rozdział to prezentacja koncepcji zintegrowanego zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy. Rozdział ten zakończono opisem działań przedsiębiorstwa społecznie odpowiedzialnego. Publikacja zawiera także załączniki, którymi są formularze i dokumenty zintegrowanego zarządzania. Podręcznik przeznaczony jest dla studentów politechnik i uniwersytetów, którzy mają specjalizacje w zakresach: zarządzania i inżynierii produkcji, inżynierii środowiska, inżynierii jakości i bezpieczeństwa pracy, a także zintegrowanego zarządzania. Publikacja może być także przydatna dla pełnomocników zarządu i menedżerów, zajmujących się zagadnieniami integracji procesów zarządzania jakością, środowiskiem i bezpieczeństwem pracy.
SPIS TREŚCI: WSTĘP 5 1. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ 7 1.1. Historyczny rozwój zarządzania jakością 7 1.2. Koncepcja jakości 9 1.3. Założenia procesu zarządzania jakością 13 1.4. Metody i narzędzia zarządzania jakością 23 1.5. Normy ISO 9000 39 1.6. System zarządzania jakością 46 1.7. Kompleksowe zarządzanie jakością - TQM 58 1.8. Kaizen 65 1.9. Benchmarking 68 1.10. Reengineering 78 2. ZARZĄDZANIE ŚRODOWISKOWE 83 2.1. Geneza zarządzania środowiskowego 83 2.2. Środowisko i jego komponenty 86 2.3. Koncepcja zrównoważonego rozwoju 89 2.4. Założenia zarządzania, środowiskowego 93 2.5. Normy ISO[zasłonięte]14000 2.6. Systemy zarządzania środowiskowego 103 2.6.1. System według ISO 14[zasłonięte] 106 2.6.2. System według EMAS 128 2.7. Strategia Czystszej Produkcji 139 2.8. Program Odpowiedzialność i Troska 143 3. ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM PRACY 148 3.1. Sytuacja w Polsce w zakresie bezpieczeństwa pracy 148 3.2. Norma PN-N 18[zasłonięte] 156 3.3. Identyfikacja zagrożeń 159 3.4. Rodzaje wypadków 162 3.5. Ocena ryzyka zawodowego 164 3.6. System zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy 173 4. ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE 186 4.1. Powiązania między obszarami zarządzania 186 4.2. Zintegrowane zarządzanie 192 4.3. Doskonalenie zintegrowanych systemów zarządzania 205 4.4. Innowacje a doskonalenie zintegrowanego zarządzania 214 4.5. World Class Manufacturing w przedsiębiorstwie 227 4.6. Społecznie odpowiedzialny biznes 239 5. ZAŁĄCZNIKI 254 5.1. Polityka jakości przedsiębiorstwa 254 5.2. Wzór opisu procedury 256 5.3. Procedury wykonywania sieci i urządzeń gazowniczych 257 5.4. Wzór planu kontroli jakości w przedsiębiorstwie 259 5.5. Polityki środowiskowe organizacji 260 5.6. Wskaźniki oceny działalności proekologicznej przedsiębiorstw 262 5.7. Raporty środowiskowe przedsiębiorstw 264 5.8. Wykaz przedsiębiorstw należących do EMAS 265 5.9. Wykaz przedsiębiorstw programu Odpowiedzialność i Troska 267 5.10. Polityka bezpieczeństwa i higieny pracy 268 5.11. Dekalog bezpieczeństwa i higieny pracy 269 5.12. Meldunek o wypadku - wzór 270 5.13. Wskaźniki oceny bezpieczeństwa pracy 271 5.14. Polityka zintegrowanego zarządzania w przedsiębiorstwie 273 5.15. Słownik pojęć 275 BIBLIOGRAFIA 276
|