Tytuł
Interwencje społeczne dla nastolatków z Zespołem
Aspergera
Autor
John Harpur, Maria Lawlor, Michael
Fitzgerald
Opis
Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna
ISBN [zasłonięte]978-83309-71-0
Przewodnik komunikacji i socjalizacji
w terapii interakcyjnej.
Warszawa 2012, wydanie 1,
format 165 x 235, objętość 228 str., oprawa miękka
Niniejsza
książka to znakomity poradnik dla wszystkich tych, którzy zajmują się
planowaniem i prowadzeniem treningów socjalizacyjnych dla nastolatków z Zespołem
Aspergera, poczynając od rodziców, nauczycieli, a kończąc na doradcach i
terapeutach. Ci młodzi ludzie powszechnie mają ogromne trudności z komunikacją i
życiem społecznym, bardzo dotkliwie odczuwane zwłaszcza w okresie dojrzewania, w
grupach rówieśniczych. Autorzy proponują program interwencji, w ramach których
trenowane są umiejętności społeczne, mające ułatwić porozumiewanie się z
rówieśnikami i akceptację przez nich. Pierwsza część książki obejmuje podstawy
metodologiczne, językowe, filozoficzne i naukowe takiego podejścia. W części
drugiej, praktycznej, zarysowane są:
- formaty sesji
- możliwe
problemy i rozwiązania
- waga podejścia terapeuty
- rola
rodziców
- przykładowy schemat kursu
Podstawowe problemy interwencji w zakresie rozwijania
umiejętności
społecznych
Podstawy
Krótki przegląd kwestii diagnostycznych
Trening
umiejętności społecznych: czynnik zdumienia
Zasadnicza zagadka Zespołu
Aspergera
Umiejętności społeczne, rozumienie społeczne, kompetencja
społeczna
Przegląd treści książki
Współczesne poglądy na temat Zespołu
Aspergera
Rozumienie sposobu myślenia
Psychologia ludowa
Teoria
umysłu
Centralna spójność
Krótka notka na temat mózgu
Dysfunkcja
wykonawcza
Deficyt intersubiektywności
Problemy
genetyczne
Wnioski
Komunikacja i problemy językowe
Umiejętności
pragmatyczne: uczenie się z badań nad językiem
Rutyny konwersacyjne:
komunikowanie się z innymi
Deficyty komunikacyjne w Zespole
Aspergera
Kategorie pragmatyczne służące ocenie wymiany
konwersacyjnej
Rozumienie intencjonalności w rozmowie
Krótkie lekcje
interwencji
Dlaczego język nie wystarcza: inne czynniki wymagające
rozważenia
Wnioski
Montowanie interwencji
Jak ważne jest
otoczenie?
Nadzieja na osiągnięcie czego?
Najlepsze tematy wynikające z
praktyki: w kierunku schematu
Problemy związane z „prześwietlaniem"
grupy
Tematy do modelowania interakcji
Tematy społecznych
interakcji
Rezultaty interwencji
Modelowanie z wykorzystaniem wideo oraz 2
wykorzystaniem scenariuszy
Dlaczego zawracać sobie głowę materiałami
wideo?
Ostrzeżenie dotyczące oczekiwań
Uczenie się z obserwacji a
materiały wideo
Modele scenariuszy: nieskuteczne versus skuteczne
Przykład
zastosowania nagrania wideo
Nie mam nagrań: co mogę
zrobić?
Wnioski
Format sesji
Na co zwrócić
uwagę?
Wnioski
Problemy i propozycje rozwiązań
Negatywne doświadczenia
z rówieśnikami: wiktymizacja
Intelektualizacja: powszechny sposób na
obronę
Motywacyjny letarg
Kontrolowanie lęku
Problemy psychiatryczne
związane z Zespołem Aspergera
Zaburzenia lękowe
Depresja
Myśli i
zachowania samobójcze
Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem
uwagi
Zachowania opozycyjna-buntownicze
Wnioski: w grupie lub poza
nią?
Plany sesji i materiały
Czynniki powszechnie występujące w
interwencjach
Zasoby i oczekiwania
Plany sesji wewnątrz
interwencji
Wnioski
Problemy ewaluacyjne
Ewaluacja jest ważna
Kogo
zapytać? Rodzicielski ciąg dalszy
Nie jesteś pewien, czy to działa: co
robić?
Mały zysk jest lepszy niż żaden
Wnioski
Ćwiczenie
relaksacyjne
Oczyść swój umysł
Arkusz zakazanych zwrotów
Arkusz
planowanych działań
Wciąganie wszystkich do gry interakcyjnej
Zgadnij
kto?
Szarady mimiczne - idealne do odgrywania ról przez osoby z
ZA
Przykładowy skrypt
Scenariusz biblioteczny l
Scenariusz biblioteczny
2
Kwestionariusz efektów społecznych
Bibliografia
Indeks
rzeczowy
Indeks autorów
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt
zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu.
Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ
POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!