KOMPENDIUM WIEDZY O WYCHOWANIU WYBITNEGO
DUŃSKIEGO PEDAGOGA
Jesper Juul
TWOJE KOMPETENTNE DZIECKO Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?
Duńczycy od lat są według badań najszczęśliwszym narodem na świecie. Czemu to zawdzięczają? Może szczególnemu sposobowi wychowania?
Warunkiem szczęścia jest według Jespera Juula poczucie własnej wartości: że jest się kimś ważnym dla innych i dla siebie.
Autor pokazuje, w jaki sposób takie poczucie własnej wartości można u dziecka rozwinąć (UWAGA nie mylić z arogancką wiarą w siebie) - ale także w jaki sposób można je zniszczyć.
Ponad pół miliona sprzedanych egzemplarzy na całym świecie!
Czy właściwie rozumiemy nasze dzieci? Czy umiemy w porę zauważyć ich problemy? Jak możemy rozwinąć w nich poczucie własnej wartości i wiarę w siebie? Jakim traktowaniem wzmacniamy je, a jakim osłabiamy?? Kiedy na wychowanie jest już za późno?
JESPER JUUL , duński terapeuta rodzinny i pedagog, jeden z założycieli i dyrektorów Skandynawskiego Instytutu Kemplera dla pedagogów. Od 2004 roku kieruje siecią poradni wychowawczych Family-Lab International w ponad 15 krajach świata. Prowadzi wykłady, seminaria i warsztaty dla rodziców.
Wydawnictwo MiND, Warszawa marzec 2011 Okładka miękka ze skrzydełkami, 264 strony
FRAGMENTY
Przez kilkaset lat tym, czego uczyliśmy dzieci, było respektowanie siły, władzy i przemocy – lecz nie drugiego człowieka.
Rodzice muszą wyłączyć swoją automatyczną sekretarkę, która recytuje dzieciom pouczające rady i wygłasza pomocne opinie. Oczywiście prawda o rodzicielskiej automatycznej sekretarce jest taka, że większość dzieci przestaje słuchać jej komunikatów zanim ukończy trzeci rok życia, zaś większość rodziców sama zapomina, jakie komunikaty na niej nagrała. To całkiem zrozumiałe, ponieważ komunikat jest, delikatnie mówiąc, niewiarygodny. Najczęściej nagranie zawiera chaotyczną mieszankę mądrości nabytej od naszych dziadków i fragmentów współczesnych porad rodzicielskich pochodzących z poradników i telewizji
Niektórzy rodzice próbują stosować metody wychowania bardziej zorientowane na uczucia dziecka. Niestety w związku z tym w ciągu ostatnich dziesięciu czy piętnastu lat wzrosła liczba rodzin tyranizowanych przez dzieci, ewidentnie zachowujących się w sposób egocentryczny i aspołeczny. Zdarza się tak, kiedy rodzice boją się być autorytarni i nie potrafią do negocjacji z dzieckiem wprowadzić swojego autorytetu i wyczucia granic. W rezultacie często kończy się to tym, że „obsługują” swoje dzieci. Wtedy dzieci dostają zbyt dużo tego, czego pragną, a zbyt mało tego, czego potrzebują.
Twierdząc, że dzieci są kompetentne, chcę powiedzieć, że są one w stanie nauczyć nas tego, co powinniśmy wiedzieć. Dzieci dają nam informację zwrotną, która umożliwia odzyskanie utraconych umiejętności i pomaga pozbyć się nieskutecznych, nieczułych i autodestrukcyjnych wzorców zachowania. Czerpanie wiedzy od własnych dzieci wymaga dużo więcej niż tylko prowadzenia z nimi rozmowy w sposób demokratyczny. Musimy zbudować z nimi dialog, którego wielu dorosłych nie potrafi nawiązać nawet z innymi dorosłymi: osobisty dialog oparty na poszanowaniu godności obu stron.
SPIS RZECZY
SŁOWO WSTĘPNE DO POLSKIEGO WYDANIA
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1. WARTOŚCI RODZINNE
RODZINA JAKO STRUKTURA WŁADZY
DEFINICJE
METODY WYCHOWAWCZE
WIEK BUNTU
DOJRZEWANIE
BUNT NASTOLATKA
USTALANIE GRANIC
JEDNOMYŚLNOŚĆ
STANOWCZOŚĆ
KONSEKWENCJE
SPRAWIEDLIWOŚĆ
DEMOKRATYCZNE INTERLUDIUM
PROCES INTERAKCJI W RODZINIE
KONFLIKT
RÓWNOŚĆ
SZACUNEK I AKCEPTACJA
ŻĄDANIA
SPOŁECZNOŚĆ JEDNOSTEK O RÓWNEJ GODNOŚCI
ROZDZIAŁ 2. DZIECI WSPÓŁDZIAŁAJĄ!
PODSTAWOWY KONFLIKT
WSPÓŁDZIAŁANIE
INTEGRALNOŚĆ
KONFLIKT POMIĘDZY INTEGRALNOŚCIĄ A WSPÓŁDZIAŁANIEM
OBJAWY PSYCHOSOMATYCZNE
ZACHOWANIA DESTRUKCYJNE I AUTODESTRUKCYJNE
ROZDZIAŁ 3. POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI A WIARA W SIEBIE
DEFINICJE
,,PATRZ NA MNIE, MAMO!” − POTRZEBA BYCIA DOSTRZEŻONYM
DOSTRZEGANIE I OCENA
DAWANIE DZIECIOM POCZUCIA WARTOŚCI
NIEWIDZIALNE DZIECI
DLACZEGO DZIECI STAJĄ SIĘ NIEWIDZIALNE?
OD NIEWIDZIALNEGO DO WIDZIALNEGO
PRZEMOC TO PRZEMOC
POCZUCIE WŁASNEJ WARTOŚCI U DOROSŁYCH
ROZDZIAŁ 4. ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WŁADZA
DEFINICJE
NAJTRUDNIEJSZY PIERWSZY KROK
ODPOWIEDZIALNOŚĆ I WŁADZA RODZICIELSKA
OSOBISTA ODPOWIEDZIALNOŚĆ DZIECKA
JĘZYK OSOBISTY
ODPOWIEDZIALNY, ALE NIE SAM
ODPOWIEDZIALNOŚĆ A USŁUGIWANIE
ROZDZIAŁ 5. ODPOWIEDZIALNOŚĆ SPOŁECZNA U DZIECI ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRAKTYCZNA
PRZEROST ODPOWIEDZIALNOŚCI U DZIECI
SAM ZE SWOJĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
WŁADZA RODZICIELSKA
INTERAKCJA
ODPOWIEDZIALNE UŻYCIE WŁADZY RODZICIELSKIEJ
ROZDZIAŁ 6. GRANICE
WYJŚCIE Z ROLI
WYZNACZANIE GRANIC
GDY WYZNACZANIE GRANIC IDZIE W ZŁĄ STRONĘ
GRANICE SPOŁECZNE
GRANICE SPOŁECZNE I STARSZE DZIECI
ROZDZIAŁ 7. NASTOLATEK W RODZINIE
ZA PÓŹNO NA WYCHOWYWANIE
POCZUCIE STRATY U RODZICÓW
WZAJEMNE RELACJE RODZICÓW
KTO DECYDUJE?
O KROK OD ZWYCIĘSTWA
ROZDZIAŁ 8. RODZICE
RÓŻNICE
KIEROWANIE ZESPOŁOWE
PARTNERSTWO A RODZICIELSTWO
WZAJEMNOŚĆ OZNACZA SZACUNEK
|