Jak wspomagać psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie
W książce tej autorzy proponują cztery programy zajęć wspomagających psychospołeczny rozwój dzieci niepełnosprawnych somatycznie. Pierwszy program, w którym wykorzystano elementy treningu twórczości, służy dynamizowaniu aktywności poznawczej dzieci w młodszym wieku szkolnym, dwa kolejne - wspomaganiu rozwoju osobowości, a ostatni - kształtowaniu kompetencji społecznych. Wartość terapeutyczną opisanych programów zweryfikowano w toku realizacji prac magisterskich przez studentów pedagogiki terapeutycznej i wczesnoszkolnej WSP w Krakowie. Programy zajęć nie stanowią zamkniętych układów, mogą ulegać modyfikacji adekwatnie do potrzeb dzieci biorących w nich udział, mogą też być realizowane w toku działalności rewalidacyjno-wychowawczej, obejmującej dzieci dotknięte innymi chorobami przewlekłymi. Ćwiczenia, gry i zabawy wykorzystywane w proponowanych scenariuszach najczęściej zostały zaczerpnięte z różnych źródeł, a niekiedy opracowane przez samych autorów prac magisterskich. W pomiarze wartości terapeutycznej każdego układu zajęć zastosowano po kilka technik, które pozwoliły ocenić określone właściwości i umiejętności uczestników przed realizacją programu i po jego realizacji, ale prawdziwą miarą przydatności tych programów w pracy z dziećmi był ich niezwykle pozytywny stosunek do zajęć i entuzjastyczny w nich udział.
|