Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA DZIECI i MŁODZIEŻY

07-02-2015, 23:40
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 99.99 zł     
Użytkownik net-mart
numer aukcji: 5039241488
Miejscowość Opole
Wyświetleń: 5   
Koniec: 07-02-2015 23:47:27

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1995
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

"JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA DZIECI i MŁODZIEŻY" , J.OŻDŻYŃSKI ; WSP, KRAKÓW 1995 ; seria : "STUDIA LOGOPEDYCZNE" 2 ; nakład : 530; stan : minus bdb (stan okładki : db); przesyłka polecona : 9,30 zł.



SPIS TREŚCI :

Wprowadzenie ..................................................................................................................... 7

I. W kręgu lingwistyki kognitywnej............................................................................. 9
IWONA NOWAKOWSKA-KEMPNA, Zastosowanie analizy kognitywnej do badania języka dzieci i młodzieży.............................. 9
JAN OŻDŻYŃSK1 Perspektywa kognitywna w badaniach nad językiem dzieci i młodzieży........ 32
TEODOZJA RLTTEL, Pierwsze elementy świata w języku uczniów (próba definicji kognitywnej) 66
HELENA BOROWIEC, Nazwy zwierząt i roślin w świadomości językowej dzieci ...................... 87
WANDA LATA, „Deszcz" i „burza" w słowniku umysłowym dziecka przedszkolnego................. 97
ANITA PLUCIŃSKA, Językowy portret „deszczu" w wypowiedziach dzieci i młodzieży..............127
JADWIGA BEDNARKOWA, Wyrażanie ekspresji w tekstach pisanych uczniów........................138
MAŁGORZATA KARWATOWSKA, Definicje w dyskursie lekcyjnym w klasach H - m............147
TERESA LEŚNIAK, ANNA WALENCDC-TOPIŁKO, Czynna znajomość nazw części ludzkiego
ciała u dzieci sześcio- i siedmioletnich.... 155

II. Kreatywne aspekty wypowiedzi dzieci i młodzieży.............................................169
JAN OŻDŻYŃSKI, Kreatywne aspekty profilowania pojęć w wypowiedzi dziecka...................... 169
TEODOZJA RITTEL, Metafora i metaforyzacja w języku siedmio-, ośmio- i dziewięciolatków... 185
ALICJA BALUCH, O poetyckiej wizji świata dziecka (czyli „Lust zum fabulieren")....................200
ZBIGNIEW AUGUSTYN BARAN, Obraz Boga i świata w religijnej literaturze dziecięcej.........212
MAREK KAR WALA, Świat dzieciństwa w poezji Jana Twardowskiego.....................................237
KRYSTYNA GĄSIOREK, Metaforyka tekstów dziecięcych (na przykładzie klasy II)..................245
MACIEJ KAWKA, Mówienie do kogoś i mówienie komuś - stereotypy językowe w listach dzieci.............252
MAŁGORZATA DERDAŚ, Językowy obraz szkoły w listach dzieci............................................259
DANUTA CZELAKOWSKA, Formy swobodnej twórczości dzieci klas I-IE szkoły podstawowej.264
WIESŁAWA DZIENIARZ, Charakterystyczne cechy mowy potocznej dzieci...............................273
LUCYNA SMÓŁKA, Wpływ reklamy telewizyjnej na język dziecka...........................................282
GRZEGORZ OŻDZYŃSKL Dziecięce zagadki w programie telewizyjnym „Do trzech razy sztuka"..................291

III. Słownictwo w ujęciu socjo- i psycholingwistycznym........................................309
HALINA ZGÓŁKOWA, Odbicie „edukacji pozaszkolnej" w słownictwie uczniowskim...............309
KATARZYNA CZARNECKA, Konstrukcje porównawcze jako odzwierciedlenie uczniowskiej wizji świata.........................315
MARIA PRZYBYSZ-PIWKOWA, Wyodrębnianie znaczeń form językowych w neologizmach dziecięcych..321

IV. W kręgu lingwistyki pedagogicznej i metodyki nauczania języka polskiego.............327
BARBARA GUZIK, Diagnozowanie językowego obrazu świata (na przykładzie wypowiedzi uczniów klasy IV szkoły podstawowej).............327
BEATA KOPER, ANNA ZADĘCKA, Relacje czasowe w swobodnych tekstach pisanych uczniów
(II i DI klasy szkoły podstawowej)....................................338
ALICJA KUBIK, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy Dl szkoły podstawowej...344 JAN KJDA, Rola czynników prozodycznych w kształceniu brzmieniowej warstwy wypowiedzi uczniów........353
STANISŁAW MJLEWSKI, BARBARA KAMJŃSKA, Samogłoski nosowe w świadomości językowej dzieci w wieku przedszkolnym.......360
JERZY PODRACKI, EDYTA BAŃKOWSKA, Normy akcentuacyjne w dydaktyce oraz w świadomości językowej absolwentów szkoły średniej.. 370
SŁAWOMIR SNIATKOWSKI, Pauza jako wyznacznik nabywania kompetencji komunikacyjnej
przez uczniów (na przykładzie percepcji tekstu mówionego)........377

V. Ujęcia kognitywne z pogranicza logopedii, psychologii i pedagogiki specjalnej................385
JADWIGA CIESZYŃSKA, Wizja przyszłości w języku i twórczości plastycznej dzieci niesłyszących..............385
EWA CZAPLEWSKA. Rola aspektu językowego w powstawaniu i kształtowaniu orientacji przestrzennej u dzieci.........391
TEODOZJA MALISZEWSKA, Analiza języka dziecka z niedokształceniem mowy (afazja motoryczna)..397
ELŻBIETA MINCZAKIEWICZ, Język jako narzędzie aktywności twórczej dzieci upośledzonych umysłowo.........410
MARIA PANASIUK, Wnioskowanie przez analogię u dzieci niesłyszących..................................427
ELŻBIETA W1ANECKA, Język metafor w twórczości pacjenta z porażeniem mózgowym............435
JÓZEF SUROWANEC, Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego....441

VI. Ujęcia systemowe.....................................................................................................463
STEFAN J. RLTTEL, Wyodrębnianie i nabywanie procedur całościowych myślenie-język-rzeczywistość).463
KRYSTYNA DURAJ-NOWAKOWA, Metodologia poznawania językowego obrazu świata dzieci i młodzieży....474

VII. Przedruki...................................................................................................................481
JEAN PIAGET, Meteorologia i pochodzenie wód (fragmenty), „La representation du monde chez Penfant" (przełożyła Maria Ziembińska).........481
KRYSTYNA PISARKOWA, Wyliczanki polskie (fragmenty)......................................................491

VIII. Recenzje...................................................................................................................509
1. Teodozja Rittel, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka. Wyd. II (poszerzone), Kraków 1994;
2. Teodozja Rittel, Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Rozwój języka. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1994; Rec. JAN OŻDŻYŃSKI............................509