Instrumenty i obszary przeobrażeń i zmian organizacyjnych w warunkach globalizacji
Dodatkowe informacje
ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]64112liczba stron: 556Okładka: miękkaWydawnictwo: DifinRok wydania: 2009 Opis
W książce zaprezentowano poglądy praktyków i teoretyków zarządzania jak nie ulec w walce konkurencyjnej w warunkach globalizacji, a także w sytuacji obecnego globalnego kryzysu ekonomicznego. Jak nie ulec, to znaczy jakie stosować instrumenty zarządzania i w jakich obszarach działalności.
Pierwszy fragment książki poświęcony jest dwu zagadnieniom. Pierwsze dotyczy odpowiedzi na pytanie: czy adaptować się do zmian w otoczeniu, czy kształtować otoczenie zewnętrzne? Jakie przyjmować formy organizacyjne współpracy z innymi podmiotami gospodarczymi? Jaką przyjąć strategię? Jednak równie ważne jest wskazanie, co zrobić wewnątrz firmy, aby sprostać wyzwaniom globalizacji. Czy dotychczas stosowane metody zarządzania, w tym metody motywacji, tworzenia i wdrażania innowacji, zachęcają pracowników do angażowania się w rozwiązywanie problemów przedsiębiorstwa?
Gospodarka oparta na wiedzy zwróciła uwagę praktyków i teoretyków zarządzania na możliwości jakie niesie właściwe wykorzystanie zasobów niematerialnych w walce konkurencyjnej. Odpowiednią uwagę przywiązuje się do marki, reputacji, czy zachowania organizacji są etyczne i czy cieszy się ona zaufaniem wśród własnych pracowników, a także
w otoczeniu. Podkreśla się rolę kapitału intelektualnego organizacji, a szczególnie jej relacje
z klientami. Globalna reklama, globalny rynek przekłada się na postawy i zachowania konsumentów oczekujących zaspokojenia określonych potrzeb jakościowych towarów i usług. Zatem jakość obok ceny staje się podstawowym instrumentem walki konkurencyjnej.
Owa walka to nie tylko działania kierownictw organizacji, ale i ogółu w nich zatrudnionych.
Tej problematyce poświęcono trzeci rozdział publikacji.
Następny rozdział książki poświęcony jest przeobrażeniom w organizacjach niebiznesowych. Autorzy poszczególnych fragmentów starają się odpowiedzieć na pytania: czy w Polsce mamy już do czynienia z "nowym zarządzaniem publicznym"?, czy nastąpiły zmiany w kierowaniu na wzór organizacji biznesowych?, na ile Unia Europejska przyczynia się do przeobrażeń
w funkcjonowaniu społeczności lokalnych?, czy owe przemiany przekładają się na zaspokojenie lokalnych potrzeb społecznych?
Spis treści:
Wprowadzenie
Arkadiusz Potocki
Rozdział 1. Metody zmian wewnątrz organizacji i przeobrażeń w relacjach z jej otoczeniem
Wpływ globalizacji na strukturę związków współpracy MSP
Anna Adamik
Alianse wielostronne jako koncepcja zarządzania rozwojem przedsiębiorstw
Beata Barczak
Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw w warunkach integracji europejskiej
Katarzyna Bartusik
Kierunki rozwoju organizacyjnego polskich przedsiębiorstw - orientacja na procesy a efektywność
Wojciech Cieśliński
Kryzysy we wdrażaniu organizacji zorientowanej na procesy
Szymon Cyfert
Aktualne tendencje i bariery w doskonaleniu systemów wynagrodzeń na przykładzie wybranych polskich przedsiębiorstw
Janusz Czekaj
Globalizacja i integracja rynków finansowych a polski sektor bankowy - wybrane aspekty
Beata Domańska-Szaruga
Wirtualne drzewa wytwórcze
Marek Dudek
Rynki lokalne w strategiach korporacji zagranicznych
Agnieszka Dziubińska
Innowacyjność przedsiębiorstwa a proces tworzenia wartości - wybrane modele strategii
Paweł Filipowicz
Implementacja technik i metod organizatorskich w systemach zarządzania współczesnych przedsiębiorstw
Michał Flieger
Współdziałanie pracownicze w warunkach międzynarodowych przejęć
Daniel Gach
Zrównoważony rozwój czynnikiem warunkującym funkcjonowanie przedsiębiorstw w nowoczesnej gospodarce
Jan Kaczmarczyk
Potencjał czy kluczowe kompetencje czynnikami sukcesu współczesnych przedsiębiorstw?
Bogusław Kaczmarek
Kierunki przeobrażeń przedsiębiorstw w dobie globalizacji
Jacek Kopeć
Strategiczne dopasowanie portfela projektów innowacyjnych
Alina Kozakiewicz
Działalność innowacyjna przedsiębiorstw usługowych w Polsce
Katarzyna Kozioł
Zastosowanie platformy logistycznej we wspomaganiu łańcucha dostaw
Tomasz Markus
SSC i CC - jako przejaw konsolidacji administracyjnej i kompetencyjnej przedsiębiorstw ponadnarodowych
Wojciech Matusiński
Holonowe systemy montażowe
Gabriela Mazur, Jacek Obrzud
Teoretyczne i praktyczne aspekty zarządzania procesowego w przedsiębiorstwie produkcyjnym
Gabriela Mazur, Jacek Obrzud
Zmiany na rynkach globalnych i lokalnych (spadek sprzedaży) a stosowanie koncepcji CRM przez dealerów samochodów osobowych w województwie pomorskim
Bogdan Nogalski, Wojciech Machel
Innowacyjność średniego przedsiębiorstwa w świetle wyników case research
Bogdan Nogalski, Anna Wójcik-Karpacz, Jarosław Karpacz
Działania marketingu społecznego dużych sieci detalicznych w Polsce w kontekście przemian strukturalnych zachodzących w handlu
Renata Oczkowska, Grażyna Śmigielska
Czy każde przedsiębiorstwo powinno przekształcać się w organizację w ruchu?
Katarzyna Olejczyk-Kita
Strategie firm w kryzysie
Jacek Pasieczny
Elastyczność organizacji z perspektywy schematów strategicznych
Włodzimierz Rudny
Zarządzanie funkcjami organicznymi w złożonych organizacjach gospodarczych w dobie globalizacji
Dariusz Sobotkiewicz
Które z partycypacyjnych metod i technik organizowania pracy indywidualnej sprzyjają kształtowaniu zachowań pracowników (w świetle wyników badań)?
Jania Stankiewicz, Marta Moczulska
Wybrane aspekty zarządzania zmianami w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw
Aneta Stosik
Uwarunkowania aktywności badawczo-rozwojowej w przedsiębiorstwach przemysłowych województwa zachodniopomorskiego
Katarzyna Szopik-Depczyńska
Zmiany struktur organizacyjnych przedsiębiorstw - wyniki badań empirycznych
Małgorzata Tyrańska, Jolanta Walas-Trębacz
Zarządzanie kompetencjami w organizacjach województwa małopolskiego - wyniki badań ankietowych
Maciej Walczak
Umiędzynarodowienie i globalizacja a strategie rozwoju przedsiębiorstw
Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
Kompetencje przedsiębiorstw w realizacji procesu strategicznego
Andrzej Żuk
Rozdział 2. Zasoby niematerialne jako czynnik konkurencji
Implementacja zasad społecznej odpowiedzialności biznesu w systemach logistycznych organizacji
Monika Jedynak
Rola kultury organizacyjnej w procesie budowania marki
Barbara Józefowicz
Wpływ reputacji przedsiębiorstwa na budowę jego wartości w warunkach globalizacji
Katarzyna Majchrzak
Personalny aspekt kształtowania wartości relacji przedsiębiorstwa z klientami
Estera Piwoni-Krzeszowska
Znaczenie zaufania w zarządzaniu współczesnymi organizacjami - ujęcie transakcyjne (na podstawie wyników badań własnych)
Jarosław Plichta
Zarządzanie społeczną odpowiedzialnością w małym przedsiębiorstwie - specyficzne cechy, kluczowe obszary i wybrane sposoby
Agnieszka Sokołowska
Współczesne aspekty zarządzania relacjami z klientem w przedsiębiorstwach telekomunikacyjnych
Wioletta Wereda
Inicjatywa Global Compact w kształtowaniu społecznej odpowiedzialności biznesu
Angelika Wodecka-Hyjek
Rozdział 3. Globalizacja a zarządzanie jakością
Globalizacja współczesnego języka biznesu jakim jest rachunkowość na tle Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej
Małgorzata Adamik-Citak
Jaką rolę odgrywają marki produktów szybkozbywalnych w kształtowaniu postaw i zachowań rynkowych polskich nabywców finalnych?
Agnieszka Izabela Baruk
Metoda QFD w procesie projektowania strategii organizacji
Marek Ćwiklicki, Hubert Obora
Miejsce metody hoshin kanri w zarządzaniu przez jakość
Marek Ćwiklicki, Hubert Obora
Symulacyjna analiza kosztów funkcjonowania systemów operacyjnego sterowania jakością
Michał Major, Janusz Niezgoda
Systemy zarządzania jakością stosowane w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego
Urszula Wąsikiewicz-Rusnak
Rozdział 4. Zmiany w zarządzaniu organizacjami niezorientowanymi na zysk
Rozwój organizacji radiowej przez innowacje
Jan Beliczyński
Instytucjonalne aspekty rozwoju euroregionów z perspektywy Strategii Lizbońskiej
Marianna Greta, Robert Stanisławski
Lokalna i regionalna Strategia Lizbońska - szansa dla rozwoju innowacyjnej gospodarki
Marianna Greta, Teresa Kostrzewa-Zielińska, Robert Stanisławski
Wykorzystanie metody scenariuszowej typu foresight w zarządzaniu publicznym
Tomasz Holecki
Wybrane problemy profesjonalizacji zarządzania organizacjami pozarządowymi
Tomasz Kafel
Kierunki zmian w zarządzaniu zasobami ludzkimi w jednostkach ochrony zdrowia
Teresa Kraśnicka, Grzegorz Głód