|
"JĘZYKOWY OBRAZ ŚWIATA DZIECI i MŁODZIEŻY" , J.OŻDŻYŃSKI ; WSP, KRAKÓW 1995 ; seria : "STUDIA LOGOPEDYCZNE" 2 ; nakład : 530; stan : minus bdb (stan okładki : db); przesyłka polecona : 9,30 zł.
SPIS TREŚCI :
Wprowadzenie ..................................................................................................................... 7
I. W kręgu lingwistyki kognitywnej............................................................................. 9 IWONA NOWAKOWSKA-KEMPNA, Zastosowanie analizy kognitywnej do badania języka dzieci i młodzieży.............................. 9 JAN OŻDŻYŃSK1 Perspektywa kognitywna w badaniach nad językiem dzieci i młodzieży........ 32 TEODOZJA RLTTEL, Pierwsze elementy świata w języku uczniów (próba definicji kognitywnej) 66 HELENA BOROWIEC, Nazwy zwierząt i roślin w świadomości językowej dzieci ...................... 87 WANDA LATA, „Deszcz" i „burza" w słowniku umysłowym dziecka przedszkolnego................. 97 ANITA PLUCIŃSKA, Językowy portret „deszczu" w wypowiedziach dzieci i młodzieży..............127 JADWIGA BEDNARKOWA, Wyrażanie ekspresji w tekstach pisanych uczniów........................138 MAŁGORZATA KARWATOWSKA, Definicje w dyskursie lekcyjnym w klasach H - m............147 TERESA LEŚNIAK, ANNA WALENCDC-TOPIŁKO, Czynna znajomość nazw części ludzkiego ciała u dzieci sześcio- i siedmioletnich.... 155
II. Kreatywne aspekty wypowiedzi dzieci i młodzieży.............................................169 JAN OŻDŻYŃSKI, Kreatywne aspekty profilowania pojęć w wypowiedzi dziecka...................... 169 TEODOZJA RITTEL, Metafora i metaforyzacja w języku siedmio-, ośmio- i dziewięciolatków... 185 ALICJA BALUCH, O poetyckiej wizji świata dziecka (czyli „Lust zum fabulieren")....................200 ZBIGNIEW AUGUSTYN BARAN, Obraz Boga i świata w religijnej literaturze dziecięcej.........212 MAREK KAR WALA, Świat dzieciństwa w poezji Jana Twardowskiego.....................................237 KRYSTYNA GĄSIOREK, Metaforyka tekstów dziecięcych (na przykładzie klasy II)..................245 MACIEJ KAWKA, Mówienie do kogoś i mówienie komuś - stereotypy językowe w listach dzieci.............252 MAŁGORZATA DERDAŚ, Językowy obraz szkoły w listach dzieci............................................259 DANUTA CZELAKOWSKA, Formy swobodnej twórczości dzieci klas I-IE szkoły podstawowej.264 WIESŁAWA DZIENIARZ, Charakterystyczne cechy mowy potocznej dzieci...............................273 LUCYNA SMÓŁKA, Wpływ reklamy telewizyjnej na język dziecka...........................................282 GRZEGORZ OŻDZYŃSKL Dziecięce zagadki w programie telewizyjnym „Do trzech razy sztuka"..................291
III. Słownictwo w ujęciu socjo- i psycholingwistycznym........................................309 HALINA ZGÓŁKOWA, Odbicie „edukacji pozaszkolnej" w słownictwie uczniowskim...............309 KATARZYNA CZARNECKA, Konstrukcje porównawcze jako odzwierciedlenie uczniowskiej wizji świata.........................315 MARIA PRZYBYSZ-PIWKOWA, Wyodrębnianie znaczeń form językowych w neologizmach dziecięcych..321
IV. W kręgu lingwistyki pedagogicznej i metodyki nauczania języka polskiego.............327 BARBARA GUZIK, Diagnozowanie językowego obrazu świata (na przykładzie wypowiedzi uczniów klasy IV szkoły podstawowej).............327 BEATA KOPER, ANNA ZADĘCKA, Relacje czasowe w swobodnych tekstach pisanych uczniów (II i DI klasy szkoły podstawowej)....................................338 ALICJA KUBIK, Niektóre cechy wypowiedzi pisemnych uczniów klasy Dl szkoły podstawowej...344 JAN KJDA, Rola czynników prozodycznych w kształceniu brzmieniowej warstwy wypowiedzi uczniów........353 STANISŁAW MJLEWSKI, BARBARA KAMJŃSKA, Samogłoski nosowe w świadomości językowej dzieci w wieku przedszkolnym.......360 JERZY PODRACKI, EDYTA BAŃKOWSKA, Normy akcentuacyjne w dydaktyce oraz w świadomości językowej absolwentów szkoły średniej.. 370 SŁAWOMIR SNIATKOWSKI, Pauza jako wyznacznik nabywania kompetencji komunikacyjnej przez uczniów (na przykładzie percepcji tekstu mówionego)........377
V. Ujęcia kognitywne z pogranicza logopedii, psychologii i pedagogiki specjalnej................385 JADWIGA CIESZYŃSKA, Wizja przyszłości w języku i twórczości plastycznej dzieci niesłyszących..............385 EWA CZAPLEWSKA. Rola aspektu językowego w powstawaniu i kształtowaniu orientacji przestrzennej u dzieci.........391 TEODOZJA MALISZEWSKA, Analiza języka dziecka z niedokształceniem mowy (afazja motoryczna)..397 ELŻBIETA MINCZAKIEWICZ, Język jako narzędzie aktywności twórczej dzieci upośledzonych umysłowo.........410 MARIA PANASIUK, Wnioskowanie przez analogię u dzieci niesłyszących..................................427 ELŻBIETA W1ANECKA, Język metafor w twórczości pacjenta z porażeniem mózgowym............435 JÓZEF SUROWANEC, Funkcje zabaw i gier komputerowych w metodyce postępowania logopedycznego....441
VI. Ujęcia systemowe.....................................................................................................463 STEFAN J. RLTTEL, Wyodrębnianie i nabywanie procedur całościowych myślenie-język-rzeczywistość).463 KRYSTYNA DURAJ-NOWAKOWA, Metodologia poznawania językowego obrazu świata dzieci i młodzieży....474
VII. Przedruki...................................................................................................................481 JEAN PIAGET, Meteorologia i pochodzenie wód (fragmenty), „La representation du monde chez Penfant" (przełożyła Maria Ziembińska).........481 KRYSTYNA PISARKOWA, Wyliczanki polskie (fragmenty)......................................................491
VIII. Recenzje...................................................................................................................509 1. Teodozja Rittel, Podstawy lingwistyki edukacyjnej. Nabywanie i kształcenie języka. Wyd. II (poszerzone), Kraków 1994; 2. Teodozja Rittel, Metodologia lingwistyki edukacyjnej. Rozwój języka. Wydawnictwo Naukowe WSP, Kraków 1994; Rec. JAN OŻDŻYŃSKI............................509 |
|
|