Stan okładki: dobry (-), okładka pożółkła, częściowo zakurzona i zabrudzona, posiada niewielkie ślady zagięć oraz ślady plam i innych zabrudzeń.
Stan kartek: pożółkłe (kolor oryginalny), z naturalnymi przebarwieniami papieru, większość kartek posiada ślady niewielkich plam i drobnych zabrudzeń, od strony zewn. krawędzi kartki są zakurzone i posiadają niewielkie ślady zabrudzeń.
Kilka kartek na początku książki posiada niewielkie ślady plam od zamoczenia.
Wszystkie kartki książki są lekko pofalowane od wilgoci.
Książka została wydana na zlecenie Ministerstwa Oświaty.
Książka jest opracowaniem dla nauczycieli (projektem) opisującym zagadnienia związane z nauką języka rosyjskiego w dawnej 11-letniej szkole ogólnokształcącej. Na wskroś przepojona ówczesną ideologią chwalącą Związek Radziecki, zawiera jednak ciekawe informacje dot. literatury i kultury rosyjskiej. Dla zainteresowanych.
Uwagi wstępne
"Odrębne i szczególne znaczenie języka rosyjskiego jako przedmiotu nauczania w szkole polskiej wynika z tego, że: 1. jest to język narodu, który pierwszy na świecie wprowadził ustrój socjalistyczny; 2. jest to zarazem język naszego sąsiada, z którym łączą nas więzy sojuszu, przyjaźni i współpracy i którego doświadczenia mają dla Polski budującej zręby socjalizmu szczególnie doniosłe znaczenie; 3. jest to język narodu, który przewodniczy w walce o pokój krajom demokracji ludowej i światowym siłom postępu.
Ze względu na doniosłe znaczenie tego przedmiotu w kształtowaniu poglądu na świat, nauczanie języka rosyjskiego powinno doprowadzić do biegłego posługiwania się nim w mowie i piśmie, co przesądza o konieczności stosowania metody bezpośredniej w znacznie większym zakresie aniżeli przy nauczaniu innych języków obcych nowożytnych.
Bliskie pokrewieństwo języka rosyjskiego z językiem polskim umożliwia osiągnięcie w nauczaniu tego języka znacznie szerszych wiadomości i lepszych wyników aniżeli w nauczaniu języków obcych, niesłowiańskich.
Prócz wiadomości ściśle językowych program zawiera podstawowe wiadomości o ustroju, krajach, życiu i obyczajach narodów ZSRR oraz o kulturze i historii literatury rosyjskiej, zwłaszcza radzieckiej, jako stanowiącej nowy etap w rozwoju literatury światowej.
Na lekcjach języka rosyjskiego młodzież zapoznaje się z historią walki o ustrój socjalistyczny i dorobkiem socjalizmu w ZSRR, z życiem i pracą człowieka radzieckiego, uzyskuje dostęp do bogatej literatury o światowym znaczeniu i możność poznania w oryginale podstawowych dzieł z zakresu marksizmu-leninizmu, dzieł Lenina i Stalina, oraz literatury naukowej i zawodowej. Program zawiera zatem materiał o wybitnych walorach kształcących i wychowawczych.
Tak prowadzone nauczanie języka rosyjskiego powinno przyczynić się do pogłębiania uczuć przyjaźni dla narodów Związku Radzieckiego i doprowadzić do zrozumienia przodującej w świecie roli ZSRR w walce o pokój, postęp i sprawiedliwość społeczną."
SPIS TREŚCI
- Uwagi wstępne
- Cele nauczania
- Program kl. V
- Program kl. VI
- Program kl. VII
- Program kl. VIII
- Program kl. IX
- Program kl. X
- Program kl. XI
- Uwagi metodyczne:
- Konstrukcja programu
- Metoda nauczania
- Okres wstępny nauczania
- Czytanie
- Lektura
- Ćwiczenia w mówieniu
- Gramatyka
- Ćwiczenia piśmienne
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: