Książka przeznaczona dla studentów kierunków turystyki i hotelarstwa, a także praktyków zajmujących się na co dzień problematyką zarządzania marketingowego w turystyce. Zawiera wszechstronne omówienie kluczowego dla marketingu turystycznego zagadnienia wykorzystania technologii informatycznych w dystrybucji usług turystycznych oraz ich roli w strategicznym zarządzaniu przedsiębiorstwami różnych sektorów turystyki. Istotnymi walorami książki jest analiza sektorowa pośredników tradycyjnych i pośredników nowego typu oraz prezentacja licznych przykładów wspierających rozważania teoretyczne.
dr hab. Ewa Dziedzic, profesor SGH:
„....książka może być cenną pozycją pomocniczą dla studentów
i praktyków zainteresowanych zagadnieniami marketingu usług turystycznych i zarządzania przedsiębiorstwami turystycznymi. Szczególną zaletą jest przejrzysta prezentacja ewolucji elektronicznych narzędzi przetwarzania danych i ich wpływu na rynek turystyczny – do tej pory w polskiej literaturze przedmiotu nie było zwartej
i wyczerpującej prezentacji tych zagadnień. Kolejną zaletą jest powiązanie procesów wdrażania technologii internetowych ze zjawiskami zachodzącymi w przedsiębiorstwach turystycznych
i w ich otoczeniu rynkowym”.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zastosowanie technologii informatycznych w dystrybucji usług turystycznych
1.1. Rozwój technologii informatycznych i ich zastosowanie w dystrybucji usług
1.1.1. Fazy rozwoju technologii informatycznych
1.1.2. Podstawowe pojęcia związane z Internetem
1.1.3. Pojęcia elektronicznych kanałów dystrybucji i ich elementy
1.2. Przesłanki wykorzystywania Internetu i technologii internetowych w dystrybucji produktów turystycznych
1.2.1. Przesłanki po stronie konsumentów
1.2.2. Przesłanki po stronie producentów podstawowych usług turystycznych
1.2.3. Przesłanki po stronie pośredników
Rozdział 2. Ewolucja zastosowania technologii informatycznych w systemach dystrybucji usług turystycznych
2.1. Komputerowe systemy rezerwacyjne
2.2. Komputerowe systemy dystrybucji
2.3. Globalne systemy dystrybucji
2.4. Rozwój internetowych systemów dystrybucji w turystyce
Rozdział 3. Internet a zachowania nabywcze konsumentów produktów turystycznych
3.1. Czynniki wpływające na korzystanie z Internetu przez konsumentów
3.1.1. Użyteczność Internetu w procesie selekcji i zakupu produktu turystycznego
3.1.2. Dostęp do Internetu
3.1.3. Uwarunkowania prawne i bezpieczeństwo transakcji internetowych
3.2. Gotowość do użytkowania Internetu („E-readiness”)
3.3. Wykorzystanie Internetu w dystrybucji produktów turystycznych
3.3.1. Wykorzystanie internetowych kanałów dystrybucji dla pozyskiwania informacji
3.3.2. Wykorzystanie Internetu w rezerwacjach produktu turystycznego i płatnościach
Rozdział 4. Wykorzystanie Internetu w dystrybucji produktu turystycznego przez producentów usług turystycznych
4.1. Rynek linii lotniczych
4.1.1. Ekonomiczne aspekty wykorzystania Internetu w dystrybucji w sektorze linii lotniczych
4.1.2. Wykorzystanie internetowych kanałów dystrybucji w sektorze linii lotniczych
4.2. Rynek hotelowy
4.2.1. Ekonomiczne aspekty dystrybucji w sektorze hotelowym
4.2.2. Wykorzystanie internetowych kanałów dystrybucji w sektorze hotelowym
Rozdział 5. Wykorzystanie internetowych systemów dystrybucji przez pośredników w turystyce
5.1. Rynek touroperatorów
5.1.1. Ekonomiczne aspekty dystrybucji w działalności touroperatorów
5.1.2. Wykorzystanie internetowych systemów dystrybucji przez touroperatorów
5.2. Rynek agencji turystycznych
5.2.1. Tradycyjne agencje turystyczne
5.2.2. Internetowe biura podróży
5.3. Globalne systemy dystrybucji (GDS)
5.3.1. Charakterystyka działalności GDS
5.3.2. Prawne i ekonomiczne aspekty działalności GDS
Rozdział 6. Wpływ Internetu na rynek turystyczny
6.1. Analiza sektora touroperatorów
6.2. Analiza sektora tradycyjnych agencji turystycznych
6.3. Analiza sektora globalnych systemów dystrybucji
6.4. Analiza sektora pośredników nowego typu
Zakończenie
Bibliografia