Jak ocenić
dojrzałość dziecka do nauki? Goddard Blythe Sally
Wydawnictwo: Wydawnictwo Naukowe PWN
ISBN:
[zasłonięte]978-83-17202-2 Tłumaczenie: Macińska
Magdalena Format: 14.3x20.5cm Liczba stron:
132 Oprawa: Miękka Wydanie: 1, 2013
r.
Znaczny odsetek uczniów
wykazuje niedojrzałą sprawność ruchową oraz niestabilność
postawy. Taka niedojrzałość neuromotoryczna jest często
uwarunkowana nagromadzeniem się odruchów pierwotnych (u
prawidłowo rozwijających się dzieci odruchy pierwotne
występują do szóstego miesiąca życia, a następnie zostają
zastąpione reakcjami posturalnymi). Badania wskazują na
bezpośredni związek pomiędzy niedojrzałością układu ruchowego
a osiągnięciami w szkole. Dzięki odpowiedniemu wsparciu oraz
szkoleniom nauczyciele oraz inni specjaliści mogą nauczyć się,
jak rozpoznawać oznaki opóźnienia rozwojowego, aby dziecko
mogło być skierowane do odpowiedniego terapeuty albo też
objęte odpowiednim programem ćwiczeń. Książka stanowi zestaw
narzędzi pozwalających: - rozpoznać, u których dzieci
występują niedojrzałe odruchy, - wprowadzić program ćwiczeń
fizycznych oraz ocenić wyniki.
Książka została podzielona na
trzy części: 1. W części pierwszej przedstawiono serię
testów przesiewowych dla dzieci w wieku 4–7 lat, pozwalających
sprawdzić obecność trzech odruchów, kontrolę równowagi
statycznej, koordynację, percepcję wzrokową oraz integrację
wzrokowo-ruchową. 2. W części drugiej omówiono podobną
serię testów przesiewowych dla dzieci od siódmego roku życia
wzwyż. 3. Część trzecia zawiera pełen program ćwiczeń
integrujących, który można realizować w pracy z całą klasą lub
też z mniejszymi grupami dzieci w trakcie jednego roku
szkolnego.
Sally Goddard Blythe jest
dyrektorem Instytutu Psychologii Neurofizjologicznej (INPP) w
Chester, zajmującego się oceną i nadzorem programów
wyrównawczych dla dzieci i dorosłych ze specyficznymi
trudnościami w uczeniu się, agorafobia i napadami paniki. Jest
autorką uznanych publikacji, m.in. Odruchy, uczenie się i
zachowanie... (2005), Harmonijny rozwój dziecka (2010), Jak
osiągać sukcesy w nauce (2011).
Jak osiągać sukcesy w
nauce Uwaga, równowaga i koordynacja Goddard Blythe
Sally Wydawnictwo: Wydawnictwo
Naukowe PWN
ISBN:[zasłonięte]978-83-16652-6 Tłumaczenie:
Trzcińska Magdalena Format:
16.5x23.5cm Liczba stron: 416 Oprawa:
Miękka Wydanie: 1, 2011 r.
Książka napisana przez wybitnych
specjalistów w dziedzinie prezentuje nowoczesne,
interdyscyplinarne i potwierdzone naukowo podejście do uczenia
się. Autorzy w przystępny sposób wyjaśniają, dlaczego
zakłócenia umiejętności sensomotorycznych negatywnie wpływają
na rozwój ruchowy, poznawczy i emocjonalny dziecka, a także
dlaczego mogą być przyczyną specyficznych trudności w nauce
oraz niedojrzałego zachowania uczniów. Pokazują, jak w jaki
sposób diagnozować problem oraz skutecznie mu przeciwdziałać
przez usprawnianie umiejętności koniecznych do efektywnego
uczenia się oraz jak dzięki proponowanym przez nich
rozwiązaniom (program ćwiczeń integrujących) wspierać
harmonijny rozwój dziecka.
Techniki używane w INPP pozwalają na
przekroczenie wielu międzydyscyplinarnych granic: techniki
diagnostyczne oraz systemy obliczania punktów są oparte na
testach, które powstały pierwotnie na polu medycyny ogólnej.
Oznacza to, że jeśli te same testy zostaną użyte przez
lekarza, fizjoterapeutę czy terapeutę zajęciowego, uzyskają
oni identyczne wyniki. Jednakże używane w INPP metody
interwencji różnią się od metod, jakimi zwyczajowo posługują
się fizjoterapeuci czy terapeuci zajęciowi przeszkoleni w
zakresie integracji sensorycznej; ostatecznie, testy fizyczne
oraz programy leczenia fizycznego znajdują zastosowanie w
odniesieniu do problemów natury edukacyjnej bądź
psychologicznej. Celem niniejszej książki była synteza i
zbliżenie różnych dziedzin zawodowych i osiągnięcie
jednolitego rozumienia roli, jaką czynniki fizyczne mogą
odgrywać zarówno w procesie uczenia się, jak i powstawania
problemów emocjonalnych. Z Przedmowy
|