|
Język fotografii
Autor:David duChemin Wydawnictwo: Galaktyka ISBN:[zasłonięte]978-83792-11-9 Okładka: miękka Liczba stron: 272 Wymiary: 200 x 232 mm Rok wydania: 2012
|
Kiedy oglądamy zdjęcia, zazwyczaj rozmowa zaczyna się i - niestety - zarazem kończy stwierdzeniem: "To mi się podoba". Logiczne następstwo tego zdania, pytanie "dlaczego?" nie pada i pozostaje bez odpowiedzi. Jako fotograficy mamy czasem problemy z mówieniem o zdjęciach. Szczerze mówiąc, nie wiemy nawet jak o nich myśleć. Skoro jednak nie umiemy myśleć o fotografii i o jej języku wizualnym - jak konstruować kadry, jak na nas działają i dlaczego robią wrażenie - to, czy kiedy stoimy za aparatem, naprawdę tworzymy zdjęcia najlepiej oddające nasze zamiary i przekazujące nasze emocje? Pomysł i wyobraźnia - wiadomo jak ważne - nie są najistotniejszymi celami tworzenia zdjęć. Tym celem jest ekspresja, przekazanie własnych myśli. Aby jak najlepiej wyrażać siebie, trzeba nauczyć się gramatyki i słownictwa języka fotografii, a potem korzystać z tej wiedzy.
Język fotografii to książka poświęcona właśnie zagadnieniom wizualnego języka fotografii. Jak lepiej mówić o sobie zdjęciami i tworzyć udane kadry? Jak świadomie wykorzystywać język fotografii w trakcie komponowania zdjęć? Jak zostać lepszym fotografem, który umie świadomie realizować własne pomysły i wyrażać własne emocje? David duChemin podzielił język fotografii na dwa najważniejsze komponenty - "elementy kadru" tworzące jego słownik oraz "decyzje podejmowane w trakcie fotografowania" jako jego gramatykę. W ten sposób przemienił materię od wieków ezoteryczną i trudną do pojęcia w zrozumiałą dla wszystkich dziedzinę wiedzy, którą może opanować każdy, kto chce poprawić swoje umiejętności. Słowami obrazu są wszystkie elementy składające się na kadr - linie, światło, kolor, kontrast. Gramatykę języka fotografii stanowią zaś decyzje podejmowane na etapie układania owych elementów w całość jak najlepiej oddającą zamiary autora: wykorzystanie perspektywy, znalezienie odpowiedniego punktu fotografowania, zrównoważenie kadru, ustawienie ostrości i ekspozycji.
Wszystko, co znajduje się wewnątrz kadru ma znaczenie. DuChemin przekonuje, że fotograf musi świadomie i rozważnie wybierać składające się na kadr elementy oraz decydować o sposobie budowania kompozycji i prezentowania końcowego rezultatu. W drugiej części książki autor przedstawia wykorzystanie omawianej metodologii na przykładzie dwudziestu własnych fotografii. Pokazuje, jak świadomy dobór elementów kadru oraz przemyślane decyzje podejmowane podczas naświetlania wpływają na jakość zdjęć.
|
|
![](http://www.nantess.pl/szablon/stopka1.jpg)
|
|