Daniel Cichy
INTERNATIONALE FERIENKURSE
FUR NEUE MUSIK
W DARMSTADCIE
Dzieje, rola i znaczenie
w myśli teoretycznej,
praktyce kompozytorskiej
i życiu muzycznym
drugiej połowy XX wieku
Darmstadt - niemieckie miasto położone na południowym krańcu Hesji, w połowie drogi między Frankfurtem nad Menem a Heidelbergiem. To tu od 1946 roku odbywają się Internationale Ferienkurse für Neue Musik. Na przestrzeni blisko sześćdziesięcioletniej historii spotkań kompozytorów, wykonawców, muzykologów i artystów związanych z innymi dziedzinami sztuki, miało miejsce tak wiele znaczących wydarzeń, iż rola kursów jest trudna do przecenienia. Najważniejsze prądy twórcze w muzyce drugiej połowy XX wieku albo rodziły się w Darmstadcie, albo pojawiały się tam chwilę po ujrzeniu światła dziennego w innym miejscu na świecie. [...] Analizując ważne zjawisko, jakim niewątpliwie są darmstadckie kursy, zwróciłem uwagę na stronę faktograficzną - kto na nich wykładał, kto przyjeżdżał, jakie dzieła były wykonywane, estetyczną - jakie postulaty tam głoszono, które techniki kompozytorskie okazały się wiodące oraz na kontekst polityczno-społeczny. Jednocześnie, odchodząc od schematu diariuszowego, pragnąłem przedstawić najważniejsze zagadnienia, uwypuklając ich hierarchiczność i tym samym sugerując pewną interpretację. Zaznaczam jednak, że daleki jestem od uzurpowania sobie prawa do jej słuszności. Stawiam raczej pytania, dotykam problemów, aniżeli udzielam ostatecznych odpowiedzi. W pierwszym rozdziale wprowadzam czytelnika w kontekst kulturowo-społeczny, w którym zaistniała inicjatywa Wolfganga Steineckego. Nakreśliłem pokrótce muzyczną historię miasta Darmstadt przed II wojną światową oraz przybliżyłem ogólną sytuację kulturalną w czasie panowania nazistów. Zająłem się także uwydatnieniem stabilnych i zmiennych elementów w historii kursów, które umożliwiły ich ponad półwieczną egzystencję. Do tych pierwszych zaliczyć można wszelkie przejawy zinstytucjonalizowania imprezy, a więc stanowisko dyrektora, ogólnie przyjętą formę kursów, okoliczności powstania i zasady funkcjonowania archiwum Internationales Musikinstitut Darmstadt, sposoby finansowania oraz działania propagandowe i wydawnicze. Na przeciwległym biegunie położyłem indywidualne wizje poszczególnych dyrektorów kursów, sylwetki wykładowców, modyfikowaną w szczegółach formułę, wreszcie zmieniające się estetyczne mody. Przy tej okazji zastanawiam się nad zjawiskiem silnych i dominujących osobowości oraz aktualnych w danym czasie zagadnień teoretyczno-estetycznych. Te kwestie zostały przedstawione w czterech kolejnych rozdziałach. Na tym tle nakreśliłem obecność na kursach polskich twórców i starałem się wyodrębnić model trzech postaw twórczych wobec idei estetycznych propagowanych w Darmstadcie. W konkluzji natomiast podjąłem próbę umieszczenia całości w kontekście filozoficzno-estetycznym, powołując się na ostudzone już nieco w literaturze przedmiotu pojęcia modernizmu i postmodernizmu. Zaakcentowałem tym samym dynamikę zmian, które dokonywały się w Darmstadcie na łonie estetycznego dyskursu. Wspominam również krótko historię recepcji pojęcia "szkoły darmstadckiej" i zasadności jego używania.
[ze wstępu Autora książki]
Wydawca: Musica Iagellonica
Rok wydania: 2009
Liczba stron: 201 + 4 strony z fotografiami
Format: B5
Oprawa: miękka
ISBN: [zasłonięte]978-8399-164-7
|
Kontakt z nami:
ul. Dwernickiego 7A/21, 31-530 Kraków
Szczegółowe informacje pod nr tel:
+48 [zasłonięte] 377 740
+48 12 [zasłonięte] 73
- gg: [zasłonięte]61549,
Zasady składania i realizacji zamówień dostępne są na stronie "O mnie".
|