Opis
Wydawnictwo AWF Katowice
ISBN[zasłonięte]978-83841-87-7
Katowice 2012, wydanie 1, format 165 x 235, objętość 189 str., oprawa miękka
Niniejsza książka powstała głównie z myślą o studentach i nauczycielach, którzy przygotowują się do zajęć bądź lekcji z różnych dziedzin nauczania. Zawiera uniwersalne wskazówki, które pozwalają na merytoryczne i metodyczne przygotowanie się do planowanych wystąpień szkoleniowych i dydaktycznych. Przede wszystkim jest wynikiem wieloletnich przemyśleń i doświadczeń w mojej pracy dydaktyczno-wychowawczej na różnych stopniach kształcenia.
Chciałbym, aby okazała się pomocna przede wszystkim przyszłym i aktualnym nauczycielom edukacji dla bezpieczeństwa i pomagała im swoimi treściami w jak najlepszym przygotowaniu się do prowadzonych zajęć i lekcji.
Niniejsza książka składa się ze wstępu, szesnastu merytorycznych rozdziałów, słownika podstawowych terminów z zakresu pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa oraz bibliografii.
Rozdziały poświęcone są bezpieczeństwu człowieka, edukacji dla bezpieczeństwa jako przedmiotowi nauczania w różnych typach szkół, planowaniu lekcji, wybranym koncepcjom i celom kształcenia opracowywanym w oparciu o Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji, nowym standardom i zakładanym efektom kształcenia nauczycieli.
Dużą uwagę przywiązuję do praktycznej realizacji przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa, charakterystyki wybranych typów lekcji, charakterystyki wybranych metod nauczania przydatnych w edukacji dla bezpieczeństwa, a także współczesnym środkom dydaktycznym.
Kompetencje dydaktyczne współczesnego nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa to kolejny podrozdział mający uświadomić czytającym, że wiedza merytoryczna, umiejętności, doświadczenie społec/ne i postawy stanowią o powodzeniu w działalności dydaktycznej.
Przykładowe prezentacje multimedialne wykorzystywane podczas lekcji edukacja dla bezpieczeństwa powinny być inspiracją do tworzenia własnych, autorskich projektów wykorzystywanych w procesie nauczania.
Całość opracowania wieńczy słownik podstawowych terminów z zakresu pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa, który powinien okazać się bardzo przydatny w wyjaśnianiu nowych, jeszcze nie znanych definicji i kategorii semantycznych związanych z problematyką bezpieczeństwa.
Wstęp.
1. Troska o bezpieczeństwo człowieka w edukacji
1.1. Edukacja dla bezpieczeństwa - krótki rys historyczny
1.2. Edukacja dla bezpieczeństwa jako kategoria semantyczna
1.3. Prawne podstawy edukacji dla bezpieczeństwa
2. Edukacja dla bezpieczeństwa jako przedmiot nauczania
2.1. Założenia podstawy programowej dla gimnazjum i liceum
2.2. Podstawa programowa przedmiotu - Edukacja dla bezpieczeństwa
III etap edukacyjny - gimnazjum
2.3. Podstawa programowa przedmiotu - Edukacja dla bezpieczeństwa
IV etap edukacyjny - tylko zakres podstawowy
2.4. Zalecane warunki i sposób realizacji przedmiotu
3. Planowanie lekcji
3.1. Istota planowania dydaktycznego
3.2. Planowanie pracy dydaktycznej przez nauczyciela
3.3. Inwentarz pytań pomocnych przy planowaniu lekcji
3.4. Cechy dobrego planu w oparciu o prakseologię
4. Cele i koncepcje celów kształcenia
4.1. Cele kształcenia
4.2. Wybrane koncepcje celów kształcenia w ujęciu historycznym
5. Krajowe ramy kwalifikacji ł ich związek z celami kształcenia
5.1. Cele kształcenia w oparciu o Europejskie i Krajowe Ramy Kwalifikacji.
5.2. Nowa polityka edukacyjna
5.3. Nowe podejście w sprawie przejrzystości kwalifikacji
5.4. Cele wprowadzenia Polskich Ram Kwalifikacji
6. Nowe standardy i zakładane efekty kształcenia nauczycieli
6.1. Standardy kształcenia przygotowujące
do wykonywania zawodu nauczyciela
6.2. Zakładane efekty kształcenia
dla nauczycieli edukacji dla bezpieczeństwa
7. Taksonomia i uszczcgóławianie celów kształcenia
7.1. Taksonomia celów kształcenia
7.2. Uszczegóławianie celów kształcenia
7.3. Precyzowanie celów nauczania na lekcji
7.4. Wskazówki praktyczne przydatne przy formułowaniu celów lekcji
7.5. Znaczenie świadomości celów kształcenia w procesie nauczania
8. Praktyczna realizacja przedmiotu edukacja dla bezpieczeństwa
8.1. Formy organizacyjne kształcenia edukacji dla bezpieczeństwa
8.2. System klasowo-lekcyjny
8.3. Lekcja jako podstawowa forma edukacji dla bezpieczeństwa
8.4. Struktura łekcji edukacji dla bezpieczeństwa
9. Charakterystyka wybranych typów lekcji
9.1. Typy lekcji stosowane w ramach edukacji dla bezpieczeństwa
9.2. Tok lekcji podającej
9.3. Tok lekcji tak zwanej problemowej
9.4. Tok lekcji ćwiczeniowej
9.5. Tok lekcji eksponującej
10. Praktyczne wskazówki przydatne w czasie przygotowania się do lekcji....
10.1. Przygotowanie nauczyciela do lekcji
10.2. Jak przygotować konspekt lekcji - edukacja dla bezpieczeństwa?
10.3. Przykłady części ogólnych wybranych konspektów
lekcji edukacja dla bezpieczeństwa
11. Metody nauczania stosowane w edukacji dla bezpieczeństwa
11.1. Pojęcie metody nauczania
11.2. Klasyfikacja metod nauczania
12. Charakterystyka wybranych metod
nauczania przydatnych w edukacji dla bezpieczeństwa
12.1. Opis
12.2. Opowiadanie
12.3.Pogadanka
12.4. Praca z książką
12.5. Wykład
13. Wybrane metody aktywizujące w edukacji dla bezpieczeństwa
13.1. Rola i zadania nauczyciela w aktywizacji uczniów
13.2.Metaplan
13.3. Burza mózgów
13.4. Drama
13.5. Dywanik pomysłów
13.6. Karuzela
13.7. Ulubione miejsce w szkole
14. Współczesne środki dydaktyczne
15. Kompetencje dydaktyczne
współczesnego nauczyciela edukacji dla bezpieczeństwa.
Bibliografia Aneks...
Słownik podstawowych terminów
z zakresu pedagogiki i edukacji dla bezpieczeństwa.
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.