Istota i wartości zespołowych gier sportowych
Halina Zdebska
165 x 237
Jednym z najbardziej spektakularnych przejawów sportowej gry w kręgu kultury europejskiej są zespołowe gry sportowe (piłka nożna, siatkówka, koszykówka, piłka ręczna). Pascal pisał o grze w piłkę jako rozrywce królów, a noblista Albert Camus twierdził, że wszystko, co wie o życiu zawdzięcza piłce nożnej.Gry stanowią atrakcyjny środek realizacji celów sportowych, wychowawczych i dydaktycznych. W kręgu kultury europejskiej wiodą prym wśród najbardziej popularnych dyscyplin sportowych (25 gier zespołowych uprawianych w Europie), choć niektóre z nich (np. baseball, softball, rugby, hokej na lodzie lub na trawie) uprawiane regionalnie, nie są tak rozpowszechnione jak siatkówka, koszykówka, piłka ręczna czy piłka nożna. To poniekąd wyjaśnia ograniczenie zakresu podejmowanych analiz do wybranych czterech gier zespołowych (choć wiele poruszanych tutaj kwestii z powodzeniem może być transponowanych na inne gry). Dokonany wybór nawiązuje również do pewnej tradycji w teorii zespołowych gier sportowych, budowanej na gruncie teorii sportu. Zdecydowana większość zawartych tam przykładów (m.in. opisujących grę, działania zawodnika w trakcie gry, rozwiązania konkretnych zadań treningowych) odnosi się do najpopularniejszych gier. Wynika to prawdopodobnie z faktu, iż opracowania te służą przede wszystkim kształceniu specjalistów (instruktorów, trenerów) dla potrzeb tych gier. W wielu Akademiach Wychowania Fizycznego w Polsce, kształcących nauczycieli i instruktorów dla szeroko rozumianej kultury fizycznej, w obrębie bloku przedmiotowego: zespołowe gry sportowe występują właśnie wymienione gry, co wiąże się z ich rolą w szkolnych programach wychowania fizycznego i zapotrzebowaniem rynku na specjalistów w tych dziedzinach
SPIS TREŚCI:Wstęp1. Gra jako element rzeczywistości kulturowej człowieka1.1. Definicja gry1.2. Podstawy i zastosowanie teorii gier1.2.1. Gry społeczne1.2.2. Teoria gier w naukach politycznych1.2.3. Gry organizacyjne2. Sens gry sportowej2.1. Podstawy ontologii gry. Gry performatywowe i kinetyczne2.2. Istota zespołowej gry sportowej2.3. Gry zespołowe - różnorodność funkcji3. Gry z piłką w kulturze człowieka3.1. Geneza gier zespołowych3.2. Próby teoretycznego uzasadnienia walorów gier z piłką3.3. Intelektualna refleksja nad znaczeniem gier z piłką w Polsce4. Gry sportowe w perspektywie aksjologii4.1. Wartości autoteliczne i instrumentalne4.1.1. Wartości instrumentalne - edukacyjne, pozaedukacyjne4.2. Gra sportowa a sacrum4.2.1. Sacrum a sport4.2.2. Boisko sportowe -między sacrum aprofcmum4.3. Wartości olimpizmu a zespołowe gry sportowe4.3.1. Indywidualizm i zespołowość w tradycji greckiej agonistyki4.3.2. Filozofia olimpizmu a zespołowe gry sportowe4.4. Sporty boiska a socjalizacja jednostki4.4.1. Wartości społeczne4.5. Gry sportowe w kategoriach etyki4.5.1. Etyka współpracy4.5.2. Odpowiedzialność jako kategoria onto-etyczna4.5.2.1. Rzeczywistość boiska a odpowiedzialność4.6. Wartości estetyczne - piękno widowiska4.6.1. Obyczajowość widowiska4.6.2. Afiliacja i konsolidacja widowni4.6.3. Piękno widowiska - piękno gry4.7. Antywartości4.7.1. Zjawisko agresji4.7.2. Agresja w realiach gry sportowej5. Filozoficzne podstawy zjawiska walki5.1. Walka z innymi5.2. Walka w sytuacjach trudnych6. Walka sportowa i jej determinanty prakseologiczne6.1. Walka jako działanie6.2. Walka sportowa jako efekt sprawstwa zbiorowego6.3. Między specjalizacją a uniwersalizmem działania6.4. Walka jako swoista szkoła mistrzostwa6.5. Strategia walki sportowej - atak i obrona6.6. Podmiot walczący7. W poszukiwaniu istoty zespołu sportowego7.1. Mechanizm powstawania grupy7.1.1. Zespół sportowy jako grupa społeczna7.1.2. Podstawowe cechy grupy sportowej (zespołu)7.2. Zespół sportowy jako byt społeczny7.2.1. Zespół sportowy jako system7.2.2. Rola warstwy podłoża7.2.3. Warstwa społeczna - synergia jako efekt relacji.7.3. Spójność grupy jako fenomen zespołowych gier sportowych7.3.1. Wielkość grupy a spójność7.3.2. Spójność grupy a osiągnięcia7.3.3. Deindywidualizacja - syndrom myślenia grupowego7.4. Między indywidualizmem a zespołowością7.4.1. Więzi libidinalne i identyfikacje7.4.2. Jednostka a zespółZakończenieBibliografiaSummary
POLECAM I ZAPRASZAM NA INNE NASZE AUKCJE!!