Pieśniowa słodycz z lasu się wylewa
Z wilgotną wonią dyszących konarów,
Echami pieśni drży omszony parów.
Nie widać ptaków-to powietrze śpiewa!...
Znojnych całunków przelata ulewa,
A dusza moja śród błękitnych żarów,
Zda się szeleści pod dotknięciem czarów,
Nie widać duszy - to szeleszczą drzewa!...
B. Leśmian "Sonet"
"... i drzewa, co są jak westchnienia ziemi o niebie" K. Janiszewska
Kiedy poeci manifestują swój zachwyt dla form natury, często jako metafor używają terminów muzycznych. Dzieła artystów sztuk wizualnych przypominają graficzne partytury, kiedy odtwarzają rytmy krajobrazu. Niejako na potwierdzenie tych muzycznych intuicji, istnieje bardzo wielu kompozytorów którzy swoją twórczość całkowicie poświęcili naturze, głęboko inspirując się śpiewem ptaków, szmerem wiatru, powtarzalnym ruchem fal.
Kiedy powstawał pomysł na "Catalogue des Arbres", moją ambicją było przyłączenie się do tego szerokiego ruchu artystycznego , ściśle odwołującego się do inspiracji otaczająca przyrodą, -i znalezienia własnego brzmienia by opisać drzewa - ich formę, zmianę , tajemnicę. Rozpocząłem od nagrań w plenerze, próbując zarejestrować szum liści różnych gatunków drzew, oraz inne fenomeny dźwiękowe przyrody - przy różnych warunkach pogodowych.
Zebrany materiał po studyjnej obróbce stał się rodzajem "organicznego dronu", i zarazem tłem dla muzycznych improwizacji. Moją "wyjściową" inspiracją była twórczość francuskiego kompozytora Oliviera Messiaena, i jegofortepianowe transkrypcje ptasich śpiewów ("Katalog Drzew" to sparafrazowany tytuł kompozycji Messiaena pt. "Katalog Ptaków") .
Partie fortepianu, perkusjonaliów, skrzypiec i klarnetu wykonywanych przez zespół Kwartludium, a także partie wokalne w wykonaniu chóru 441Hz, zostały w części poddane elektronicznej obróbce, i zaaranżowane wraz z nagraniami terenowymi, tworząc zestaw ośmiu pejzaży dźwiękowych - ukrytych, szemrzących pieśni moich ukochanych drzew.