Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Ja i moja pamięć Ewa Czerniawska

08-06-2015, 15:14
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 9.99 zł     
Użytkownik froger85
numer aukcji: 5403957050
Miejscowość @
Wyświetleń: 1   
Koniec: 08-06-2015 15:17:27

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

W ksiazce Ja i moja pamiec wiedza o procesach pamieci i mechanizmach psychologicznych rzadzacych zapamietywaniem potraktowana zostala jako srodek sluzacy jej usprawnieniu. Ujawniajac dociekliwosc osób zainteresowanych proble- matyka szeroko rozumianych metod uczenia sie (w tym takze procesów zapamiety- wania) autorki - Ewa Czerniawska i Maria Ledzinska - przedstawily szereg pytan formulowanych najczesciej pod adresem psychologów, zajmujacych sie problemami uczenia sie i zapamietywania. Poznanie na nie odpowiedzi, zdaniem autorek, ulatwi zrozumienie wlasciwosci pamieci i zacheci do poszukiwania wlasnych strategii zwiekszajacych skutecznosc uczenia sie. Ksiazka adresowana jest glównie do osób uczacych sie (uczniów, studentów), nie oznacza to jednak, iz nie moga skorzystac z niej równiez inne osoby. Prezentacja wiedzy odbywa sie bowiem wieloplaszczyzno- wo, uwzgledniajac rozmaite aspekty procesów, i zjawisk róznych koncepcji teorety- cznych. Oznacza to, ze pewne zjawiska opisane zostaly wielokrotnie i zdefiniowane niekiedy w odmienny sposób. Taka integracja wiedzy o róznych poziomach zlozono- sci opisywanych procesów daje czytelnikowi szanse wyboru tresci zgodnych z jego kompetencjami naukowymi. Obok pytan podstawowych np. "Czym jest pamiec", "Jak to sie dzieje, ze zapamietuje", "Kiedy zapamietuje" - zawartych w pierwszej czesci ksiazki pt. Wejdz Z nami w swiat pamieci - czytelnik moze znalezc równiez pytania, których wyjasnienie wymagalo odwolania sie do wiedzy fachowej. Odpowie- dzi na nie sa czescia teorii pamieci, u podstaw których leza wspólne prawa zapamie- tywania. Poznanie tych praw umozliwia orientacje w procesach nastawionych na zdobywanie wiedzy o swiecie, ulatwia swiadome kierowanie tymi procesami. Oma- wiane teorie, rozwiniete w czesci drugiej pt. Uczenie sie jako przem'arzanie informa- cji, wyjasnione zostaly w oparciu o wyniki badan psychologicznych nad zapamietywaniem i zapominaniem (Ebbinghaus, Woordworth i Schlosberg, i inni). Pozwalaja one poznac szereg czynników ulatwiajacych lub utrudniajacych zapamie- tywanie oraz przechowywanie zapamietywanego materialu. Akcentujac aktywna role podmiotu w procesie uczenia sie, autorki zwrócily uwage czytelnika na rózne jego formy - chodzi tu o uczenie mimowolne i uczenie zamierzone. Uwzgledniajac fakt, iz zapamietywanie zamierzone znacznie przewyzsza mimowolne pod wzgledem swojej skutecznosci, celem osób uczacych sie winno wiec byc, z punktu widzenia tej skutecznosci, mozliwie naj wczesniejsze ksztaltowanie takich czynnosci i dzialan, które skladaja sie na zapamietywanie zamierzone: nasta- wienia, koncentracja uwagi oraz aktywnosc wlasna podmiotu. Z drugiej strony skutecznosc zapamietywania zalezy od rodzaju powiazan przyswajanych informacji z potrzebami, zainteresowaniami i aktualnymi zadaniami danej osoby. W zwiazku z tym nalezaloby dazyc do takich sytuacji w których podmiot bedzie swiadomy moty- wów swojego zapamietywania i pozytywnie nastawiony na odbiór tresci. Czlowiek uczacy sie, który opanowuje wiedze ze swiadomym zamiarem zapamietania, nie zawsze w pelni rozumie przyswajane informacje. Badania wykazuja równiez dodatnia zaleznosc pomiedzy procesem rozumienia tekstu a jego zapamietywaniem. Poniewaz prezentowana wiedza teoretyczna traktuje proces uczenia sie s erzej anizeli samo zapamietywanie, w trzeciej czesci ksiazki czytelnik znalezc moze uzyteczne strategie uczenia sie, wspomagajace takie procesy, jak: notowanie, czytanie i zapamietywanie (np. mnemotechniki). Autorki podkreslaja jednak, iz nie sa to gotowe recepty czy sztywne instrukcje obslugi wlasnej pamieci. Strategie te bazuja na solidnej i sprawdzonej wiedzy teoretycznej i chociaz nie obiecuja cudów, to rezultaty ich zastosowania w praktyce moga okazac sie zaskakujace. Wymagaja jednak od czytelnika zaangazowania i ogromnej pracy nad soba, gdyz techniki te niejednokrotnie prowadza do zerwania z dotychczasowymi przyzwyczajeniami. Aby pojac istote odmiennych sposobów uczenia sie, trzeba niekiedy rozluznic gorset pogladów, prawd i wierzen dotyczacych nauczania tradycyjnego, które na pewnym etapie rozwoju okazuja sie niewystarczajace. Ksiazka ta moze sie stac inspiracja do odkrywania wlasnych prawd i metod uczenia sie. Róznorodnosc potrzeb i motywacji osób uczacych sie zacheca do ekspe- rymentowania w mysleniu i dzialaniu, a ksiazka Ja i moja pamiec opisujaca wiele aspektów tej dziedziny wiedzy sluzy pomocnymi narzedziami do takiego dzialania stan bdb