JĘZYK A KONSTYTUOWANIE ŚWIATA RELIGIJNEGO
SŁAWOMIR SZTAJER
STRON: 153
FORMAT: B5
Główną tezą niniejszej książki jest twierdzenie, że język religijny nie tyle opisuje rzeczywistość ziemską czy transcendentną, co konstruuje rzeczywistość sakralną, społeczno-kulturową, którą można
określić mianem świata religijnego. Funkcja reprezentatywna i komunikatywna pełnią w języku religii
rolę drugorzędną, albowiem powiedzieć można, że język religijny przywołuje i komunikuje swój
przedmiot, konstruując go jednocześnie. Działania językowe komunikują i wyrażają, a jednocześnie
wytwarzają i odtwarzają uniwersum symboliczne religii – zarówno religijny obraz świata, jak i wspólnotowe formy życia religijnego. Oznacza to, że w religii zachodzi ścisła zależność między światem
mentalno-językowym – zarówno wspólnotowym, jak i indywidualnym – z jednej strony, a zobiektywizowanym w procesie społecznego tworzenia uniwersum religijnym. Zależność ta ma charakter dialektyczny: dwa na pozór sprzeczne twierdzenia, a mianowicie, że człowiek religijny wytwarza uniwersum religijne oraz, z drugiej strony, że zastaje je jako coś zewnętrznego wobec własnej świadomości,
a następnie przyswaja sobie, nie są de facto sprzeczne, lecz komplementarne. Udział języka w stanowieniu religijnej rzeczywistości jest nadto bardziej istotny niż w wielu innych dziedzinach kultury.
Język religijny jest bowiem podstawowym medium, w którym obiektywizuje się religijny świat.
Struktura ontyczna świata religijnego ma nade wszystko charakter językowy.
SPIS TREŚCI:
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
1. Język a konstytuowanie świata – zagadnienia ogólnoteoretyczne . . . . . 12
1.1. Pojęcie językowego stanowienia świata . . . . . . . . . . . . . 12
1.2. Problem językowego konstytuowania świata w myśli filozoficznej,
socjologicznej i etnologicznej . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
2. Język i świat w perspektywie religijnej . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.1. Język religijny i jego odmiany . . . . . . . . . . . . . . . . . 25
2.2. światy religijne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
3. Język i tworzenie świata religijnego w wybranych koncepcjach
filozoficznych i religioznawczych . . . . . . . . . . . . . . . . . 34
3.1. Maxa Müllera koncepcja językowego tworzenia religii i mitologii . . 34
3.2. Filozofia języka religijnego wobec językowego konstytuowania świata
religijnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3.2.1. Nurt nieanalityczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
3.2.2. Nurt analityczny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
4. Konstytuowanie świata religijnego w procesach komunikacji . . . . . . 49
4.1. Elementy procesu komunikacji . . . . . . . . . . . . . . . . 49
4.2. Funkcje języka religijnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
5. Doświadczenie religijne a język . . . . . . . . . . . . . . . . . . 62
5.1. Pojęcie doświadczenia religijnego . . . . . . . . . . . . . . . 63
5.2. Językowe konstytuowanie doświadczenia religijnego . . . . . . . . 65
6. Mechanizmy konstytuowania świata religijnego I – symbol religijny . . . 73
6.1. Pojęcie symbolu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
6.2. O ró¿nych sposobach rozumienia symboli religijnych . . . . . . . 77
6.3. Symbol i tworzenie religijnego uniwersum . . . . . . . . . . . . 81
7. Mechanizmy konstytuowania świata religijnego II – metafora . . . . . . 86
7.1. Podstawowe teorie metafory . . . . . . . . . . . . . . . . . 86
7.2. Metafora a tworzenie rzeczywistości . . . . . . . . . . . . . . 89
7.3. Kreatywna funkcja metafor w religii . . . . . . . . . . . . . . 94
8. Mechanizmy konstytuowania świata religijnego III – mityczno-rytualne
ustanawianie i odtwarzanie świata religijnego . . . . . . . . . . . . 102
8.1. Problem mitu religijnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
8.2. Mit a język . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
8.3. Dygresja: idea stwórczej mocy słowa w świadomości religijnej . . . 110
8.4. Narracja mityczna jako działanie językowe . . . . . . . . . . . 113
8.5. Znaczenie rytuałów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
9. Stanowienie świata religijnego w działaniach językowych . . . . . . . 122
9.1. Istota działań językowych . . . . . . . . . . . . . . . . . . 122
9.2. Religijne działanie słowami . . . . . . . . . . . . . . . . . . 127
Uwagi końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 136