Stan okładki: bardzo dobry, okładka foliowana, posiada kilka niewielkich śladów zagięć oraz drobnych zarysowań, na wewn. stronie początkowej karty okładki znajdują się niewielkie ślady zabrudzeń.
Stan kartek: czyste, białe lub lekko pożółkłe, jedynie od strony zewn. krawędzi kartki są lekko pożółkłe i posiadają kilka niewielkich śladów drobnych zabrudzeń. Katalog został wydany na bardzo dobrej jakości papierze kredowanym.
Okładka książki jest nieznacznie odklejona od bloku kartek na początku i na końcu książki.
Na 1 stronie znajduje się dedykacja dla poprzedniej właścicielki katalogu.
Książka jest katalogiem wystawy zorganizowanej w 1981 roku w Muzeum Narodowym w Kielcach. W książce znajduje się 101 ilustracji i reprodukcji cz.b. i barwnych.
Przedmowa
"Zderzenia sztuki dwóch odmiennych kręgów kulturowych przynoszą zwykle nowe i fascynujące rezultaty. Jednym ze znamiennych tego przykładów był napływ sztuki japońskiej do Europy w drugiej poł. XIX wieku i powstały wskutek tego w sztuce europejskiej nurt zwany japonizmem. Temu "japońskiemu szaleństwu" ulegli artyści reprezentujący dwa pokolenia i dwie odmienne konwencje sztuki: impresjonistyczną i postimpresjonistyczną. W Polsce zainteresowanie sztuką Japonii przypada nieco później, bo na przełom wieków, a łączy się przede wszystkim z kręgiem krakowskiego modernizmu i z działalnością największego polskiego kolekcjonera i znawcy sztuki japońskiej Feliksa "Mangghi" Jasieńskiego.
W ostatnich latach problem japonizmu szczególnie zainteresował badaczy europejskich. Zorganizowano wielkie wystawy unaoczniając oddziaływanie sztuki Japonii na sztukę Europy. Największe z nich to: wystawa
Welt Kulturen und Moderne Kunst otwarta w Monachium w 1972 roku z działem poświęconym japonizmowi europejskiemu, wystawa w USA
Japanese influence on French Art 1[zasłonięte]854-19 urządzona w roku 1875 w Cleveland i tegoroczna, wielka ekspozycja pod hasłem
East and West zorganizowana w Japonii. W Polsce problem inspiracji japońskich wyeksponowano skrótowo na wystawie Muzeum Narodowego w Krakowie zorganizowanej w sopockim BWA w roku 1965, wzbogacając prezentację krakowskiego modernizmu o przykłady drzeworytu japońskiego. Zagadnienie to wymaga jednak szczegółowszego opracowania, do którego przyczynić się powinna prezentowana obecnie wystawa, jak też towarzyszący jej katalog. Idea i przygotowanie wystawy podjęte zostało przez Muzeum Narodowe w Kielcach, a zrealizowano ją we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie, jako że zawiera ona wiele prac krakowskich artystów, jak też inspirujące ich prace artystów japońskich z kolekcji Feliksa Jasieńskiego, przechowywanej w zbiorach Działu Sztuki Azjatyckiej krakowskiego Muzeum. (...)
Mamy nadzieję, że zarówno wystawa jak i katalog staną się pożyteczne w badaniach nad polskim modernizmem, oglądającym zaś ukażą najpełniej dotąd zebrane rezultaty spotkania odmiennych kultur, światopoglądów, sposobów widzenia rzeczywistości. Spotkanie to bowiem zaowocowało pierwszorzędnymi dziełami sztuki."
Tadeusz Chruścicki
dyrektor MN w Krakowie
Alojzy Oborny
dyrektor MN w Kielcach
Spis treści
- Przedmowa
- Wprowadzenie
- Zofia Alberowa, "O najwytworniejszym przejawie ludzkiego ducha", czyli o drzeworycie japońskim
- On "the most refined manifestation of human spirit", i.e. on Japanese woodcut. Summary
- Łukasz Kossowski, Inspiracje sztuką Japonii w malarstwie i grafice polskich modernistów
- Inspirations of Japanese art in painting and engraying of Polish Modernists. Summary
- Katalog japońskiego drzeworytu
- Katalog sztuki polskiej
- Aneks do katalogu sztuki polskiej
- Ilustracje. Illustrations
- Materiały bibliograficzne
- Spis reprodukcji. List of illustrations
Zapraszamy do udziału w licytacji!
Zdjęcia: