Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Jacques Maritain PREKURSOR SOBOROWEGO HUMANIZMU

19-01-2012, 14:11
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 30 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180144
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-01-2012, 20:22

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność
Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny                    7,50 zł

  • List polecony priorytetowy                      9 zł




              CZESŁAW STRZESZEWSKI
SŁOWO WSTĘPNE
Twórczość naukowa Jacąuesa Maritaina jest bardzo bliska polskiej myśli katolickiej. Filozofia Maritainowska ma charakter personalistyczny, lecz jest to personalizm teocentryczny, a nie antropocentryczny, personalizm, który wyrósł na gruncie tomizmu - i to autentycznej nauki św. Tomasza z Akwi-nu. Właśnie z tomizmu czerpie Maritain charakterystyczne połączenie w jego koncepcjach naukowych teorii opartej na głębokim nurcie nie tylko fi­lozoficznym, lecz i teologicznym - z szerokim tłem filozofii społecznej - a nawet praxis polityki społecznej.
Otóż właśnie filozofia chrześcijańska rozwijała się i rozwija w Polsce na podłożu tomistycznym, a filozofia społeczna, a nawet w szerszym znaczeniu polska katolicka nauka społeczna, należy do nurtu personalistycznego. Szkoła Lubelska katolickiej nauki społecznej, która tworzyła się już w dwu­dziestoleciu międzywojennym, a wykształciła się po wojnie, należy wyraźnie do kierunku chrześcijańskiego personalizmu społecznego1. Jej główną cechą charakterystyczną „jest wierność idei personalizmu ze szczególnym podkre­śleniem naturalnej i nadprzyrodzonej godności osoby ludzkiej oraz wynika­jących z niej podstawowych uprawnień osobowych człowieka: prawa do ży­cia i wolności2.
Może właśnie dlatego pierwszy, i jak dotąd jedyny, w Polsce ośrodek badań nad myślą Jacąuesa Maritaina powstał w obrębie Lubelskiej Szkoły katolickiej nauki społecznej w postaci „Komisji Jacąuesa Maritaina55 przy Ośrodku Dokumentacji i Studiów Społecznych (ODiSS) w Warszawie. Ko­misja skupia oczywiście nie tylko przedstawicieli katolickiej nauki społecz­nej, lecz także filozofów i teologów, którzy w większości należą dziś do pra-
1 Charakterystykę chrześcijańskiego personalizmu społecznego podałem w: Cz. Strze­
sz ewski. Katolicka nauka społeczna. Warszawa 1985 s. 141 nn.
2 Ks. J. Majka. Katolicka nauka społeczna. Rzym 1986 s. 320.

              Tytuł: 

Jacques Maritain PREKURSOR SOBOROWEGO HUMANIZMU

Myśl filozoficzno-teologiczna Jacąuesa Maritaina



              Autor: POD REDAKCJĄ
KS. STANISŁAWA KOWALCZYKA EDWARDA BALAWAJDERA

              Wydawnictwo i rok wydania: 
REDAKCJA WYDAWNICTW
KATOLICKIEGO UNIWERSYTETU LUBELSKIEGO
LUBLIN 1992
Wyd. I
1000 + 25 egz.


              Stan: -bdb przytarcia okladki

              Oprawa:  miekka

              Ilość stron: 297 str.

              Format: 17x24 cm

              Ilustracje: ------

              Spis treści: 
SPIS TREŚCI
Czesław Strzeszewski. Słowo wstępne 5
Wprowadzenie
Ks. Stanisław Kowalczyk. Jacąues Maritain (1[zasłonięte]882-19) - tomista ot­
warty na współczesność 9
Edward Balawaj der. Prekursor soborowego humanizmu 25
Elementy myśli filozoficzno-antropologicznej
O. Ludwik A. No wiek i. Koncepcja człowieka J. Maritaina i Jana Pawła II 33
Ludwik W ci orka. Personalizm J. Maritaina a Vaticanum II 45
Ks. Stanisław Kowalczyk. Koncepcja wolności odpowiedzialnej J. Ma­
ritaina 55
O. Ludwik A. No wieki. Koncepcja miłości J. Maritaina 67
Ks. Andrzej W o ł czy ński. Elementy estetyki J. Maritaina 77
Ks. Stanisław Kowalczyk. Filozofia Boga J. Maritaina a Vaticanum II 93
Ks. Stanisław Kowalczyk. Rola szóstej drogi J. Maritaina we współczes­
nej filozofii Boga 105
Ks. Tadeusz Rutowski. Aktualne elementy filozofii przyrody J. Mari­
taina 119
Elementy myśli filozoficzno-społecznej
Czesław Strzeszewski. Koncepcja chrześcijańska porządku społecz­
nego J. Maritaina 135
Ludwik Wciórka. J. Maritaina koncepcja życia społecznego 145
Ks. Franciszek J. Mazurek. J. Maritaina koncepcja praw człowieka . . 155
Ks. Stanisław Ole j nik. Prawa człowieka według J. Maritaina i Jana Pa­
wła II
Czesław Strzeszewski. Humanizm integralny J. Maritaina a Vatica-
num II
295

Elementy myśli teologicznej
Ks. Walerian Słomka. Doświadczenie mistyczne w ujęciu J. Maritaina . 193
Ks. Walerian Słomka. Interpretacja doświadczenia mistycznego u J. Ma­
ritaina i Jana Pawła II 203
Ks. Eugeniusz Wer on SAC. J. Maritain jako prekursor laikatu a doktry­
na Vaticanum II 211
Ks. Eugeniusz Weron SAC. Rola i zadania laikatu według Jana Pa­
wła II i J. Maritaina 221
Ludwik A. No wieki OFM. Dialog chrześcijan ze światem w interpreta­
cji J. Maritaina a Vaticanum II 233
Myśl J. Maritaina w Polsce
Czesław Strzeszewski. Wpływ J. Maritaina na myśl i działalność kato­
lików w Polsce w dwudziestoleciu międzywojennym 241
Ks. Stanisław Kowalczyk. Wpływ myśli filozoficznej J. Maritaina w
Polsce po II wojnie światowej 245
Ks. Stanisław Kowalczyk. Działalność Komisji Jacąuesa Maritaina przy
Ośrodku Dokumentacji i Studiów Społecznych w Warszawie . . . 253
Abbe Stanisław Kowalczyk. Commission Jacąues Maritain aupres du
Centre de Documentation et d5 Etudes Sociales 263
Bibliografia Maritainowska w Polsce (E. Balawajder, S. Kowalczyk) ... 275



Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.