INSTRUKCJA OBSŁUGI
VOLVO C 30
Volvo C30 – samochód osobowy, produkowany przez szwedzką firmę Volvo. Po raz pierwszy samochód zaprezentowano w styczniu 2006roku na targach motoryzacyjnych w Detroit. Pół roku później Volvo C30 został pokazany w wersji seryjnej. Miało to miejsce podczas wrześniowej wystawy w Paryżu. Na pierwsze rynki został wprowadzony pod koniec tego samego roku. Natomiast w Polsce Volvo C30 dostępne jest od pierwszego kwartału 2007 r. Przewidywana produkcja ma wynosić 65 000 rocznie, w tym na rynek europejski ma trafić 75% produkcji. Opis konstrukcji [edytuj]Linia nadwozia charakteryzuje się głębokimi przetłoczeniami, nadającymi całej sylwetce muskularnego wyglądu. Oprócz nowatorskich rozwiązań stylistycznych, zwłaszcza z tyłu auta (klapa bagażnika jest całkowicie oszklona), można się dopatrzeć elementów wspólnych z większymi modelami tej marki. Przód auta jest identyczny jak w modelu S40/V50. Wynika to z faktu że płyta podłogowa jest taka sama. Zastosowano tu płytę podłogową P1, bazuje na niej również Ford Focus (II generacji) i Mazda 3 (z niewielkimi zmianami). Wnętrze jest również bardzo podobne do większych modeli firmy Volvo. Mamy tu do czynienia z tzw. pływającą konsolą środkową. Bezpieczeństwo [edytuj]Volvo C30 jako jedno z pierwszych aut korzysta z opatentowanych układów chroniących przed skutkami uderzeń bocznych (SIPS) jak i układu zmniejszającego ryzyko urazów kręg�w szyjnych (WHIPS). Jako pierwsze auto z segmentu kompakt, C30 posiada światła hamowania awaryjnego (EBL), widzianego jako pulsowanie świateł stopu podczas gwałtownego hamowania. ABS stanowi wyposażenie standardowe jak też 6 poduszek powietrznych. Zastosowano również system IDIS (Intelligent Driver Information System), który monitoruje prędkość auta, wychylenie kąta kierownicy. Komputer decyduje czy kierowca jest zajęty szybką i dynamiczna jazdą i w zależności od tego opóźnia lub nie wyświetla komunikatów mniej istotnych dla bezpieczeństwa (pojawią się one gdy kierowca zmniejszy szybkość bądź zatrzyma auto). Opatentowana przednia część nadwozia zbudowana jest z trzech rodzajów stali w celu lepszej redystrybucji energii w czasie kolizji, tylna część ma kontrolowaną strefę zgniotu, a cały przedział pasażerski zaprojektowany został jako sztywna "klatkA Instrukcja nowa w j.polskim 252 str
|