Inwentaryzacja od A do Z Autor: Danuta Małkowska Wydawca: ODDK ISBN:[zasłonięte]978-8326-543-0 Rok wydania: 2008 Ilość stron: 192 Oprawa: miękka Format: 16,5 x 23,5 Wydanie: 4
Wysyłka w ciągu 24 godzin ![](http://www.ksiegarnia.poltax.waw.pl/allegro/logosy/oddk.gif) EAN: 978[zasłonięte][zasłonięte]42654 Stan prawny na: 1 stycznia 2009 r.
Wszystko o zasadach i technikach dokonywania inwentaryzacji. Autorka szczegółowo omawia: - zasady organizacji i dokumentacji inwentaryzacji (podział kompetencji, zakres obowiązków osób odpowiedzialnych, etapy i terminy przeprowadzania) - metody inwentaryzacji (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja) - procedury ustalania i rozliczania oraz dokumentowania różnic inwentaryzacyjnych w księgach rachunkowych, a także w księdze przychodów i rozchodów oraz problematykę podatku VAT w aspekcie zaistniałych niedoborów i otrzymanych za nie odszkodowań. Wiele uwagi poświęcono również uregulowanym w ustawie o rachunkowości zasadom ewidencji i wyceny rzeczowych składników obrotowych oraz zagadnieniom związanym z korektą kosztów uzyskania przychodów dla celów podatku dochodowego. Opracowanie wzbogacają wzory niezbędnej dokumentacji, przykłady liczbowe i schematy ewidencyjne. Wydanie IV poradnika uwzględnia zmiany w ustawie o rachunkowości, wprowadzone nowelizacją z dnia 18 marca 2008 r., obowiązujące od 1 stycznia 2009 r.
Danuta Małkowska Doradca w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych i podatkowych, wykładowca rachunkowości, autorka poradników dla służb finansowo-księgowych. SPIS TREŚCI: Rozdział I. Organizacja i dokumentacja inwentaryzacji 1. Istota i zadania inwentaryzacji a. Inwentaryzacja i jej znaczenie b. Zadania inwentaryzacji 2. Ogólne zasady inwentaryzacji a. Przedmiot inwentaryzacji b. Zasady inwentaryzacji c. Rodzaje i formy inwentaryzacji d. Metody inwentaryzacji e. Terminy inwentaryzacji 3. Organizacja i dokumentacja inwentaryzacji a. Podział kompetencji osób odpowiedzialnych za przeprowadzenie inwentaryzacji b. Dokumentowanie przeprowadzanej inwentaryzacji c. Etapy przeprowadzania inwentaryzacji Rozdział II. Inwentaryzacja drogą spisu z natury 1. Przedmiot i zasady przeprowadzania spisów z natury a. Jednostki miary stosowane w spisie z natury b. Terminy spisu z natury 2. Prace organizacyjne związane ze spisem z natury a. Czynności przygotowawcze przed spisem z natury b. Zadania komisji spisowych c. Zasady wypełniania arkuszy spisowych 3. Wycena inwentaryzowanych składników a. Wycena zapasów u podmiotów prowadzących księgi rachunkowe b. Wycena na dzień bilansowy 4. Inwentaryzacja wybranych składników majątku a. Spis z natury środków pieniężnych i papierów wartościowych b. Spis z natury środków trwałych oraz nieruchomości zaliczonych do inwestycji 5. Zakończenie i rozliczenie spisu z natury a. Wyliczenia wstępne i ostateczne b. Rozliczenie inwentaryzacji a wycena bilansowa c. Różnice inwentaryzacyjne 6. Najczęściej spotykane błędy w przeprowadzanej inwentaryzacji Rozdział III. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych 1. Ustalanie różnic inwentaryzacyjnych rzeczowych składników obrotowych 2. Istota i podział różnic inwentaryzacyjnych a. Ubytki naturalne b. Niedobory i szkody niezawinione c. Niedobory i szkody zawinione d. Nadwyżki e. Kompensata niedoborów z nadwyżkami 3. Niedobory i odszkodowania a podatek VAT i podatek akcyzowy 4. Ewidencja księgowa różnic inwentaryzacyjnych a. Ujęcie księgowe różnic inwentaryzacyjnych b. Rozliczenie różnic inwentaryzacyjnych Rozdział IV. Inwentaryzacja w drodze potwierdzenia sald 1. Istota i przedmiot inwentaryzacji drogą potwierdzenia sald 2. Inwentaryzacja wybranych aktywów drogą potwierdzenia sald a. Inwentaryzacja środków pieniężnych przez bank b. Inwentaryzacja należności c. Inwentaryzacja składników będących w posiadaniu innych jednostek 3. Terminy przeprowadzenia potwierdzenia sald Rozdział V. Inwentaryzacja w drodze weryfikacji 1. Istota i przedmiot inwentaryzacji drogą weryfikacji 2. Inwentaryzacja wybranych aktywów i pasywów drogą weryfikacji a. Inwentaryzacja wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w wartości niematerialne i prawne b. Inwentaryzacja gruntów, praw zaliczanych do nieruchomości i środków trwałych, do których dostęp jest znacznie utrudniony c. Inwentaryzacja środków trwałych w budowie d. Inwentaryzacja inwestycji długoterminowych e. Inwentaryzacja materiałów i towarów w drodze oraz dostaw niefakturowanych f. Inwentaryzacja środków pieniężnych w drodze g. Inwentaryzacja należności spornych i wątpliwych h. Inwentaryzacja rozrachunków publicznoprawnych i. Inwentaryzacja rozliczeń międzyokresowych kosztów j. Inwentaryzacja rezerw i rozliczeń międzyokresowych przychodów k. Inwentaryzacja kapitałów (funduszy) własnych i funduszy specjalnych 3. Protokół zbiorczy składników aktywów i pasywów zinwentaryzowanych drogą weryfikacji Rozdział VI. Inwentaryzacja u podatników prowadzących księgi przychodów i rozchodów 1. Spis z natury a. Zadania i terminy sporządzania remanentu b. Zakres przedmiotowy spisu z natury c. Wycena remanentu 2. Dochód jako podstawa obliczenia podatku dochodowego a. Ustalenie dochodu z uwzględnieniem różnicy remanentowej b. Remanent likwidacyjny 3. Likwidacja działalności a rozliczenie podatku VAT a. Spis z natury dla potrzeb VAT b. Podstawa opodatkowania w przypadku likwidacji c. Deklaracje VAT w przypadku likwidacji 4. Dokumentacja niedoborów w składnikach majątkowych a. Niedobory - straty b. Braki i towary handlowe przeterminowane 5. Ujęcie niedoborów i towarów niepełnowartościowych w podatkowej księdze przychodów i rozchodów 6. Niedobory w składnikach majątkowych a koszty uzyskania przychodu w świetle przepisów podatkowych a. Straty w środkach trwałych b. Straty w środkach obrotowych Bibliografia Akty prawne Wykaz wzorów, tabel, schematów
|