![](http://static.allegrostatic.pl/site_images/1/0/blank.gif) |
|
Ewa Biłas-Pleszak
JĘZYK A MUZYKA
LINGWISTYCZNE ASPEKTY
ZWIĄZKÓW INTERSEMIOTYCZNYCH
wyd. Katowice 2005, stron 175, bibliogr., indeks, schem., summ., Zsfg., oprawa miękka foliowana, format ok. 17 cm x 24 cm Nakład tylko : 300 + 50 egz. !!! Z notatki wydawniczej : W prezentowanej monografii relacja język - muzyka przedstawiona została w kontekście trzech powiązanych ze sobą zagadnień. Pierwsze dotyczy inwentarza znaków językowych, służących do wyrażania i opisu sztuki dźwięków, drugie - poszukiwania definicji muzyki w tekstach muzykologicznych i filozoficznych, trzecie natomiast - analizy intersemiotycznych przekładów, polegających na kształtowaniu utworów poetyckich wedle reguł przynależnych formom muzycznym. Każdemu z tych problemów badawczych poświęcony został jeden z rozdziałów książki. Poprzez interpretację faktów językowych Autorka starała się dotrzeć do sposobów konceptualizacji muzyki, tworzenia jej językowego obrazu i rozumienia funkcji, jaką pełni w kulturze ta forma sztuki. Z uwagi na przedmiot badań oraz poczynione analizy i interpretacje praca może okazać się przydatna nie tylko dla językoznawców, ale także dla teoretyków i historyków literatury, kulturoznawców i muzykologów. SPIS TREŚCI : Wprowadzenie ROZDZIAŁ 1. Teoretyczne aspekty relacji mtersemiotycznych: język a inne systemy znakowe 1.1. Językowo-muzyczne afiliacje w refleksji lingwistycznej i muzykologicznej ROZDZIAŁ 2. Struktura pojęć we współczesnych koncepcjach semantyczych 2.1. Znaczenie słów w opisie strukturalnym. Teoria pola leksykalno-znaczeniowego, analiza składnikowa, językowy obraz świata 2.2. Objaśnianie semantyki znaków językowych w ujęciu lingwistyki kognitywnej 2.3. O pojęciu metaforyczności w analizach lingwistycznych — różne propozycje opisu ROZDZIAŁ 3. Pole leksykalno-znaczeniowe MUZYKA 3.1. Kryteria wyznaczania granic pola leksyki muzycznej — uwagi ogólne 3.2. Struktura pojęcia i relacje semantyczne w polu MUZYKA ROZDZIAŁ 4. „Opisując niewyrażalne". Główne kierunki konceptualizacji muzyki 4.1. Metaforyczne definicje muzyki w tekstach muzykologicznych i filozoficznych 4.2. Metafory synestezyjne jako przykład przenikania się systemów semiotycznych ROZDZIAŁ 5. Związki intersemiotyczne — formy muzyczne w „przekładach" 5.1. Tytuł a struktura tekstu — uwagi ogólne 5.2. Literackie próby naśladowania form muzycznych jako przejaw correspondance des arts Język a muzyka — próba podsumowania Bibliografia Indeks osobowy Summary Zusammenfassung KAŻDY OFEROWANY EGZEMPLARZ JEST SPRAWDZANY W CELU WYKLUCZENIA EWENTUALNYCH DEFEKTÓW DRUKARSKICH ! ZAPRASZAM DO PRZEJRZENIA OFERTY KSIĘGARNI E-KODEKS NA AUKCJACH ALLEGRO !!! W przypadku dodatkowych pytań proszę przesłać wiadomość. |
|
|
|
|
![](http://static.allegrostatic.pl/site_images/1/0/blank.gif) |