|
|
|
INSTRUKCJA OBSŁUGI
CITROEN C4
2[zasłonięte]004-20
wersja do faceliftingu
Książka dotyczy silników:
1.4 1.6 16v 16vti 1.6 THP 1.6 16v Bioflex
1.6 2.0 16v HDI
| Citroën C4 |
| Producent |
PSA |
| Premiera |
Paris Motor Show 2004 |
| Okres produkcji |
2004 - nadal |
| Miejsce produkcji |
Francja |
| Poprzednik |
Citroën Xsara |
| Segment |
C |
| Typy nadwozia |
3-drzwiowy Coupé
5-drzwiowy Hatchback
4-drzwiowy Sedan
5-drzwiowy Minivan |
| Skrzynia biegów |
5, 6-biegowa manualna
4, 6-biegowa automatyczna (wyłącznie Berline) |
| Długość |
4275 mm (Berline)
4288 mm (Coupé) |
| Szerokość |
1773 mm (Berline)
1769 mm (Coupé) |
| Wysokość |
1458 mm |
| Rozstaw osi |
2608 mm |
| Masa własna |
od 1256 kg |
| Liczba miejsc |
5 |
| Test Euro NCAP |
Wyposażenie
dodatkowe |
tempomat, ogranicznik prędkości, dozownik zapachów |
| Pokrewne |
Peugeot 307
Peugeot 308
Citroën C4 Picasso
Citroën C4 Grand Picasso |
| Konkurencja |
Opel Astra
Volkswagen Golf
Honda Civic
Ford Focus
Renault Megane |
Citroën C4 - auto klasy kompaktowej, następca modelu Citroën Xsara, zaprezentowane podczas salonu samochodowego w Paryżu w roku 2004.
|
Spis treści
[ukryj]
- 1 Nadwozia i stylistyka
- 2 Bezpieczeństwo
- 3 Dane techniczne
- 3.1 Silniki
- 3.2 Silniki diesla
- 4 Źródła
- 5 Linki zewnętrzne
|
Nadwozia i stylistyka [edytuj]
C4 oferowane jest w wersji trzydrzwiowej - coupe, pięciodrzwiowej - berline, oraz minivan- Citroën C4 Picasso, następca Citroёna Xsary Picasso. Poza Europą oraz od 2008 roku w Hiszpanii, Czechach, Węgrzech, Słowacji i Rumunii oferowana jest wersja sedan.
Wnętrze C4 wyróżnia się ekstrawaganckim designem. Kontrast informacji wyświetlanych na wskażnikach zmienia się stosownie do oświetlenia zewnętrznego, dzięki czemu wyświetlane informacje są doskonale czytelne. Auto standardowo jest wyposażone w tempomat oraz elektroniczny ogranicznik prędkości - obie funkcje w odróżnieniu od analogicznych, oferowanych u konkurentów, są cyfrowe, dzięki czemu można je zaprogramować bardzo precyzyjnie. Po raz pierwszy w samochodzie system obiegu powietrza został uzupełniony o dozownik zapachu. Citroen oferuje 9 różnych zapachów dedykowanych dla C4-ki. Nietypowym rozwiązaniem jest kierownica, w której ruchomy jest tylko wieniec - środek kierownicy pozostaje nieruchomy. Dzięki temu możliwe było zastosowanie prostokątnej poduszki powietrznej kierowcy, która lepiej chroni a jej skuteczność nie jest zależna od położenia kierownicy. Nieruchoma piasta zawiera przyciski sterujące oraz pokrętła - obsługują one dostęp do menu pojazdu, radio, tempomat, ogranicznik prędkości. W lepiej wyposażonych wersjach możliwe jest też sterowanie klimatyzacją i podświetleniem z poziomu kierownicy.
Na podstawie tego modelu Citroën zaprezentował nowe rajdowe auto Citroën C4 WRC Evo1 w sezonie 2007.
W 2008 roku samochód przeszedł delikatny facelifting. Zmienił się nieco przedni zderzak, maska, atrapa chłodnicy, tylne światła(w wersji 3-drzwiowej). Dodatkowo pojawiły się nowe wzory tapicerek, kolory nadwozia i felgi. Samochód został wydłużony o 15 mm. Modernizacja objęła również paletę silników.
Bezpieczeństwo [edytuj]
Kompaktowy Citroën otrzymał w teście Euro NCAP pięć gwiazdek, co jest najwyższym możliwym wynikiem. Wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa obejmuje system sprawdzający, czy kierowca nie usypia oraz kierunkowe reflektory ksenonowe doświetlające zakręty. C4 posiada również system, który ostrzega kierowcę przed przypadkową zmianą pasa ruchu podczas jazdy na autostradzie (FLIR), a komputer potrafi monitorować ciśnienie w oponach. Standardowo C4 wyposażony jest w kontrolki zapięcia pasów na wszystkich pięciu siedzeniach oraz sygnał dźwiękowy informujący kierowcę i pasażerów o nie zapięciu pasów.
Dane techniczne [edytuj]
Citroën C4 może być wyposażony w jedną z jednostek benzynowych o pojemności od 1.4 do 2.0 l i mocy od 88 do 180 KM lub jedną z jednostek wysokoprężnych HDi o mocy od 90 do 140 KM. Większość z tych silników spełnia normę Euro 4, a w silnikach HDi można zamontować filtr cząstek stałych. W 2008 roku wprowadzone zostały nowe benzynowe jednostki napędowe opracowane przy współpracy z BMW, mianowicie silnik 1.6 VTi ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 120 KM, oraz turbodoładowany silnik 1.6 THP z bezpośrednim wtryskiem paliwa o mocy 150 KM. Jednostki te zastąpiły dotychczas stosowane silniki 1.6 16V oraz 2.0 16V. Pojawił się także zmodyfikowany silnik diesla 2.0 HDi o mocy 140 KM, spełniający normę Euro 5.
Silniki [edytuj]
| Silnik |
Pojemność
skokowa (cm³) |
Moc maksymalna
(KM) przy obr/min |
Maks. moment obrotowy
(Nm) przy obr/min |
Układ i liczba
cylindrów |
liczba
zaworów |
Lata produkcji |
| 1.4 |
1360 |
88/5250 |
133/3250 |
R4 |
16 |
od 2004 |
| 1.6 |
1587 |
110/5800 |
147/4000 |
R4 |
16 |
2[zasłonięte]004-20 |
| 1.6 VTi |
1598 |
120/6000 |
160/4250 |
R4 |
16 |
od 2008 |
| 1.6 THP Auto |
1598 |
140/6000 |
240/1400 |
R4 |
16 |
od 2008 |
| 1.6 THP |
1598 |
150/5800 |
240/1400 |
R4 |
16 |
od 2008 |
| 2.0 |
1997 |
136/6000 |
190/4100 |
R4 |
16 |
2[zasłonięte]004-20 |
| 2.0 |
1997 |
140/6000 |
200/4000 |
R4 |
16 |
2[zasłonięte]005-20 |
| 2.0 VTS |
1997 |
180/7000 |
202/4750 |
R4 |
16 |
2[zasłonięte]004-20 |
Silniki diesla [edytuj]
| Silnik |
Pojemność
skokowa (cm³) |
Moc maksymalna
(KM) przy obr/min |
Maks. moment obrotowy
(Nm) przy obr/min |
Układ i liczba
cylindrów |
liczba
zaworów |
Lata produkcji |
| 1.6 HDi 90 |
1560 |
90/4000 |
215/1750 |
R4 |
16 |
od 2004 |
| 1.6 HDi 110 |
1560 |
109/4000 |
240/1750 |
R4 |
16 |
od 2004 |
| 2.0 HDi 136 |
1997 |
136/4000 |
320/2000 |
R4 |
16 |
od 2004 |
| 2.0 HDi 140 |
1997 |
140/4000 |
320/2000 |
R4 |
16 |
od 2008 |
Instrukcja nowa oryginalna w j.polskim 260 str
|