WSTĘP
Celem książki jest zaprezentowanie nauczycielom języków obcych pewnej odrębnej metody nauczania. Może ona być stosowana w dwojaki sposób:
jako metoda alternatywna dla innych metod,
jako technika pracy nauczyciela, uzupełniająca inne podejścia
i metody.
Jako metoda samodzielna znajduje ona szczególne zastosowanie w pracy z uczniami o skłonnościach twórczych lub intelektualnych, którym pozwala znacznie przyspieszyć proces uczenia się języka obcego. Jako technika uzupełniająca może być stosowana na szerszą skalę w szkołach średnich, na lektoratach, w szkołach wyższych lub też na wszelkiego rodzaju kursach. Może być wówczas pomocna przy konstruowaniu programu nauczania, a także w nauczaniu gramatyki. Ze względu na swoje specyficzne cechy nie nadaje się jednak do pracy z dziećmi.
Metodę tę można określić jako uczenie się języka poprzez tworzenie własnego tekstu, co różni ją od tych metod, w kórych uczenie się następuje poprzez ekspozycję ucznia na gotowy tekst zawarty w podręczniku lub dostarczany przez nauczyciela. Skrótowo można ją nazwać metodą twórczą (ang. Text Creativity Method), z zastrzeżeniem, że nie chodzi tu o twórczość typu artystycznego, lecz o punkt wyjścia do pracy z tekstem.
Metoda ta ma dwa zasadnicze składniki, które powiązane są ze sobą w nierozerwalną całość:
(1) Podstawowym czynnikiem decydującym o organizacji programu nauczania jest struktura tekstu złożonego, a przede wszystkim. środki gramatyczne niezbędne do tworzenia takiego tekstu.
Tytuł: Jak uczyć języka obcego poprzez samodzielne tworzenie tekstu
Autor: RYSZARD WENZEL
Wydawnictwo i rok wydania:
Warszawa 1991
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Stan: -bdb
Oprawa: miekka
Ilość stron i format: 150 str
14,5x20,5 cm
Ilustracje: ---
Spis treści:
SPIS TREŚCI
Wstęp 5
1. Metoda nauczania języka obcego poprzez samodzielne tworzenie tekstu
a iwne podejścia i metody g
1.1. Inne podejścia i metody 9
Podejście strukturalne 9
Podejście komunikacyjne 15
1,1 3. Wnioski: możliwości zastosowania niektórych korzyści podejścia ko
munikacyjnego w podejściu strukturalnym 27
1.2. Metoda nauczania języka obcego poprzez samodzielne tworzenie tekstu:
podstawy teoretyczne . 31
Rozważania lingwistyczne 33
Rozważania psychologiczne 39
Rozważania filozoficzne - 51
2. Nauczanie metodą samodzielnego tworzenia tekstu 57
Organizacja programu 59
Sposób nauczania 70
2.2.1, Czynności nauczyciela 70
i 2.2.2. Spontaniczna działalność językowa uczniów 76
2.2.3. Opis lekcji 78
2.3. Czynności uzupełniające 84
2.4. Podsumowanie cech charakterystycznych metody nauczania języka ob
cego poprzez samodzielne tworzenie tekstu 89
3. Pevy:ne charakterystyczne problemy zaobserwowane w pracy z uczniami .... 91
Stosunek uczniów do metody 92
Postępy w nauce 94
Pozycje materiału do nauczenia się 95
Techniki nauczania . . 98
4. Przykłady organizacji programu . . . .
Kurs języka angielskiego dla początkujących 111
Teksty podstawowe kilku początkowych, lekcji kursu języka niemieckie
go dla początkujących 145
Teksty podstawowe kilku początkowych lekcji kursu języka hiszpańskie
go dla początkujących 146
Bibliografia . .-. . 348
"Moja strona"w Allegro
Zobacz inne moje aukcje - SZUKAJ W PRZEDMIOTACH UŻYTKOWNIKA - szybkie wyszukiwanie podobnych tytułów
Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynik kompresji jpg. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy literowe - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam i liczę na wyrozumiałość.