Jacques Maritain PREKURSOR SOBOROWEGO HUMANIZMU

Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
CZESŁAW STRZESZEWSKI
SŁOWO WSTĘPNE
Twórczość naukowa Jacąuesa Maritaina jest bardzo bliska polskiej myśli katolickiej. Filozofia Maritainowska ma charakter personalistyczny, lecz jest to personalizm teocentryczny, a nie antropocentryczny, personalizm, który wyrósł na gruncie tomizmu - i to autentycznej nauki św. Tomasza z Akwi-nu. Właśnie z tomizmu czerpie Maritain charakterystyczne połączenie w jego koncepcjach naukowych teorii opartej na głębokim nurcie nie tylko filozoficznym, lecz i teologicznym - z szerokim tłem filozofii społecznej - a nawet praxis polityki społecznej.
Otóż właśnie filozofia chrześcijańska rozwijała się i rozwija w Polsce na podłożu tomistycznym, a filozofia społeczna, a nawet w szerszym znaczeniu polska katolicka nauka społeczna, należy do nurtu personalistycznego. Szkoła Lubelska katolickiej nauki społecznej, która tworzyła się już w dwudziestoleciu międzywojennym, a wykształciła się po wojnie, należy wyraźnie do kierunku chrześcijańskiego personalizmu społecznego1. Jej główną cechą charakterystyczną „jest wierność idei personalizmu ze szczególnym podkreśleniem naturalnej i nadprzyrodzonej godności osoby ludzkiej oraz wynikających z niej podstawowych uprawnień osobowych człowieka: prawa do życia i wolności2.
Może właśnie dlatego pierwszy, i jak dotąd jedyny, w Polsce ośrodek badań nad myślą Jacąuesa Maritaina powstał w obrębie Lubelskiej Szkoły katolickiej nauki społecznej w postaci „Komisji Jacąuesa Maritaina55 przy Ośrodku Dokumentacji i Studiów Społecznych (ODiSS) w Warszawie. Komisja skupia oczywiście nie tylko przedstawicieli katolickiej nauki społecznej, lecz także filozofów i teologów, którzy w większości należą dziś do pra-
1 Charakterystykę chrześcijańskiego personalizmu społecznego podałem w: Cz. Strze
sz ewski. Katolicka nauka społeczna. Warszawa 1985 s. 141 nn.
2 Ks. J. Majka. Katolicka nauka społeczna. Rzym 1986 s. 320.
Tytuł:
Myśl filozoficzno-teologiczna Jacąuesa Maritaina
Autor: POD REDAKCJĄ
KS. STANISŁAWA KOWALCZYKA EDWARDA BALAWAJDERA
Wydawnictwo i rok wydania:
KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO
LUBLIN 1992
Wyd. I
1000 + 25 egz.
Stan: -bdb przytarcia okladki
Oprawa: miekka
Ilość stron: 297 str.
Format: 17x24 cm
Ilustracje: ------
Spis treści:
Czesław Strzeszewski. Słowo wstępne 5
Wprowadzenie
Ks. Stanisław Kowalczyk. Jacąues Maritain (1[zasłonięte]882-19) - tomista ot
warty na współczesność 9
Edward Balawaj der. Prekursor soborowego humanizmu 25
Elementy myśli filozoficzno-antropologicznej
O. Ludwik A. No wiek i. Koncepcja człowieka J. Maritaina i Jana Pawła II 33
Ludwik W ci orka. Personalizm J. Maritaina a Vaticanum II 45
Ks. Stanisław Kowalczyk. Koncepcja wolności odpowiedzialnej J. Ma
ritaina 55
O. Ludwik A. No wieki. Koncepcja miłości J. Maritaina 67
Ks. Andrzej W o ł czy ński. Elementy estetyki J. Maritaina 77
Ks. Stanisław Kowalczyk. Filozofia Boga J. Maritaina a Vaticanum II 93
Ks. Stanisław Kowalczyk. Rola szóstej drogi J. Maritaina we współczes
nej filozofii Boga 105
Ks. Tadeusz Rutowski. Aktualne elementy filozofii przyrody J. Mari
taina 119
Elementy myśli filozoficzno-społecznej
Czesław Strzeszewski. Koncepcja chrześcijańska porządku społecz
nego J. Maritaina 135
Ludwik Wciórka. J. Maritaina koncepcja życia społecznego 145
Ks. Franciszek J. Mazurek. J. Maritaina koncepcja praw człowieka . . 155
Ks. Stanisław Ole j nik. Prawa człowieka według J. Maritaina i Jana Pa
wła II
Czesław Strzeszewski. Humanizm integralny J. Maritaina a Vatica-
num II
295
Elementy myśli teologicznej
Ks. Walerian Słomka. Doświadczenie mistyczne w ujęciu J. Maritaina . 193
Ks. Walerian Słomka. Interpretacja doświadczenia mistycznego u J. Ma
ritaina i Jana Pawła II 203
Ks. Eugeniusz Wer on SAC. J. Maritain jako prekursor laikatu a doktry
na Vaticanum II 211
Ks. Eugeniusz Weron SAC. Rola i zadania laikatu według Jana Pa
wła II i J. Maritaina 221
Ludwik A. No wieki OFM. Dialog chrześcijan ze światem w interpreta
cji J. Maritaina a Vaticanum II 233
Myśl J. Maritaina w Polsce
Czesław Strzeszewski. Wpływ J. Maritaina na myśl i działalność kato
lików w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym 241
Ks. Stanisław Kowalczyk. Wpływ myśli filozoficznej J. Maritaina w
Polsce po II wojnie światowej 245
Ks. Stanisław Kowalczyk. Działalność Komisji Jacąuesa Maritaina przy
Ośrodku Dokumentacji i Studiów Społecznych w Warszawie . . . 253
Abbe Stanisław Kowalczyk. Commission Jacąues Maritain aupres du
Centre de Documentation et d5 Etudes Sociales 263
Bibliografia Maritainowska w Polsce (E. Balawajder, S. Kowalczyk) ... 275

Strona o mnie
Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.



