Codzienna aktywność stawia przed nami konieczność wchodzenia w relacje z innymi ludźmi. Moment, w którym człowiek rozpoczyna komunikacyjne spotkanie z drugim człowiekiem, jest zarazem początkiem rytuału interakcyjnego - codziennego i nieodświętnego, a jednak na swój sposób służącego "uświęcaniu" jednostek, a przede wszystkim organizującego i wyznaczającego ramy i porządek wszelkich kontaktów interpersonalnych.
Takie założenie przyjmuje autorka niniejszej książki, starając się pokazać, w jaki sposób - w ramach wspomnianego rytuału interakcyjnego - za pomocą działań językowych budujemy więzi międzyludzkie: jak najpierw nawiązujemy je, potem podtrzymujemy oraz pogłębiamy, a także jak chronimy je w sytuacjach interakcyjnego zagrożenia i odbudowujemy, jeśli zostały naruszone lub zerwane. Analizie zostają więc poddane kolejne fazy procesu tworzenia więzi interpersonalnej i przejawiające się w nich współczesne konwencje działań komunikacyjnych oraz stałe i powtarzalne zachowania werbalne i niewerbalne.
Przedmiotem zainteresowania autorki jest jednak nie tylko językowy kształt owych zrytualizowanych zachowań, ale przede wszystkim ich skuteczność rozpatrywana na dwóch poziomach: na poziomie pragmatycznym, gdzie miarą owej skuteczności jest osiągnięcie przez mówiącego własnej jednostronnej korzyści, oraz na poziomie interakcyjnym, gdzie za sukces uznaje się utrzymanie relacji z drugim człowiekiem w stanie nienaruszonym, a nawet jej pogłębienie.
Dr Beata Drabik - pracuje w Zakładzie Teorii Komunikacji na Wydziale Polonistyki UJ, prowadzi także zajęcia w Podyplomowym Studium Retoryki UJ oraz w Podyplomowym Studium dla Tłumaczy przy Katedrze UNESCO UJ. Jest autorką książki Komplement i komplementowanie jako akt mowy i komunikacyjna strategia (2004) oraz współautorką serii podręczników do języka polskiego dla szkół ponadgimnazjalnych - Klucz do świata - wydanych przez WSZPWN. Obecnie pracuje także w zespole redakcyjnym najnowszego Wielkiego słownika języka polskiego, tworzonego w ramach projektu Instytutu Języka Polskiego Polskiej Akademii Naukowej.