Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki
Minczakiewicz Elżbieta W książce znalazły się przykłady planowania pracy zarówno dziećmi przedszkolnymi, jak i dziećmi starszymi z poważnymi deficytami rozwoju intelektualnego, które czasem wymagają zupełnie innych metod i warunków pracy. Zamieszczone w książce konspekty i scenariusze mogą służyć za przykład rozwiązań metodycznych dla mniej doświadczonych pedagogów specjalnych, pracujących z dziećmi wieku przedszkolnym, nauczycielek przedszkoli lub przedszkolnych grup integracyjnych, reedukatorów, logopedów, a także rodziców dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, którzy niejednokrotnie aktywnie włączają się do pracy na rzecz przedszkola, czy szkoły. W opracowaniu znajdziemy wiele przykładów, propozycji zadań, które dziecko może rozwiązywać, wesoło i efektywnie się bawiąc, a przy tym przyjemnie spędzając czas z dorosłymi. Chyba nic bardziej nie może angażować dzieci specjalnych potrzeb edukacyjnych, aktywizować je i zachęcać do efektywnej współpracy na rzecz swego rozwoju, jak wspólna zabawa z dorosłymi, kochanymi i kochającymi osobami.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie Przykład charakterystyki dziecka, jego stanu i potrzeb rozwoju w kontekście wpływu środowiska wychowawczego Charakterystyka dziecka Środowisko rodzinne dziecka Historia rozwoju dziecka na podstawie wywiadu z matką i dokumentów Diagnoza logopedyczna Wnioski Wskazówki dla rodziców Przykłady zajęć logopedycznych „Wymowa a znak graficzny” Konspekt zajęć logopedycznych „Dróżka” Scenariusz zajęć logopedycznych „Liście” Scenariusz zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Zwierzęta domowe – kura i jej dzieci, kurczątka” Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Myjemy owoce przed ich spożyciem” Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Tańczące kółeczka” Konspekty zajęć z zakresu rewalidacji indywidualnej „Bawimy się kolorową piłką” Program rozwoju funkcji manualnych Scenariusz „Bawimy się piłeczką” Krąg tematyczny: Cztery pory roku Krąg tematyczny: Spotkanie andrzejkowe Scenariusz „Wróżby andrzejkowe” Krąg tematyczny: Boże Narodzenie Krąg tematyczny: Tradycje świąteczne Scenariusz „Świąteczny stroik” Krąg tematyczny: Zwyczaje Bożonarodzeniowe Scenariusz „Nasza choinka” Krąg tematyczny: Nowy Rok Krąg tematyczny: Wiosna w naszym ogrodzie Scenariusz „Kwiaty na balkonie” Krąg tematyczny: Warzywa Krąg tematyczny: Wielkanoc Scenariusz „Świąteczne śniadanie” Krąg tematyczny: Przygotowanie do pisania Aneks Karta badania motoryki artykulacyjnej Karta oceny zdolności porozumiewania się dzieci od dwóch do pięciu lat Trening aktywności poznawczej poprzez zabawę Bajka-dziwajka Bajki i bajeczki do słuchania i/lub czytania Kalendarz przyrodniczy Bibliografia |