Język a komunikacja 22. W stronę nowoczesnego nauczania języków obcych Autor: Maria Jodłowiec (red.), Anna Niżegorodcew (red.) Wydawca: Tertium ISBN: 978-83-[zasłonięte]728-6-2 Rok wydania: 2008 Ilość stron: 356 Oprawa: miękka Format: 14,7 x 21 Wydanie: 1
Wysyłka w ciągu 24 godzin
Seria: JĘZYK A KOMUNIKACJA EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]25728
Seria "Język a komunikacja" W obliczu jednoczenia się Europy porozumiewanie się ponad podziałami politycznymi, kulturowymi i językowymi staje się potrzebą bodaj czy nie najważniejszą. "Tertium", Krakowskie Towarzystwo Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej powołane do życia przez grupę pracowników Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w 1995 roku, wychodzi naprzeciw temu wyzwaniu. Społeczność akademickich filologów chciała dać impuls takim poczynaniom, które zainicjowałyby forum dyskusyjne na temat komunikacji językowej ponad podziałami na filologie, w szerokim środowisku, nie tylko krakowskim, lecz także ogólnopolskim. Troską pomysłodawców było, by rzetelne przemyślenia, ciekawe pomysły, sprawy budzące zainteresowanie, choć nie pozbawione naukowego zaplecza przybierały zarazem tak przystępną formę, by przysłowiowy przeciętny inteligent mógł bez trudu i nie bez przyjemności z nimi się zapoznać. Zbiór artykułów na temat współczesnej glottodydaktyki. Monografia ta - drugi zbiór referatów wygłoszonych podczas konferencji Polskiego Towarzystwa Neofilogicznego w Krakowie w roku 2006 ? poświęcona jest kluczowym zagadnieniom współczesnej glottodydaktyki. Artykuły w niej zawarte obejmują cały wachlarz problemów i wyznaczają nowe kierunki poszukiwań, charakterystyczne dla dydaktyki post-metodycznej. Wśród poruszanych tematów można wymienić: - nauczanie i uczenie się zadaniowe; - nauczanie języków obcych zintegrowane z nauczaniem i uczeniem się treści oraz nauczaniem interkulturowym; - nauczanie języków obcych na odległość; - systemy oceny rozwoju językowego uczniów. Prace zamieszczone w monografii wpisują się w nowe tendencje myślenia o nauczaniu i uczeniu się języków obcych. SPIS TREŚCI: Maria Jodłowiec, Anna Niżegorodcew W stronę post-metodycznej dydaktyki języków obcych? I. Wielojęzyczność a pojęcie języka Agnieszka Kubiczek L1, L2, L3, ... Ln - o problemach definiowania języków II. Kontrola i ocena różnych aspektów kompetencji ucznia i efektywności procesu nauczania Sylwia Adamczak-Krysztofowicz Kontrola i ocena rozumienia ze słuchu w dydaktyce języka niemieckiego dla dorosłych Anna Maria Harbig Ankieta jako narzędzie w ewaluacji zajęć z języka obcego Anna W. Kierczak, Agnieszka Drwięga, Anna Malinowska Analiza statystyczna: Longina Świątkowska Samooocena jako istotny element kształtowania autonomii w nauczaniu specjalistycznego języka obcego Alina Kowalczyk Specyfika nauki języka w grupach dorosłych - znaczenie ewaluacji i autoewaluacji Jarosław Krajka Ewaluacja efektów kształcenia w platformach nauczania na odległość Agnieszka Nowicka Ocena kompetencji komunikacyjnej w konsultacjach i wywiadach w języku angielskim jako lingua franca Izabela Orchowska Kompetencja interkulturowa w sytuacji interpretacji autentycznego dokumentu ikonograficznego w języku / kulturze obcej na poziomie B2 Anna Seretny Kryteria oceny wypowiedzi ustnych w testach plasujących oraz biegłości w języku polskim jako obcym - w poszukiwaniu nowych rozwiązań Monika Stawicka Jak uczymy? Jakość w nauczaniu języków obcych w szkołach językowych III. Pomoce i materiały dydaktyczne w nauczaniu języków Radosław Gajda Wykorzystanie nowoczesnych technologii w nauczaniu języka obcego Elżbieta Gajewska, Magdalena Sowa, Sebastian Piotrowski Problemy z redagowaniem korespondencji stereotypowej a modele tekstu Krystyna Herzig, Iwona Kaźmierczak Oceny porównawcze podręczników do nauki języka francuskiego i języka włoskiego w szkole średniej Justyna Leśniewska Słowniki języka angielskiego a kolokacje Maciej Mackiewicz Podręcznik do nauki języka niemieckiego jako źródło międzykulturowej refleksji: czy istnieje model idealny? Analiza trzech przypadków. Sebastian Mrożek Literatura w przestrzeni 600 słów? "easy readers" - uproszczone teksty literackie na lekcjach języka niemieckiego Krzysztof Okoński Cyfrowa ewolucja mediów a możliwości kształtowania kompetencji językowej i krajoznawczej IV. Kształcenie mikro- i makro-sprawności językowych Aleksandra Jankowska 'Prawdziwa' komunikacja w klasie - czy jest możliwa? Iwona Janowska O podejściu zadaniowym do nauczania języków obcych Lidia Łoziak Rola strategii metakognitywnych w przełamywaniu barier mówienia w języku angielskim Renata Majewska Próba określenia kompetencji ucznia uczącego się dwujęzycznie historii Katarzyna Pluta Integracja kształcenia językowego i zawodowego w wyższych szkołach technicznych we Francji - na przykładzie wyższej szkoły technik przemysłowych w Nantes (Ecole des Mines de Nantes) Krzysztof Polok Kształtowanie kompetencji językowej, komunikacyjnej i interkulturowej dzieci i młodzieży - wnioski z badań. Aldona Sopata Koncepcje wczesnoszkolnego nauczania języków obcych a praktyka kształcenia językowego dzieci Monika Witt Szkolne centrum pisania i czytania-możliwości rozwoju sprawności językowych poza curriculum V. Kształcenie neofilologiczne: wybrane aspekty Przemysław Wolski Początkujący nauczyciele języków obcych - zwiększanie szans na rynku pracy poprzez projekty Leonardo da Vinci Alicja Żuchelkowska Kształcenie tłumaczy na studiach filologicznych
|