Русский язык в иностранной аудитории – теория, практика, цели и результаты преподавания
(Język rosyjski jako język obcy – teoria, praktyka, cele oraz rezultaty nauczania)
ROK WYDANIA: 2011 WYDAWNICTWO: PRIMUM VERBUM
FORMAT: B5
ILOŚĆ STRON: 193
Po wejściu do Unii Europejskiej Polska przyjęła na siebie szereg zobowiązań związanych z przeprowadzeniem reform demokratycznych, w tym zmian w reformie oświaty i w szkole wyższej. Zmiany dotyczą zarówno struktury polskiego szkolnictwa, jak i programów nauczania oraz roli nauczyciela i ucznia/studenta w procesie kształcenia. Nowe standardy nauczania obejmują wszystkie przedmioty, w tym naukę języków obcych. Rada Europy opracowała system kształcenia językowego (Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, oceniane The Common European Framework of Reference for Languages: learning, teaching, assessment [CEF], który obowiązuje w nauczaniu języków obcych we wszystkich krajach członkowskich. Nowe podejście do programów nauczania było inspiracją dla zespołu wykładowców z Pracowni Dydaktyki i TŚN Instytutu Rusycystyki UŁ do zorganizowania dyskusji wśród rusycystów o nowych zadaniach, celach nauczania języka rosyjskiego jako obcego. Rezultatem tych starań była I Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Praktyczna o charakterze edukacyjnym pt. Język rosyjski jako obcy – teoria, praktyka, cele oraz rezultaty nauczania, która odbyła się w dniach 7–8 września 2011 roku. W konferencji oprócz gospodarzy (pracownicy dydaktyczni UŁ) wzięli udział wykładowcy – rusycyści z ośrodków uniwersyteckich z Polski (Kielce, Kraków, Opole, Toruń, Warszawa) oraz z Rosji (Barnauł, Moskwa, Wołgograd), a także łódzcy studenci. Przedmiotem rozważań badawczych i dyskusji były następujące zagadnienia: I . Profil nauczyciela – rusycysty w świetle nowych zadań. II. Formy i metody pracy nauczyciela języka obcego. III. Wieloaspektowe nauczanie języka rosyjskiego w szkole wyższej. IV. Kształtowanie kompetencji językowych i komunikacyjnych na różnych poziomach znajomości języka. V. System testowania poziomów znajomości języka rosyjskiego jako obcego. Certyfikacja. VI. Nowi użytkownicy języka rosyjskiego. Język specjalistyczny. VII. Lingwokulturowy aspekt w nauczaniu języka rosyjskiego jako obcego. [...]
Urszula Siemianowska
|